Regeldagen

Mijn dochter is nu 13 maanden, en het is nog steeds zo dat als haar ritme zoek raakt, we het snelst in een nieuw ritme belanden als ik met haar meebeweeg. Ik sta er echt versteld van hoe goed ze dat zelf aangeeft. Maar ik kom er nooit door zelf te bedenken wat het dan moet worden. Ik geef me op dat soort momenten over aan de grillen van haar, en dan beland ik vaak binnen een week of twee in een heel fijne volgende stap. Zo ontstond rond 4,5 maand vanzelf het 3 slaapjes ritme, en rond 8 maanden gaf ze zelf de laatste nachtvoeding op, sloeg ze gewoon weg, en ging ze rond 8/9 maanden vanzelf in een twee slaapjesritme. 

Nu hebben we gedoe met dat ze in de avond lang doet over in slaap vallen. Soms loop ik van 19 tot 21 uur heen en weer. Ze blijft een vroege vogel die rond half 6 wakker is. Nu is ze plotseling veel sneller weer moe in de ochtend. Waar ik haar eerder met gemak rond 9 uur op bed legde, zit ze nu om half 8 al te huilen en ogen te wrijven. Ik heb geen idee wat er moet veranderen, want 1 slaapje lukt echt nog niet. Heel even hield ik weer krampachtig vast aan het bekende. Want iets anders kan nog niet. Deze week dacht ik: nee... ze wil eerder slapen. Dus hup half 8 op bed. En dan blijft ze daarna goed wakker tot 1.30 uur, ook iets eerder dan normaal. En dan is ze tussen 15 en 19 wakker, en slaapt ze makkelijker in. Heel klein detail, maar alles loopt weer een stuk soepeler doordat ik doe wat ze vraagt. En zo werken we langzaam naar die ene middagslaap toe. (ik hoop stiekem dat het ochtendslaapje het verlengde van de nacht wordt, maar wie zat t zeggen). 

Dit ter illustratie dat je nog veel vaker periodes gaat krijgen waarin je je afvraagt waarom je kind dingen wil die voor je gevoel in geen enkel verantwoord ritme te passen zijn. Volg je baby, ze zijn best intuitief en houden zelf ook van ritme, hun ritme. 
 
