"huilbaby"

<p>Hallo allemaal,</p><p>Onze zoon is nu 6 weken oud en huilt onwijs veel. Eigenlijk altijd wanneer hij wakker is huilt hij, alleen op de momenten dat hij de fles krijgt is hij stil, maar zelfs tussendoor boeren is sinds kort al reden voor huilen. Sinds 2 weken nu aan de Pepti op aanraden van het CB en waar dit de eerste dagen leek te helpen lijken we nu terug bij af en lijkt het huilen alleen maar erger te worden.  Vooral savonds en begin de nacht is hij met geen mogelijkheid in slaap te krijgen waardoor het tegenwoordig 0200 is voor we slapen / soms zelfs later.</p><p>Dokters geven allemaal de reden krampjes, maar is je kleintje dan echt altijd ontevreden en verdrietig?  Zijn er mensen die zich hierin herkennen en evt. tips hebben? ( spa /ostheopaat al geprobeerd) maar van beide was hij daarna overstuur.</p><p>Gr </p>

Ik vind het eerlijk gezegd nogal vreemd advies, pepti is tegen koemelkeiwitallergie, maar daar wordt verder geen onderzoek naar gedaan? Ik zou naar je onderbuikgevoel luisteren en op zoek gaan naar een arts die wel met je verder wil kijken wat er aan de hand is. Zoveel huilen is namelijk inderdaad niet normaal. Mijn dochtertje huilde ook veel en bleek verborgen reflux te hebben. Door het zuur was haar slokdarm geïrriteerd geraakt (misschien wat bij jouw zoontje de reden is voor het huilen bij het boeren). In het boek Reflux baby vond ik al wel adviezen en uitleg hierover. In mijn geval nam de huisarts me gelukkig wel snel serieus en hebben we er nu medicatie voor gekregen. Misschien is er iets anders bij jouw kindje natuurlijk, maar ik hoop inderdaad dat je er achter komt! Veel sterkte want dit is super zwaar weet ik en je kleintje heeft je hard nodig zo te horen!

Reflux is inderdaad ook al door de HAP toegekend en hebben nexium en nutriton. Maar het huilen wordt maar niet minder.. Die nexium hebben we zelfs al langer dan de Pepti en we zijn inderdaad inmiddels ten einde raad.. 

En andere medicatie tegen maagzuur proberen als volgende stap? Snap dat je ten einde raad bent ja..
Hoe is je kindje het meest comfortabel? Hier de eerste 10 weken samen geslapen en de hele dag in de draagzak bijvoorbeeld. Loodzwaar maar wel een rustigere baby die kon slapen.. maar je hebt dit soort dingen vast allemaal al geprobeerd.. hoop dat iemand anders nog een goeie tip voor je heeft!

Hier ook een huilbaby (9 weken nu) door o.a. verborgen reflux, extreme krampen en last van wervels en "verlatingsangst" door de snelle bevalling. Wist niet meer wat te doen op een gegeven moment, we konden haar gewoon nooit wegleggen zonder dat ze het op krijsen zetten.. We geven nu voeding tegen krampen wat al een verbetering was. Verder is de enige manier haar overdag in slaap te krijgen de draagzak. Dus zo doen we dat nu even. Overdag is het (wanneer ze een een goede dag heeft): fles, eventjes spelen /praten/huilen(wat we soms ook gewoon even een kwartier laten gebeuren), in de draagzak waar ze dan (soms met enige moeite) in slaap valt. Vaak wordt ze na een uurtje weer wakker, haal ik haar er weer uit, is ze een kwartier wakker en wordt ze weer jengelig, en doe ik haar er terug in om weer te slapen. Wanneer ze overdag goed slaapt kan ze ook wat vaker tevreden wakker zijn, waardoor de wakker momenten vaak wat gezelliger zijn! Ook gaan de nachten dan beter. Voor de avond geef ik nu de laatste fles van 23u met een schemerlamp aan. Ik baker haar al in voordat ik de fles geef (hebben een woombie slaapzak) en leg kruiken in haar bed zodat die lekker warm is als ze erin gaat. Ze slaapt in de co sleeper, die staat in de reflux stand. Soms valt ze in slaap tijdens de fles maar soms ook niet. Sinds een paar dagen kan ik haar 's avond wakker in bed leggen en dan valt ze zelf in slaap. Dochter wil ook geen speen, maar heeft wel hele erge zuigbehoefte. Ook daarom is de co sleeper ideaal, want als ze wakker wordt 's nachts dan heeft ze aan 2 minuten pink genoeg om weer verder te slapen. Sinds een week slaapt ze van 23:30u tot ongeveer 06:30u.. Hoe we van die slaapjes overdag in de draagzak gaan afkomen dat zien we vanzelf wel, nu iig even (eindelijk) een meer tevreden baby.. Ik zou het gewoon eens een aantal dagen proberen haar in de draagzak te doen als je dat nog niet geprobeerd hebt, wie weet helpt het! 
Misschien heb je wat aan bovenstaande dingen.. Ik wil je iig heeel veel succes wensen. Weet uit ervaring hoe ongelofelijk pittig het is!

