puppy en baby iemand ervaring om te laten wennen

hoi allemaal hebben een jack russel pup (geboren 25 mei 2009) en zijn 14 april uitgerkend. heeft iemand er ervaring mee hoe je zo'n klein druk beestje laat wennen aan baby? bijvoorbeeld box al eerder in huis zetten voor t wennen? en hoe als de kleine er echt is? heb gehoord aan 1e vieze luier in bench leggen maar denk dat da fabeltje is... en aan kindje laten ruiken maar vind dat eng idee.. wat als tie wel jaloers is en gelijk hapt.. vind eng idee iemand ervaring???????? hellup

Als je het al een eng idee vind om je hond aan de baby te laten ruiken onder jouw begeleiding dan vraag ik mij eerlijk gezegd af of dit goed gaat komen.
Een hond pikt jouw gevoelen feilloos op, dus als hij elke keer wanneer hij de baby nadert jouw onzekerheid en angst aanvoelt zal hij hier zelf ook onzeker van worden, jij bent immers de roedel leider.
En onzekerheid en angst kan idd resulteren in bijten bij een hond.

Heb een beetje vertrouwen in je dier.
Onder jullie begeleiding de hond gewoon kennis laten maken met de baby.
Laat hem eens uitgebreid snuffelen aan gedragen kleding van de baby, dit voorziet een beetje in zijn nieuwsgierigheid zonder dat hij met zijn dikke snuit de hele tijd bij de baby moet zitten.
Verdeel je aandacht een beetje maar zorg dat de baby altijd voor gaat op de hond (roedel gewijs gezien).
Maar negeer hem niet totaal omdat je nu ineens druk bent met je nieuwe liefde.
Ontspan en gebruik je verstand dan komt het heus goed!!
Succes
Zorg dat ze nooit alleen met elkaar zijn (ook niet als je kind wat ouder is).

Hi Mariette,

Een beetje eens ben ik het wel met Petra. Ook honden (en andere huisdieren) pikken de gevoelens op van hun baasje. Heb een beetje vertrouwen in hem. Je hoeft hem ook niet gelijk aan het gezichtje van de baby te laten ruiken, je kan beginnen met de voetjes en die hapt hij er echt niet zomaar van af. Neem je hondje nu al af en toe mee naar de babykamer, zet de box vast in de kamer etc.
Neem straks de baby mee in de wandelwagen als je de pup gaat uitlaten, doe dingen met hen samen. Maar ik denk dat het ook goed is, om af en toe met hem alleen te spelen. Ik denk dat et niet anders is, als met andere kinderen. Al heb je kinderen vaak meer onder controle.

Succes er mee.

Gr.Tamara.

Wij hebben zelf een jack-russel, die was wel iets ouder toen onze dochter geboren werd....maar ok het is een huisdier en toevallig hetzelfde ras...

Alles wat wij hebben gekocht zetten we in de kamer zodat ze even kon ruiken...dan bedoel ik kinderwagen, maxicosi enzo...
De box hadden wij 6 weken van tevoren in de kamer staan (omdat mama het zo leuk vond hihi) maar ook om de hond te laten wennen aan een nieuw meubelstuk met bijbehorende speelgoed dingentjes erin...

Een luier heb ik niet gegeven, dat vond ik wel zo ranzig...en wat als ie denkt dat is leuk speelgoed en sleept het door de kamer heen....
Nee wij hebben Jara het mutsje van Nova laten ruiken en daar had ze eigenlijk geen aandacht voor...
Toen ik thuiskwam uit het ziekenhuis (ben een nacht gebleven) waren mijn schoonouders er al met haar, had ik speciaal om gevraagd, vond dat de hond thuis moest zijn als de baby thuis kwam.
We hebben haar laten ruiken toen ik rustig op de bank ging zitten met Nova en het was goed.
Kraamhulp betrok haar overal bij, nam haar expres mee naar boven Nova op bed doen en in bad, gewoon alleen in de eerste week.
Verder hebben wij wel tegen bezoek gezegt die binnenkwam dat ze eerst Jara moesten begroeten want die hond was niet anders gewend en je kweekt wel jaloezie als alle kraambezoek de hond die je al hebt voorbij stuift en rechtstreeks naar de baby loopt...

Nou onze hond en Nova zijn 2 handen op 1 buik, liggen samen tv te kijken etc....

Hoop dat je hier iets aan hebt, en wees blij je hebt een pup die kan je veel bijbrengen, laat hem/haar nu al kennis maken met kinderen en baby's...

