Rhesusfactor

Hee anoniempje!
Maak je niet druk, nergens voor nodig! Het is ook zo'n ingewikkeld onderwerp..Maar ik ken het verhaal van 1 op 10 ook hoor! Toen mijn verloskundige zei dat ik rhesus-neg was, zei m'n vriend meteen dat hij dat ook was. En toen begon m'n verloskundige ook over dat verhaal van 1 op 10. Nou ik hoor er niet bij hoor haha. Jij wel? hihi.
 
Hoi,

het is een misverstand dat als je allebei rhesus negatief bent dat je dan per definitie geen rhesus positief kind kunt krijgen.
Bij de bloedgroep op zich kun je niet een andere uitkomst krijgen dan een combinatie van jou en je partner: is je vriend A en ben jij oo, dan zal je kind ofwel A of oo zijn, je kind kan dan niet AB of B zijn.
Bij bijv. het gen voor oogkleur kun je best allebei bruine ogen hebben en een kind met blauwe ogen krijgen (dit komt doordat het blauwogige gen ondergeschikt is aan het bruinogige gen, waardoor het niet bij beide ouders te zien is dat ze ook het blauwogige gen hebben, maar ze het gen wel door kunnen geven aan hun kind). Een dergelijke situatie is ook van toepassing op rhesus.

Het verhaal van 1 op de 10 vreemdgaande vrouwen kan best kloppen, maar is dus niet de exclusieve reden om maar iedere rhesus negatieve vrouw in te enten ipv bloedonderzoek bij de partner te doen. Bovendien zijn er helaas ook zwangerschappen die ontstaan zijn na sexueel misbruik, waardoor het niet mogelijk en/of wenselijk is de 'echte' vader erbij te betrekken.

Het is dus veel simpeler (of op z'n minst even simpel) om standaard rhesus negatieve vrouwen in te enten.
 
Terug
Bovenaan