Hier overigens ook juist gestopt met het boeren tussen de fles door, daar werd het namelijk alleen maar erger van en vaak pakte ze daarna de fles ook niet meer. Het boeren zelf gaat ook erg moeizaam. Probeer dit niet te lang en te hard. Vaak komt dat er vanzelf uit wanneer ze in de draagzak zit. 

Ja wij leven hier gewoon van fles naar fles. En tussendoor is het of huilen of autorijden of buiten wandelen, binnen is hij altijd maar dan ook echt altijd aan het huilen. We vinde de het voor hem ook zo sneu, je wilt zo graag een vrolijke baby zien.. En er is geen instantie die helpt, ze steken het allemaal op krampen, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat het dat alleen is.   Heb inderdaad een draagzak besteld, dit is echt onze laatste hoop op verbetering wat betreft het huilen.
En ga sowieso het cb maar weer eens mailen, om gek van te worden, ze laten je gewoon aanklojen.. 

Beste kersverse mama,
Allereerst hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon ?
Ik lees dat jullie het niet makkelijk hebben en dat jullie op zoek zijn naar de oorzaak van het huilen. Het is vreselijk als je kindje veel huilt en gewoon moeilijk te troosten is. Je had je wellicht iets anders voorgesteld. De vermoeidheid breekt langzaamaan op en je vraagt je af of het ooit nog over gaat.
Ik wil vast zeggen dat het écht over gaat. Dit voelt wellicht zo niet maar het is echt zo!
Ik denk graag met je mee. Puur vanuit ervaring en ik heb héél veel gelezen om het huilen van mijn baby te leren begrijpen. Ik zit zelfs in de ziektewet omdat ik mijn kindje gewoon niet achter kon en wilde laten bij anderen omdat ik bang was dat hij heel de dag door zou huilen en een ander hem niet getroost kreeg. Ik zag het allemaal niet zitten om te gaan werken onder deze omstandigheden. Momenteel is mijn zoontje (tweede kindje) 6 maanden en is het een heel vrolijke manneke! Hij had gewoon wat meer tijd nodig om te wennen aan alles. Zo zie ik het.
Het is in ieder geval belangrijk om uit te sluiten dat er geen medische oorzaak ten grondslag ligt aan het huilen. Verborgen reflux kán een oorzaak zijn van het huilen. Het zuur tast op den duur de slokdarm aan wat pijnlijk is. In dat geval huilen baby's vaak al tijdens het drinken. Dat de voeding terug stroomt in de mond en weer wordt ingeslikt doet namelijk elke baby. Mondjes teruggeven bijvoorbeeld. 
Vaak is er geen medische oorzaak te vinden voor het overmatige huilen. Houdt hier rekening mee. Dit wil niet zeggen dat je niets kan doen. 
Mijn eerste baby was heel makkelijk. Mijn tweede is er eentje met wat temperament. In de eerste maanden was dit echt zwaar maar ik ben ervan overtuigd dat hem dit in zijn latere leven echt verder gaat helpen.
Zijn temperamentvolle karakter (lees onrustige karakter, moeilijk tevreden te stellen) uitte zich in overbeweeglijkheid, alert (vaak wakker, ogen wijt open, schrik reacties), moeite met zelfstandig inslapen (dit is overigens heel normaal voor een jonge baby, slapen is een vaardigheid wat baby's moeten leren), alleen in de draagdoek (en dan rondjes lopen) of aan de borst rustig te krijgen. Als ik geen borstvoeding had gegeven had ik ongetwijfeld een baby gehad die ook constant huilde. Ooit gehoord van het vierde trimester? Google maar eens. 
