"Op tijd" bevallen van eerste kind

Hallo dames,

Ik ben heel erg benieuwd hoeveel van ons die zwanger zijn van hun eerste kind, "op tijd" bevallen, dus vanaf 37 weken. Op tijd is officieel tussen 37 en 42 weken, maar ik ben wel benieuwd hoe vaak het voor komt dat een eerste kind rond de uitgerekende datum (40 wk) bevalt. Vaak hoor je nl. dat een eerste kind toch wel in week 41 of 42 geboren wordt.

Ik lees graag jullie reacties of ervaringen!

Beste Caro, 5% van de kinderen wordt op de "uitgerekende" dag geboren, en de rest eromheen. De piek ligt tussen de 39 en 41 weken. Eerste kinderen komen even vaak bij 41 en 42 weken als tweede en derde kinderen.  

Yes, dat 4-5% maar op de uitgerekende dag bevalt en de rest er omheen dat weet ik. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar het percentage vrouwen dat vóór of na die datum van 40 weken van hun  eerste kind bevalt. Mijn verloskundige vertelde nl. dat het bij een eerste bevalling niet vaak voorkomt dat de vrouw in kwestie vóór die uitgerekende datum bevalt. En ik ben dus benieuwd naar de percentages! De vriendinnen om mij heen zijn nl. allemaal ná de uitgerekende datum bevallen, behalve eentje maar die had een hoge bloeddruk en daardoor is de kleine vroeger geboren.

Reacties??

hoi Caro,

Ik ben zelf 9 dagen voor de uitgerekende datum bevallen. Nu is dat niet helemaal spontaan verlopen. Mijn vliezen braken terwijl mijn dochter nog niet ingedaald wordt. Ik moest toen dus wel ingeleid worden.

Ik  was wel blij dat ik niet over de datum heen ben gegaan. Je gaat zo zitten wachten he.
Ik ben nu zwanger van de tweede, en ik ben heel benieuwd hoe dat weer gaat verlopen.

groet, Miranda

Hoi,

Bij mijn eerste ben ik bevallen na 40 weken en 5 dagen.
Bij de tweede na 41 weken en 6 dagen, nadat ik gestript was en nu ben ik precies 41 weken zwanger en wéér aan het afwachten....  
Heb al ruim 2 weken last van voorweeën, maar nee hoor, nog steeds niks...

Morgen weer een afspraak bij de vk en dan gaat ze weer proberen te strippen.

Ik ben benieuwd....

Hoi Caro,

Ik weet van 3 mensen dat ze van de eerste te vroeg bevallen zijn. Ik zelf, zoon kwam 16 dagen te vroeg. Mijn vriendin, dochter kwam 3 weken te vroeg. Iemand van de pufclub, zoon kwam 3,5 week te vroeg. Haar tweede was 2 weken te vroeg.
Eigenlijk weet ik het van 4 mensen, want zelf ben ik volgens mijn moeder ook 2 weken te vroeg geboren. Ik was ook haar eerste kind.
Best vaak voorgekomen dus in mijn omgeving!

Groetjes, Kat

Hoi Caro,
Bij mijn dochter(1e kindje)  was  ik 16 dagen overtijd en ze is d.m.v. inleiden gehaald(vanwege verminderd vruchtwater), anders had ze waarschijnlijk nog wel wat dagen gezeten. Gelukkig was het geen zware zwangerschap en zat ik er, behalve dat ik nieuwsgierig werd, niet mee.

Terug
Bovenaan