[quote quote=10455506]Ach ik heb de eerste 2 maanden zoveel gepiekerd over dat slapen en eten…. ze moest van voeding tot voeding slapen, minimaal 2 uur, en ze mocht maar zovaak aan de borst (ik ben later overgestapt). Wanneer ze wakker werd kwam nooit uit, want ze gilde om eten en van het CB mocht ik nog niet. Ze moest gewoon weer slapen, dus een uur boven een huilende baby hangen, want ze moest toch even in de wagen kunnen slapen van het CB. Ik heb dat na zo’n zelfde soort topic allemaal los gelaten en wat een rust bracht dat! Ik accepteerde gewoon dat als ze wakker was dat ze dan dus wakker was. En dan had ze honger. Dus ze sliep 5 keer 45 minuten op een dag en tot 2 maanden gilde ze vanaf een uur of 4 smiddags tot ‘savonds laat de boel bij elkaar, maar daarna sliep ze ‘savonds en snachts ook, met 3 nachtvoedingen tot 4 maanden. Tot 2 maanden sliep ze met veilig samen slapen regels bij mij in bed, anders sliep ze niet. Daarna in de cosleeper. Overdag hield ik haar op me, in de draagdoek ook wel, en in de wandelwagen (wel blijven lopen), zelfs mijn man was niet goed van haar. Na 2 maanden lukte de box ook nog wel eens. Maar omdat ik geen gevechten meer had over langer slapen, gleed er een last van me af. Ik hoefde haar alleen nog in slaap te krijgen. Wat eten betreft, dat betekende 8-10 kleinere flessen. Ik geloof dat Ik een beetje wisselde, 90+3 en dan als het echt snel op de vorige was 60+2. Rond 10 weken werd het 120+4 en een klein flesje hier en daar. Ik gaf haar elke keer als ze wakker werd eerst een flesje en dan een schone luier en dan nog even knuffelen. Ze kwam helemaal tot rust. Ik heb zo het gevoel achteraf dat ik dingen van haar vroeg die ze helemaal niet wilde of kon. Stom CB, echt elke baby is anders. Ik wou dat ik eerder gekeken had naar wat ze nou van me vroeg. Want we waren heel erg uit sinc die eerste weken. Ze had ook een KMA en dat is pas rond 3,5 mnd gediagnositiceerd. Vanaf dat punt ging slapen nog beter en was ze helemaal uitgehuild. Ik denk dat dat ook wel meespeelde bij het enorme vele huilen en het vaak willen drinken. Maar het feit dat ik luisterde naar het CB…. Inmiddels weet ik door mijn eigen rondvraag bij kinderarts, dietist, onderzoeken lezen enzo… dat het een mooie richtlijn is: 150 ml per kilo. Maar niet meer dan een richtlijn. Die maximaal 1 liter is achterhaald. Ze hebben die stelling nooit hard kunnen maken. Zelfs het voedingscentrum adviseert tegenwoordig voeden op verzoek. En in mijn ervaring worden weken met veel drinken afgewisseld door weken waarin je weer piekert of er niet te weinig in gaat. ? 5 dagen is helemaal niet zo lang. Regeldagen zeggen iets over een veranderend ritme, maar niet zoveel over groeispurtjes bijvoorbeeld.[/quote]
Klinkt best heftig! 
onze kleine is eigenlijk best makkelijk.. maar ik denk er zelf vaak te moeilijk over. Merk dat ik het moeilijk vind ook om mijn eigen gevoel te volgen. Bang om iets fout te doen.. Dat ik dan een slechte moeder ben. Heel onrealistisch. Er werd wel vaker gezegd je kan niks fout doen, maar dan denk ik van ja jawel. 
Hij slaapt bijv veel beter op zijn buik, maar ivm wiegendood durf ik dat niet te doen. Dat is wel gevaarlijk, dus het kan mis gaan als ik dat zou doen..
Dat advies wat je kreeg van CB vind ik zelfs schokkend. Je gaat toch niet een baby verplichten om te slapen. 
Vind het zelf lastig wat ik met de kleine moet doen als hij wakker is omdat hij dan huilt, maar die van ons is eigenlijk geen echte huiler. 


kan je me iets meer vertellen of het veilig samen slapen, hoe dat werkt? Ik heb het al vaker gelezen hier maar kon er niet veel over vinden. Het klinkt wel heel fijn. 


Ik ga eens CB mailen om te kijken wat ze zeggen, misschien dat ik er iets mee kan of juist niet. Denk inderdaad dat ik gewoon naar hem moet kijken, maar het omschakelen voor jezelf is denk ik het lastigste. 


Hield je trouwens een maximaal aantal uur aan? Ik maak hem wakker als hij 4 uur niet gegeten heeft, vanwege de bloedsuikerspiegel, maar als je op verzoek zou voeden zou je hem ook kunnen laten slapen lijkt me.. 
 