Jouw zoontje is nu 6 weken. Je zou vanaf deze leeftijd langzaam aan kunnen werken aan rust, ritme en regelmaat. Baby's die veel huilen zijn echt gebaat bij de 3 R'en en inbakeren. Lees je eens goed in op inbakeren.nl. Inbakeren brengt rust. Doe alles in dezelfde volgorde. Laat je baby zo min mogelijk van hand tot hand gaan. Door alles zo voorspelbaar mogelijk te maken leert jouw baby wat er gaat gebeuren. Dat geeft rust. De eerste maanden is dit heel erg belangrijk. 
Houdt ook rekening met de wakkertijden die passend zijn bij de leeftijd en leer de vermoeidheid signalen van je baby goed kennen. Leg hem wakker in bed en leg hem ook altijd in zijn wieg of ledikant. In ieder geval in een rustige omgeving. Waarschijnlijk zal jouw baby geen 'box slaper' zijn. 'Gemakkelijke' baby's vallen vaak in de box of bij iemand op schoot in slaap. Onrustige baby's die (overmatig) huilen zullen dit niet doen. Die schreeuwen letterlijk om rust om alle prikkels te verwerken.
Naar mate jouw zoontje ouder wordt, ga je gedragsverandering zien. Die hersenontwikkeling gaat zo snel bij die kleintjes. Vaak verdwijnt de meeste onrust na een maandje of 3. Mijn zoontje is nu ruim 6 maanden en met een maand of 3 nam de onrust overdag aanzienlijk af. De onrust in de avonden verdween met een maand of 5. Baby's gaan dan vaak dieper slapen en worden minder snel wakker.
Wat bij mij hielp (om dit mentaal enigzins door te komen) was een privé cursus (4 sessies) shantala babymassage. Die vrouw heeft mij de technieken van deze massage leren toepassen op mijn baby. En nog belangrijker, zij heeft mij daarmee ook geholpen om te leren kijken naar mijn baby. Hoe huilt hij? Handjes open of maakt hij vuistjes? Ogen open of gesloten? Dat zegt namelijk wat over hou baby zich voelt. Zij heeft mij ook geleerd om het huilen vooral niet te stoppen. Ik legde mijn zoontje vaak maar aan de borst want dan was hij stil of ik probeerde er een speen in te duwen die hij vervolgens toch weer uit spuugde want hij wilde gewoon huilen (medische oorzaken waren uitgesloten). Ik hield hem dan op mijn schoot met zijn rug tegen mijn borst/buik, mijm rechterhand op zijn buik, mijn linkerhand onder zijn billen waarmee ik hem heel zachtjes wiegde.
Ook ik was bang dat het huilen nooit op zou houden. Ik wilde hem dus constant stil krijgen. Het huilen (hárd huilen) gaat door merg en been. Je wilt dat het stopt. Pas toen in heb geaccepteerd dat hij mag huilen, dat hij zijn verhaal mag vertellen en dat ik naar hem zal luisteren werd het huilen ook aanzienlijk minder. Uiteindelijk was dit echt een proces van groei en ontwikkeling, je kindje leren kennen en (kwetsbare) kanten van mezelf leren waarvan ik niet wist dat ik het in mij had.
Er is dus vaak een directe oorzaak voor het huilen en dus ook geen kant en klare oplossing. Wat ik je mee wil geven is om je baby de tijd te geven om te wennen en om hem in zijn eigen tempo te laten ontwikkelen. Hij heeft jou en zijn papa nodig om hier doorheen te komen.
Zorg dat jullie zelf zo nu en dan kunnen opladen. Wissel de nachten af als dat kan of schakel hulp in van mensen die jullie je kind toe vertrouwen. 
Jullie komen hier door heen!

Terug
Bovenaan