Ria Blom methode

<p>Lieve mede-ouders,</p><p>Allereerst wil ik jullie bedanken voor alle geweldige topics op deze site. Sinds vier weken en 1 dag ben ik de trotse mama van Renee. Een dochter om op te vreten (niet letterlijk ;-)). Met vele vragen in de nachtelijke uurtjes kom ik regelmatig op de topics van deze site. Ze hebben mij en mijn vriend al heel wat op weg geholpen. Alleen al het gevoel dat wij niet de enige zijn met... is al ontzettend fijn.</p><p>Nu heb ik zelf een vraag, die ik niet zo snel als topic kan terug vinden. </p><p>Voorstander van de drie R’s volgen wij sinds twee weken de Ria Blom methode. In ons geval houdt dit in dat wij Renee om de vier uur een fles geven. Dit gaat eigenlijk prima. Soms komt ze een kwartier of half uurtje eerder, meestal wel rond de klok van wanneer het weer tijd is en dat vinden wij acceptabel. Wij hebben tenslotte zelf ook wel eens eerder honger. Soms moeten wij haar wakker maken. Ook dan drinkt ze de laatste week haar fles actief leeg. </p><p>Zoals de meeste ouders stoeien wij met de nachtvoeding. In ritme zouden we haar om 04.00 ‘s nachts de fles moeten geven. Wij hebben gemerkt dat ze dan nog steenvast slaapt en bij het wakker maken slecht drinkt, waardoor de voeding ook erg lang duurt. Laten we haar zelf komen, dan drinkt ze wel actief haar fles leeg en kan ik zelf ook weer vlot naar bed. Je begrijpt, dat laatste is voor beide minder stressy en werkt prima. Ik maak haar, als ze zelf niet komt, uiterlijk om 04.30 wakker, omdat ik anders vastloop met de rest van het schema. Eigenlijk zou ik haar, als ze zelf niet komt willen laten doorslapen. Zien wat er gebeurd. Alleen vraag ik mij dan af hoe het voedingsschema voort te zetten. Volgens Ria Blom hanteer je vaste tijden met eventueel een nachtelijke voeding. Als Renee pas rond 06.00 wakker zou worden, dan heeft het voor mij weinig zin om de fles van 08.00 daarop gegeven. Als ik dit schema loslaat, dan bepaalt Renee weer de voedingen en dan ben ik de R van ritme weer kwijt. Hoe is jullie ervaring hiermee?</p>

Ikzelf zit een beetje tussen regelmaat en voeden op verzoek in. Ik geef mijn dochter ook om de 4-5 uur de fles maar laat het snachts aan haar over en wacht ik tot ze zich meldt. Bij ons gaat het nu zo;
22.00-23.00 laatste fles voor de nacht
Indy meldt zich vaak rond 5-6 uur dus dan weer de fles. Ik maak haar hier niet voor wakker. 
10.00 fles
14.00 fles
18.00 fles
En dan zitten we weer op fles van 22.00-23.00. 
Soms meldt ze zich eerder snachts en geef ik haar gewoon de fles (wel minimaal 3 uur er tussen anders gaat ze spugen) en dan probeer ik de tijden zo te rekken of in te korten dat ik weer op de vaste tijden kom

Indy is 8 weken en zit daarbij op 5 flessen, ik denk dat jouw dochter er misschien nog te jong voor is. In ieder geval; ik rek of kort de tijd tussen de flessen om weer op mn schema te komen na de nacht ?

Oh ja en nog iets; steevast vasthouden aan een schema werkt denk ik niet. Ik denk dat regelmaat en schema niet perse allebei hetzelfde zijn. Ik hield me enorm vast aan een schema maar baby’s passen naar mijn mening niet in een schema omdat elk kindje ook anders is. Voor mij was het een opluchting om het hele “schema” gedoe los te laten maar wel met regelmaat te werken. Dus wel proberen op vaste tijden de fles te geven overdag maar niet strak aan een schema houden. Daarom ook snachts voeden op verzoek. Dat werkt iig voor mij!

Het is een baby van een paar weken oud, geen robot. Ik ben wel voorstander van een vast ritme, maar zeker niet op de rigide manier waarop jullie dit toepassen. 
Kijk naar waar je kind behoefte aan heeft. Ligt ze lekker te slapen, laat haar dan slapen! Dan wijkt je schema een beetje af, maar dat geeft toch niet. Je kunt prima vanaf de ochtend weer iedere 3 of 4 uur geven, dan heb je ook een ritme. 
Waarom geef je trouwens geen bv? Fv kun je trouwens ook op verzoek geven, dan sluit je meer aan bij de behoefte van het kind zelf. 

Bedankt voor de reacties. Mijn kind is zeker geen robot en negen van de tien keer komt ze al zelf. En als dit iets afwijkt van de tijden is dat helemaal prima. Het is eigenlijk nog nooit voor gekomen dat ze heel veel eerder komt. Renee regelt het, hoe jong ze ook.is, overdag eigenlijk al prima zelf. En ik weet... Straks komen er weer regeldagen en zal ze alles omgooien. Deze regelmaat is nu tijdelijk. Ook dan ga ik mee met haar en zullen we samen een nieuw ritme krijgen. Ik was meer benieuwd hoe andere dit 's nachts deden. De een is voor wakker maken de ander namelijk niet. Onze laatste fles is om 24.00. Daarna kwam ze overig zelf om 04.30. De ene keer wordt ze dus zelf wakker. De andere keer niet. 
Ik geef fv omdat er vanwege complicaties na de zwangerschap mijn productie niet op gang kwam. Met pijn in ons hart moesten we overstappen naar fv. 

Omdat ze nog zo klein is en drie weken te vroeg geboren is, was het advies om niet langer dan 4 uur tussen de voedingen te laten. Soms ligt ze nog zo lekker dat ik haar pas een kwartier later wakker maak en 's nachts zit er dus 4.5 uur tussen. Ik moet haar steenvast om 08.00 wakker maken. Ik ga kijken hoe ze dit vandaag zelf gaat doen :) Ze zit nlmk keurig op gewicht en groeit goed.
Ben zelf nog wel voorstander van overdag tussen de 3-4 uur de fles, anders krijgt ze te weinig binnen. Ze drinkt nmlk steenvast nu 90 ml. Ook als we meer aanbieden. Prachtig kind haha
Zoals geschreven, regelt ze dit eigenlijk al zelf... 

Wij voeden hier ook op schema (hoewel borstvoeding). Ik geef mijn zoon om de 3,5 a 4 uur te eten. Laatste voeding is om 23.00 en de eerste altijd om 07.00. 
Ik zou het zelf wel erg fijn vinden om ‘s nachts te kunnen doorslapen als ik jou was. Voor jullie allebei fijner? Ik zou dan gewoon lijken wanneer ze uit zichzelf komt en om de avond en ochtendvoeding heen een ritme inbouwen. Wij doen met onze zoon van 10 weken bijv nu 7u, 11u, 14u, 17u, 20u en 23u. 
Als je hem echt wakker wil maken zou je niet zoveel kunnen geven, zodat hij toch om 8u wel flinke honger heeft. Maar ik zou zelf een kleintje midden in de nacht niet wakker maken, het is juist fijn als zij haar dag / nachtritme leert vinden. 

Terug
Bovenaan