Geeft niets hoor lieve meid! Spui maar lekker.
Het is inderdaad een hele moeilijke periode. Je wankelt tussen hoop en vrees.....en dat begrijpen mensen niet. Die denken ach het gebeurt vast niet nog een keer. het gaat nu vast goed.
Maar jij bent degene die die enorme tegenslag heeft moeten verwerken vorig jaar en jij weet dus als geen ander dat als het eenmaal is gebeurd, je de angst hiervoor niet meer kunt uitsluiten. Al is het alleen maar om je zelf te proberen te behoeden voor nog zo'n tegenslag.
Ik weet nog goed dat ik elke keer na de echo een aantal dagen echt op een wolk liep van: hier ben ik en ik ben echt zwanger en het gaat nog steeds goed!!
En dan na een aantal dagen zakt de euforie en komt de angst steeds weer dichterbij, naarmate de volgende echo naderde.
En zo heb ik gehobbeld tot 18 weken, toen ik mijn kindje elke dag goed voelde. Dat was ook de eerste keer dat ik lachend bij de gyn binnen kwam voor een echo.
Weet je, zelfs nu zeggen mensen tegen mij: meid het komt goed, maak je geen zorgen. Maar dat doe ik toch. Ik ben niet meer onbevangen, ik weet wat het met je doet, als je kindje je wordt afgenomen. En het maakt dan niet uit, hoe oud dat kindje is geworden......het verdriet is gelijk.
In het zicht van de haven, terug moeten keren, dat gaat gepaard met zoveel verdriet, dat kan iemand die dat niet heeft meegemaakt zich niet voorstellen.
Maar we weten natuurlijk zelf ook wel stiekem dat wat wij allen hebben meegemaakt (jij, Talke en ik en nog een aantal andere moeders) dat het inderdaad een uitzondering is geweest. Dat de kans dat je dat nog een keer overkomt inderdaad niet zo groot is. Dat loslaten is echter een heel ander ding.
Wat mij geholpen heeft is dat ik geaccepteerd heb, dat ik die angst nu eenmaal meedraag en ook niet meer kwijt zal raken. Aan mijn omgeving heb ik niet meer uitgelegd hoe ik mij voel, behalve een paar mensen, die weten wat er werkelijk in mij omgaat. Voor de rest verwacht de buitenwereld dat je als een blakende zwangere rondloopt en je geen zorgen maakt.
Ondertussen geniet ik echt van deze kleine in mijn buik. Mijn gyn heeft tegen mij gezegd toen ik mijn zorgen uitte met 29 weken: probeer je angst echt opzij te zetten. Probeer zoveel mogelijk op je eigen manier wel te genieten, want voor je het weet wordt je kind geboren en is de zwangerschap achter de rug.
Daarnaast heb ik mijzelf voor ogen gehouden (en ik weet niet of jou dat al lukt) dat ik vind dat het kindje dat ik nu in mijn buik draag, het verdient om net zo gekoesterd te worden en bemind als mijn eerste kind dat werd in mijn buik. Het verdriet van het verloren kindje wilde ik niet alles laten overschaduwen en vooral wilde ik dit kindje met zoveel mogelijk gevoel van liefde en vertrouwen koesteren.
Zodat ik straks als het geboren is, toch kan terug kijken op een zwangerschap waar ik (zij het met moeite en veel inzet) toch van heb kunnen genieten.
En ondertussen ben ik nu alweer 36 weken en een paar dagen zwanger en is het als ik er op terug kijk, ondanks mijn angsten toch goed gelukt om te genieten.
Het is niet zo geweest als bij mijn eerste kind, dat was toch onbezorgder (ondanks dat ik daarvoor ook 3 mk's had gehad), maar ik geloof dat als ik dit kindje in mijn armen krijg......en god wat kijk ik daar naaruit.......ik het oprecht in de ogen kijken dat dit kindje meer dan welkom is en ik met dan eindelijk helemaal kan overgeven aan het gevoel dat het toch echt is gebeurd........dt wij het grote wonder van de natuur hebben mogen meemaken (oeps ik begin al bijna te huilen als ik er aan denk.....).
Lieve Randy, hou vol en houd moed dat het goed kan gaan! Neem desnoods een voorbeeld aan mij of andere positieve verhalen.
Ik wens je veel sterkte en hoop vooral dat je je kindje snel zult voelen.....!!!!!!!!
dikke kus en knuffel mama van MD