[quote quote=10455506]Ach ik heb de eerste 2 maanden zoveel gepiekerd over dat slapen en eten…. ze moest van voeding tot voeding slapen, minimaal 2 uur, en ze mocht maar zovaak aan de borst (ik ben later overgestapt). Wanneer ze wakker werd kwam nooit uit, want ze gilde om eten en van het CB mocht ik nog niet. Ze moest gewoon weer slapen, dus een uur boven een huilende baby hangen, want ze moest toch even in de wagen kunnen slapen van het CB. Ik heb dat na zo’n zelfde soort topic allemaal los gelaten en wat een rust bracht dat! Ik accepteerde gewoon dat als ze wakker was dat ze dan dus wakker was. En dan had ze honger. Dus ze sliep 5 keer 45 minuten op een dag en tot 2 maanden gilde ze vanaf een uur of 4 smiddags tot ‘savonds laat de boel bij elkaar, maar daarna sliep ze ‘savonds en snachts ook, met 3 nachtvoedingen tot 4 maanden. Tot 2 maanden sliep ze met veilig samen slapen regels bij mij in bed, anders sliep ze niet. Daarna in de cosleeper. Overdag hield ik haar op me, in de draagdoek ook wel, en in de wandelwagen (wel blijven lopen), zelfs mijn man was niet goed van haar. Na 2 maanden lukte de box ook nog wel eens. Maar omdat ik geen gevechten meer had over langer slapen, gleed er een last van me af. Ik hoefde haar alleen nog in slaap te krijgen. Wat eten betreft, dat betekende 8-10 kleinere flessen. Ik geloof dat Ik een beetje wisselde, 90+3 en dan als het echt snel op de vorige was 60+2. Rond 10 weken werd het 120+4 en een klein flesje hier en daar. Ik gaf haar elke keer als ze wakker werd eerst een flesje en dan een schone luier en dan nog even knuffelen. Ze kwam helemaal tot rust. Ik heb zo het gevoel achteraf dat ik dingen van haar vroeg die ze helemaal niet wilde of kon. Stom CB, echt elke baby is anders. Ik wou dat ik eerder gekeken had naar wat ze nou van me vroeg. Want we waren heel erg uit sinc die eerste weken. Ze had ook een KMA en dat is pas rond 3,5 mnd gediagnositiceerd. Vanaf dat punt ging slapen nog beter en was ze helemaal uitgehuild. Ik denk dat dat ook wel meespeelde bij het enorme vele huilen en het vaak willen drinken. Maar het feit dat ik luisterde naar het CB…. Inmiddels weet ik door mijn eigen rondvraag bij kinderarts, dietist, onderzoeken lezen enzo… dat het een mooie richtlijn is: 150 ml per kilo. Maar niet meer dan een richtlijn. Die maximaal 1 liter is achterhaald. Ze hebben die stelling nooit hard kunnen maken. Zelfs het voedingscentrum adviseert tegenwoordig voeden op verzoek. En in mijn ervaring worden weken met veel drinken afgewisseld door weken waarin je weer piekert of er niet te weinig in gaat. ? 5 dagen is helemaal niet zo lang. Regeldagen zeggen iets over een veranderend ritme, maar niet zoveel over groeispurtjes bijvoorbeeld.[/quote]
Klinkt best heftig! 
onze kleine is eigenlijk best makkelijk.. maar ik denk er zelf vaak te moeilijk over. Merk dat ik het moeilijk vind ook om mijn eigen gevoel te volgen. Bang om iets fout te doen.. Dat ik dan een slechte moeder ben. Heel onrealistisch. Er werd wel vaker gezegd je kan niks fout doen, maar dan denk ik van ja jawel. 
Hij slaapt bijv veel beter op zijn buik, maar ivm wiegendood durf ik dat niet te doen. Dat is wel gevaarlijk, dus het kan mis gaan als ik dat zou doen..
Dat advies wat je kreeg van CB vind ik zelfs schokkend. Je gaat toch niet een baby verplichten om te slapen. 
Vind het zelf lastig wat ik met de kleine moet doen als hij wakker is omdat hij dan huilt, maar die van ons is eigenlijk geen echte huiler. 


kan je me iets meer vertellen of het veilig samen slapen, hoe dat werkt? Ik heb het al vaker gelezen hier maar kon er niet veel over vinden. Het klinkt wel heel fijn. 


Ik ga eens CB mailen om te kijken wat ze zeggen, misschien dat ik er iets mee kan of juist niet. Denk inderdaad dat ik gewoon naar hem moet kijken, maar het omschakelen voor jezelf is denk ik het lastigste. 


Hield je trouwens een maximaal aantal uur aan? Ik maak hem wakker als hij 4 uur niet gegeten heeft, vanwege de bloedsuikerspiegel, maar als je op verzoek zou voeden zou je hem ook kunnen laten slapen lijkt me.. 
 
Ik zie dat het samen slapen voor ons nog geen optie is. samen in een bed althans. Daar is hij nog te klein voor en een co-sleeper past bij ons niet op de kamer. Voorlopig nog even niet dus. 
 
