rekening 12 weken echo?

op de rekening staat: prenatale screening Nuchal Tr 122 euro en bijbehorend honorarium verloskunde en gynaecologie 5.50.

De VK heeft mij wel gezegd dat de combinatie test geld kost en dat je het bloedonderzoek zelf moet betalen. Omdat ik nog lang geen 36 ben en ik het geld niet heb eigenlijk heb ik die combinatie test niet laten uitvoeren. Ik snap ook niet, de nekplooimeting duurt pak hem beet 30 seconden? De rest van de echo kijken ze het kindje op andere dingen na. Dus ik snap echt niet dat ik 127.50 voor die 30 seconden dat ze de nekplooi meten moet betalen.

Mijn vriendin, die zit op het januari forum hier, heeft dezelfde VK als ik en tegen haar had de vk gezegd dat de 12 en de 20 weken echo altijd vergoed worden. Bij haar hebben ze ook de nekplooi gemeten, dus ben benieuwd of zij dan ook nog de rekening krijgt. Ze is ook CZ maar betaald minder premie dan ik.

weet je wat me nu invalt? Ik heb in eerste instantie gezegd dat ik de combinatie test wel zou laten doen, dat stond dus ook op het blaadje maar bij aankomst in de echokamer heb ik toen gezegd dat ik dat niet wilde. Zou de verwarring daar onstaan zijn>? Maar ik heb wel tegen het z-huis gezegd toen ik ze vandaag  belde dat ik geen combinatietest heb laten uitvoeren.......

de verzekering heeft vanmorgen gebeld en zoals het ernaar uitziet krijg ik het niet vergoed. Ze vonden het wel vreemd dat mijn VK me niet had ingelicht over de kosten van die nekplooimeting want volgens hun was dit iets wat iedere VK hoort te weten.

Als ik alsnog een briefje krijg dat het op medische indicatie was dan krijg ik het alsnog vergoed, dus ik heb de VK erover gemaild maar ik ben er bang voor. Ze is toch al niet blij met me dat ik haar mening over mijn medicijngebruik in twijfel heb getrokken en nu bij de gyn zit, dus ik vraag me af of ze wel meewerkt....

Hoi,

Iedere zwangere krijgt 2 echo's vergoedt, namelijk de termijnecho en de 20-weken echo. Normaal is een termijnecho rond de 10 a 12 weken en kijken ze gelijk naar de nekplooi als de zwangere dit wilt. In sommige gevallen krijg je al eerder een termijnecho, met 6 a 10 weken, bijvoorbeeld als je eerder een miskraam hebt gehad of een onregelmatige cyclus had. Is dit het geval, dan is die eerste echo degene die je vergoedt krijgt en daarna pas de 20-weken echo. Ga je dan met 12 weken een echo met nekplooimeting maken, dan moet je hier dus voor betalen als dit niet op medische indicatie is.

Dit is hetgeen mijn verloskundige mij verteld had. Ik had namelijk met 8 weken een termijnecho gehad, omdat ik net gestopt was met de pil en geen idee had wat mijn cyclus was, en ik verwachtte dat ik met 12 weken de standaard echo ging krijgen. Toen ik met 11 weken weer op controle kwam vroeg ik hiernaar en vertelde ze me bovenstaand verhaal.

Groetjes Saskia

wees maar blij dat ze je hierover ingelicht heeft, ik zit nu opeens met die rekening die ik eigenlijk niet kan betalen. Als ik dat nu geweten had dan had ik er extra geld voor aan de kant kunnen houden. Als ik de geboortekaartjes en de kraamhulp betaald heb dan is mijn spaargeld zowat op :-(

hoi
dit zijn kosten van de nekplooimeting
heb die koste ook gehad.
groetjes maaike

Terug
Bovenaan