Liefs Randy

Hoi mariettebl,

Ikzelf heb hier geen ervaring mee, maar ik heb een nicht met deze ervaring.
De hond was in het begin heel erg jaloers en wou happen naar de kleine. Ze vond dit heel erg moeilijk, want de hond heeft ze al 7 jaar en om die weg te doen, zag ze niet zitten, maar als het zo zou blijven dan zou de baby voor gaan. Ze heeft toen een gedragsdeskundige om advies gevraagd.
Die had geadviseerd om alleen aandacht te geven aan de hond als de kleine ook benede was (de hond mag niet naar boven). Zodat de hond de indruk kreeg dat het leuk is als die kleine er is.
Na een tijdje dit te hebben gedaan, gaat het nu ontzettend goed! De kleine is gek op de hond en de hond is gek op de kleine!
Ik kan niet zeggen dat dit bij iedere hond werkt, maar bij de hare wel!

Succes!

Groetjes,
Susanne

Ik herken je vraag goed, wij hebben een pup van september dit jaar en in juli krijgen wij onze kleine... maar ik maak me hier weinig zorgen over! Honden happen echt niet zomaar, zeker niet naar kleine kinderen. (dat zien ze vaak toch al 'pup') Daarnaast zijn jacks erg gefocust op beweging... zodra jij het kindje dus rustig in je arme hebt, zal hij echt niet happen... pas als jij het kind laat bewegen door de baby van de hond weg te trekken, dat kan zijn jachtinstinct aanwakkeren. Het wordt pas gevaarlijk als de kinderen aan de staart van de hond gaan hangen en de kinderen gaan rondrennen. Maar tegen die tijd is de hond al gewend aan de kinderen. En de adviezen van hierboven, de hond neemt zeker waar wat jij voelt! Dus probeer er wat meer vertrouwen in te krijgen.

Waar ik wel mee bezig ben omdat onze pup zo druk is, dat hij niet aan de spullen van de baby mag zitten. Dus er staan al allemaal spullen in de woonkamer, zoals de maxicosi en speeltjes enzo. Onze hond heeft ondertussen door dat hij daar niet aan mag komen, zelfs als ik helemaal gek ga doen met een rammelaar ofzo. Dan vind hij het wel boeiend, maar hij weet dat het verboden terrein is. Ga rustig daar mee aan de slag en heb vertrouwen dat het goed komt!

tja ik zou me er ook niet zo druk om maken! onze Jack russel was 4 maanden toen de kleine kwam!
we hebben dr er wel meteen aan laten ruiken, ze keek zo rustig en snuffelde ff, begon meteen een lik te geven wat ik dan weer niet zo fijn vond maar goed dat was de kennismaking!
wel heb ik gehoord dat je je kindje niet op de grond moet leggen want dan is de hond hoger en dus een rang hoger!
en als ze gaan spartelen dan kan de hond weleens speels worden! althans de onze!! wat heeft ze een speelgoed verslonden! hihi
we hadden een mand vol met speelgoed maar niets was leuker dan babyspullen, sokjes, slofjes enz... alles ging mee dr mandje in!
ze had er geen moeite mee hoor, wel moet je oplettetr als de kleine aan de hond zijn staart enz gaat trekken enz, dat vond ze wel iets minder! hihi maar bijten deed ze dan nog niet! wel erg hard piepen! hihi
en wat de meiden al zeiden, visite eerst de hond laten aaien en begroeten!
en weet je het was zelfs zo als ik de kleine de fles gaf dan lag de hond op mijn voeten! en als ze weer in dr bedje ging dan liep ze mee tot de trap en ging daar liggen... geweldig leuk dat ze zo op kunnen groeien!!!!

liefs

Ik zou ook zeggen; zoveel mogelijk bij betrekken tot de komst van de kleine. Lekker vroeg alle spulletjes in de kamer, zodat daar het nieuwtje al af is. Misschien dat je een rompertje van dag 1 ofzo aan je hondje kan geven zodat het geurtje van de kleine al een beetje bekend is? Vooral handig als je bv nog even in het ziekenhuis moet blijven ofzo. Verder kan ik me helemaal vinden in de eerdere reacties, beesten voelen veel meer aan dan je denkt! Alleen ik snap de adviezen voor de visite niet; hond eerst en dan de baby, dan plaats je de hond boven de baby dat lijkt me roedeltechnisch dan niet zo'n goed plan...Ik zou dan eerder een bakje brokjes of snoepjes klaarzetten voor de visite. Als ze klaar zijn met de babybegroeting (dus alleen even dag zeggen, geen complete schootsessie en fles geven etc) dan de hond dagzeggen met een beloning dat hij netjes gewacht heeft.
Als je erg twijfelt zou ik info inwinnen bij een hondenclub of desnoods Martin Gaus aanschrijven, ik hoorde dat hij ook weer een programma krijgt bij de publieke omroep.
Ik heb wel altijd begrepen dat een dominante hond minder erg is dan een angstige hond, niet voor niets de term "angstbijter"

Succes ermee, en idd heb wel vertrouwen in je beestje anders kun je beter nu gelijk een goed huis voor hem zoeken...dan is het bij voorbaat gedoemd te mislukken!

Groetjes Sas

Terug
Bovenaan