Ik ken die onzekerheden ook dus :) 
Maar het groeit wel hoor. Ik heb het nog steeds wel eens, maar de eerste zes maanden ofzo vond ik het heel eng om gewoon maar zelf een beslissing te nemen. Wat nou als het de verkeerde was? Maar je ziet vanzelf dat jij je kindje het beste kent en dat dingen best goed uitpakken. En dan groeit je vertrouwen. Ik merkte ook dat als iets niet werkte, dat je het ook wel weer terug kon draaien. 
Over samen slapen, ik volgde deze website: https://samenslapen.nl/ en dit heb ik gedaan vanaf 1 week tot ongeveer 8 weken oud. Maar alleen omdat ze anders niet sliep. Ik had het niet verwacht van mezelf, maar ik ben geen plakmamma. Ik vond het best zwaar dat ze echt altijd op mij lag, of in de doek hing, en dan ook nog snacht. Ik kon maar in 1 houding liggen, tot ze wakker werd voor een voeding en dan andere zijde. En ik vond het eng. Ze slaapt sinds 6 weken op de buik trouwens, vanaf toen kon ze zelfstandig haar hoofdje draaien. In eerste instantie alleen onder streng toezicht. Maar 2 weken later ook snachts in de cosleeper. 
Over cosleeping zijn meningen heel verdeeld. Ik heb het heel fijn gevonden en met 8 maanden gaf ze zelf aan dat ze haar eigen bedje fijner vond. Ik had het daar moeilijker mee haha! Maar er zijn ook zat mensen die gek worden van het lichte slapen en de geluidjes. Ik sliep inderdaad wel licht ja. Vond ik dan weer belangrijk ivm buikslapen. Ieder zn ding.
Ook hierin vind je vast zelf je weg. Eigen bedje is ook helemaal prima als dat goed gaat. 
Als je kindje huilend wakker wordt kan het zijn dat hij wat behoefte heeft aan jouw nabijheid? Of gaat het dan door? Helpt een flesje? Of krijg je hem makkelijk weer in slaap? Helpt een speentje en een aai? Ik heb wel eens van een slaapcoach gelezen dat als je langer dan 20 min bezig bent voor opnieuw in slaap vallen, dat je eigenlijk gewoon later weer moet proberen. Maargoed. Ik ben toen zelf dus gegaan voor het vertrouwen winnen dat ik er ben en dat ze krijgt wat ze nodig heeft en later weer gaat slapen als dat weer beter lukt. 
 
[quote quote=10455609]Ik ken die onzekerheden ook dus ? Maar het groeit wel hoor. Ik heb het nog steeds wel eens, maar de eerste zes maanden ofzo vond ik het heel eng om gewoon maar zelf een beslissing te nemen. Wat nou als het de verkeerde was? Maar je ziet vanzelf dat jij je kindje het beste kent en dat dingen best goed uitpakken. En dan groeit je vertrouwen. Ik merkte ook dat als iets niet werkte, dat je het ook wel weer terug kon draaien. Over samen slapen, ik volgde deze website: https://samenslapen.nl/ en dit heb ik gedaan vanaf 1 week tot ongeveer 8 weken oud. Maar alleen omdat ze anders niet sliep. Ik had het niet verwacht van mezelf, maar ik ben geen plakmamma. Ik vond het best zwaar dat ze echt altijd op mij lag, of in de doek hing, en dan ook nog snacht. Ik kon maar in 1 houding liggen, tot ze wakker werd voor een voeding en dan andere zijde. En ik vond het eng. Ze slaapt sinds 6 weken op de buik trouwens, vanaf toen kon ze zelfstandig haar hoofdje draaien. In eerste instantie alleen onder streng toezicht. Maar 2 weken later ook snachts in de cosleeper. Over cosleeping zijn meningen heel verdeeld. Ik heb het heel fijn gevonden en met 8 maanden gaf ze zelf aan dat ze haar eigen bedje fijner vond. Ik had het daar moeilijker mee haha! Maar er zijn ook zat mensen die gek worden van het lichte slapen en de geluidjes. Ik sliep inderdaad wel licht ja. Vond ik dan weer belangrijk ivm buikslapen. Ieder zn ding. Ook hierin vind je vast zelf je weg. Eigen bedje is ook helemaal prima als dat goed gaat. Als je kindje huilend wakker wordt kan het zijn dat hij wat behoefte heeft aan jouw nabijheid? Of gaat het dan door? Helpt een flesje? Of krijg je hem makkelijk weer in slaap? Helpt een speentje en een aai? Ik heb wel eens van een slaapcoach gelezen dat als je langer dan 20 min bezig bent voor opnieuw in slaap vallen, dat je eigenlijk gewoon later weer moet proberen. Maargoed. Ik ben toen zelf dus gegaan voor het vertrouwen winnen dat ik er ben en dat ze krijgt wat ze nodig heeft en later weer gaat slapen als dat weer beter lukt.[/quote]
 
