<p>Lieve mede-ouders,</p><p>Allereerst wil ik jullie bedanken voor alle geweldige topics op deze site. Sinds vier weken en 1 dag ben ik de trotse mama van Renee. Een dochter om op te vreten (niet letterlijk ;-)). Met vele vragen in de nachtelijke uurtjes kom ik regelmatig op de topics van deze site. Ze hebben mij en mijn vriend al heel wat op weg geholpen. Alleen al het gevoel dat wij niet de enige zijn met... is al ontzettend fijn.</p><p>Nu heb ik zelf een vraag, die ik niet zo snel als topic kan terug vinden. </p><p>Voorstander van de drie R’s volgen wij sinds twee weken de Ria Blom methode. In ons geval houdt dit in dat wij Renee om de vier uur een fles geven. Dit gaat eigenlijk prima. Soms komt ze een kwartier of half uurtje eerder, meestal wel rond de klok van wanneer het weer tijd is en dat vinden wij acceptabel. Wij hebben tenslotte zelf ook wel eens eerder honger. Soms moeten wij haar wakker maken. Ook dan drinkt ze de laatste week haar fles actief leeg. </p><p>Zoals de meeste ouders stoeien wij met de nachtvoeding. In ritme zouden we haar om 04.00 ‘s nachts de fles moeten geven. Wij hebben gemerkt dat ze dan nog steenvast slaapt en bij het wakker maken slecht drinkt, waardoor de voeding ook erg lang duurt. Laten we haar zelf komen, dan drinkt ze wel actief haar fles leeg en kan ik zelf ook weer vlot naar bed. Je begrijpt, dat laatste is voor beide minder stressy en werkt prima. Ik maak haar, als ze zelf niet komt, uiterlijk om 04.30 wakker, omdat ik anders vastloop met de rest van het schema. Eigenlijk zou ik haar, als ze zelf niet komt willen laten doorslapen. Zien wat er gebeurd. Alleen vraag ik mij dan af hoe het voedingsschema voort te zetten. Volgens Ria Blom hanteer je vaste tijden met eventueel een nachtelijke voeding. Als Renee pas rond 06.00 wakker zou worden, dan heeft het voor mij weinig zin om de fles van 08.00 daarop gegeven. Als ik dit schema loslaat, dan bepaalt Renee weer de voedingen en dan ben ik de R van ritme weer kwijt. Hoe is jullie ervaring hiermee?</p>