Ria Blom methode

Wij hebben ook altijd op schema gevoed. Ik gaf ook flesvoeding. Ik loet mijn zoontje snachts wel op verzoek komen en deed dan de volgende ovhtend de tijd of wat rekken of wat korter, totdat ik weer op schema zat! Werkte perfect voor ons.

Het voelt voor mij ook fijn dat zij hasr eigen dag/nachtritme zelf gaat maken.  Zeker zodat ze uiteindelijk zelf aan gaat geven dat ze liever doorslaapt. Iets wat je gewoon niet kunt forceren. De nachtvoeding vind ik ook niet erg om te geven ?
Fijne tip om te zien hoe laat ze 's nachts komt er daarom heen de rest 'invullen'. Iets wat ik eigenlijk vandaag dus doe. Ik moet zeggen dat we na de wandeling vanmiddag weer terug op het vaste ritme zitten. Gek kind hihi. We zullen zien hoe het de aankomende dagen gaat. 

Hahaha, ja mooi he, hoe snel je eigenlijk weer in je gewone ritme zit? Veelal regelen ze het idd ook zelf. Alsof ze het schema allang kennen en er zelf ook niet teveel vanaf willen wijken haha. Wij hadden in het begin om de 3 uur 8-11-14-17-20-23 en later toen hij snachts niet meer kwam altijd 7 -11-15-19-23. Maar zaten  eigenlijk altijd voor de moddag alweer in een goed ritme. Wat ook te danken was aan mijn kleine slaapkoppie, hij sliep en slaapt altijd eeg goed.

Ik merk dat ik ‘het haar zelf laten regelen’ nog best wel lastig vind. Vooral in de ochtend. ‘s nachts komt ze steeds op een ander tijdstip, waardoor de voeding in de ochtend mee verschuift. Nu ook, zit ik eigenlijk te wachten totdat ze wakker wordt, terwijl mijn ervaring is dat ik haar zo toch echt wakker moet maken, omdat er anders te lang tussen de voedingen zit. Of ik nu om 08.00 de fles geef of 09.15. Ze wordt voor deze fles niet uit zichzelf wakker. Dan was de standaard fles om 08.00 veel fijner, want ik zit nu echt in de wachtstand totdat ik verder kan. 
‘S middags trekt ze nog steeds ons oude ritme vanzelf weer recht. Het gaat echt om deze voeding en de volgende. Ik weet dat het tijdelijk is en dat ze haar eigen ritme nog moet vinden. Het gevoel in de wachtstand te staan, creeer ik ook zelf...
Ik ben heel benieuwd of ze was blijven slapen als de wekker van mijn vriend niet om 04.45 vanochtend afging. 
Iemand nog advies hiervoor?

Babys worden snachts vaak rond 5 uur wakker.  Ze gaan dan of weer verder slapen of blijven wakker omdat ze toch honger hebben. Dus grote kans dat ze ook wakker was geworden als die wekker niet was afgegaan, als ze daar natuurlijk ook echt wakker van was geworden. 
Ik snap wel dat je het lastig vind dat je geen vaste tijden hebt doordat je de nacht van haar laat afhangen. Je zou haar gerust om 8.00 wakker kunnen maken. Op den duur zul je dan merken dat ze waarschijnlijk zelf rond die tijd wakker wordt. Ik maak mijn dochter elke ochtend om 8 uur wakker en als ik dat een keer niet doe, wordt ze zelf rond die tijd wakker. 

Ik heb geen ervaring met de Ria Blom methode, maar ben wel een voorstander van regelmaat. Wat ik deed was overdag om de 4 uur voeden en snachts op verzoek. Als ze snachts of vroeg in de ochtend wilde drinken, ging het schema van om de 4 uur dus op dat moment in. Het verschilde dus soms wel een beetje per dag. Maar al heel snel sliep mijn dochter door en kregen we weer een vast schema. Ze gaf het elke keer zelf aan.
Ik zou dus adviseren om snachts wel op verzoek te voeden. Die nachtvoeding hebben ze namelijk op een gegeven moment niet meer nodig ;)

Op verzoek ‘s nachts voeden wil ik er zeker inhouden. Ze gaat sommige flessen nu ook meer drinken. Ik wil haar op deze manier zelf de kans geven om ons te laten weten wat zij nodig heeft. En uiteindelijk zal ze vanzelf door gaan slapen. Die tijd komt nog wel. 
Ik voel wel dat ik zelf ook behoefte heb aan wat meer structuur in de ochtend... dat was het gevoel dat vanochtend wrong. Ik heb nu niet veel kunnen doen... dan is standaard die fles om 08.00 toch fijner. Dan heb ik ook een ritme om aan vast te houden. Zeker omdat ze na die fles steenvast nog een hele poos slaapt.
Ik heb haar nu extra tijd gegeven en moest haar alsnog om 09.30 wakker maken met het gevolg dat ze tijdens het drinken weer in slaap viel. Overig wel erg schattig.... Mijn hart smelt iedere keer als ze tegen mij aan ligt. Ze een hand onder haar hoofd legt, een diepe zucht slaakt en vervolgens in slaap valt.
Voor mijn gevoel maakt het dus niet uit of ik haar bij deze fles de kans zelf geef of dat ik haar om 08.00 gewoon wek. Het resultaat is iedere ochtend hetzelfde: haar wakker moeten maken, haar fles niet leeg drinken en vervolgens weer als een blok slapen. Is het dan erg dat ik voor mijn eigen gemak kies? Om daarna gewoon weer haar ritme te volgen; tussen 3-4 uur de fles zodra ze zelf komt. Dat gaat de rest van de dag goed. 

Zoals hierboven al ergens werd gezegd, regelmaat en vasthouden aan tijden zijn niet hetzelfde. Ik geef bv op verzoek en heb hiermee ook regelmaat doordat we bepaalde volgordes vasthouden. 
Ik denk dat jouw kindje nog te jong is om eenzelfde ritme, dus eenzelfde tijd van wakker worden aan te houden. Ritmes van zulke jonge babys veranderen nog continu. Ik wil absoluut niet veroordelen want ik vind dat iedere mama moet doen wat het beste bij zich past, maar wat is er mis mee om je aan te passen aan haar tijden? Is het erg om het schema wat op te schuiven als dat op dit moment is wat zij aangeeft? Of laat ze te lang tussen voedingen als je haar niet wakker maakt? Wij hebben dit al vrij snel los gelaten onder het mom van ‘als hij honger heeft meldt hij zich wel’. Maar mijn zoontje zat keurig in zijn groeicurve. Weet niet hoe dat bij jouw dochter is.. 
verder wil ik zeggen dat het echt tijd nodig heeft om een goed ritme te ontwikkelen. Verwacht er nog niet te veel van. Zelfs als je denkt dat je een lekker ritme te pakjen hebt komt er weer een sprongetje, griepje of tandje tussendoor om alles weer overhoop te gooien ;) Gewoon in meegaan, dan heb je er zelf het minste last van.. 

Terug
Bovenaan