Ik denk dat ik daar ook last van heb van het accepteren dat hij wakker is en dat hij (bijna) de hele dag bij me wil zijn. 
Ik leg hem altijd weg als hij gaat gapen, maar is altijd een gevecht dat hij niet gaat slapen, maar dat doe ik omdat je ze wakker op bed moet leggen en dat ik anders bang ben dat hij oververmoeid raakt.. maar als ze echt moe zijn zouden ze uiteindelijk toch ook in slaap moeten vallen. Hij is nu ondertussen ook sinds 8 wakker en bij mij. Lekker stil en rond aan het kijken. :) Dat geeft ook al gelijk wat rust omdat je nu merkt dat het werkt.
Ik merk ook dat hij wel zelf in slaap valt op zijn buik, maar mijn man en ik zijn het er over eens dat we dat dus niet doen in zijn bedje. Hij kan wel zijn hoofdje al draaien, maar ook nu met die hitte en ze door op de buik te liggen warmtestuwing kunnen krijgen doen we dat dus niet.
Alleen op ons en onder toezicht in de box. Denk wel dat het zou helpen, misschien de volgende keer bii cb aankaarten om te kijken hoe ze reageren.
In slapen is hij hem echt een hel af en toe.. dan is het niet even troosten en slapen, maar idd ook een tijd boven zijn bedje hangen.
Vind het echt jammer dat een co-sleeper dus niet past.. 
vandaag doe ik ook gewoon lekker 120ml ipv 135 geven en als hij eerder komt dat ik hem gewoon kan geven. Ipv te gaan rekken. 
Enigste vervelende vind ik nog wel dat je echt niks gedaan krijgt als hij hele tijd bij je is. Voor jezelf niet en huishouden..
geen wonder dat de meeste huizen er niet uitzien met kinderen ?
Ik durf hem ook niet in de draagzak te dragen tijdens het koken met vuur.
Dat is wel een dingetje haha.
 
Als ze zo klein zijn, zit je maar een paar dagen in een bepaald ritme en dan verandert het weer, is mijn ervaring.
Mijn zoontje vroeg ook regelmatig om meer voeding en toen zijn we aan een speentje begonnen om te voorzien in de zuigbehoefte. Misschien is dat een idee?
En zo erg is het niet om tijdelijk iets teveel te geven. Hij groeit hard en de behoeften veranderen ook steeds.
 
[quote quote=10455844]Als ze zo klein zijn, zit je maar een paar dagen in een bepaald ritme en dan verandert het weer, is mijn ervaring. Mijn zoontje vroeg ook regelmatig om meer voeding en toen zijn we aan een speentje begonnen om te voorzien in de zuigbehoefte. Misschien is dat een idee? En zo erg is het niet om tijdelijk iets teveel te geven. Hij groeit hard en de behoeften veranderen ook steeds.[/quote]
Speentje is hij niet weg van. Sinds vanmorgen begonnen met "experimenteren" van de voeding. Kleinere hoeveelheden zodat ik wat vaker kan geven. Voelt voor mij al heel stuk beter dat ik af stap van de standaard "regels".
hij is nu ook zelf in slaap gevallen zonder bombarie :) Dus wie weet werkt dit beter voor hem! En zo niet, kunnen we altijd weer terug. 
 
Terug
Bovenaan