rijstebloem in laatste fles?

Hoi,
Ook hier goede ervaringen met nutrix. Wij hebben dit al door de laatste fles
heengedaan toen Quinten nog maar 6 weken was. Dit op advies van kinderarts.
Hij was wat klein en deed het er goed op. Hij sliep ook rustiger.
Succes ermee en groetjes Melanie
 
hallo mams!

ik las daarnet dat veel moeders hun kinderen nog geen rijstebloem durven te geven in de laatste fles ivm de leeftijd?
das kolder,vroeger gaf iedereen hun kinderen al heel vroeg molenaars kindermeel door de laatste fles en heel veel kinderen sliepen dan goed door de hele nacht!
ons mannetje is nu 5 weken en krijgt nu sinds een week rijstebloem door de laatste fles en slaapt als een tierelier door snachts,t ligt gewoon aan t kind hoe t erop reageert.
tegenwoordig mag je ze pas met dik 4 maanden een fruit hapje gaan geven terwijl ik vroeger al met 11 weken die dingen kreeg.
vergeet ook niet dat ze tegenwoordig heel weinig mogen de kinderen en vroefger is er ook niemand minder door geworden.
ik denk dat iedereen t voor zichzelf moet weten hoe je t doet met je kind!

veel succes met je kleintjes!

liefs noonie mama van quenten(11-02-06)
 
Hoi,

Wat ik me afvraag als zo bureau zegt vanaf zes of vier maanden, wat daar de reden van is?
Wat is er nu uit onderzoek gebleven dat men vroeger niet wist? Waardoor het beter is om te wachten met fruitpapjes, rijstebloem enz??

Is het werkelijk zo dat babies tegenwoordig vaker allergisch zijn? Of was dat vroeger ook zo en wist men toen niet hoe het heette?

Mijn dochtertje is bijna vier maanden, en ik zou stoppen met borstvoeding omdat ik weer ga werken, maar dat stoppen zie ik niet zitten. Dus ik geef af en toe borst, af en toe fles, met name de nachten de fles, in de hoop dat ze langer doorslaapt. Ze kreeg gisteren voor het eerst flesvoeding om twaalf uur, maar werd wakker vijf uur, dat is mij te vroeg, want ik heb haar gevoed (borst, en daarna wilde ze om half acht weer, terwijl half acht het tijdstip is waarop ik mijn peuter uit bed haal, dus het moet echt anders.

Ook ik hoor dus dat ik met rijstebloem moet wachten tot ze vier maanden is, en nu lees ik dus zes maanden. Mijn dochter heeft wel een erg droge huid, en kans op eczeem omdat dit in de familie zit, vandaar dat ik het advies krijg alles zoveel mogelijk uit te stellen...maar de nachten breken me, want met borstvoeding komt ze veel vaker, rond twee uur al soms en daarna vier uur en daarna zeven uur...dus ik besloot toch maar de fles te gaan geven snachts...

Wie o wie kan mij de reden vertellen waarom je moet wachten met rijstebloem, als dat zo zou zijn?

Groetjes, Jo
 



Hoi Jo,

Tja, het ene bureau is het andere niet... Als ik verschillende berichten hier lees, dan geeft elk bureau bijna wel een ander advies. Eigenlijk zou dat niet moeten kunnen vind ik (het is immers 1 organisatie, dus waarom verschillende opinies?), maar ja, wie ben ik...
Wat betreft de vraag beginnen met bijvoeding bij 4 of 6 maanden:
Door de World Health Organisation is geadviseerd (en ik denk dat ze dat niet voor niets doen) om pas met bijvoeding te beginnen vanaf 6 maanden. Ongeacht wat voor melk de babies krijgen (borst of fles). Rijstebloem is óók bijvoeding. Op de baby-voedings-middelen markt worden potjes fruit- en groentehap verkocht. Maar dat is ook een commercieel verhaal. Mocht je baby op wat voor manier niet voldoende groeien van melk, dan kan in overleg met arts/CB gestart worden met bijvoeding vanaf ongeveer 4 maanden. Dit staat ook in de richtlijnen van de WHO.
Waarom wachten tot 6 maanden?
Dan is het spijsverteringskanaal van je baby voldoende ontwikkeld om andere voedingsstoffen dan alleen melk te verteren. Daarnaast gaat dan de behoefte naar vitaminen/mineralen etc ook veranderen.
Zijn babies tegenwoordig vaker allergisch?
Pff, ik zou het niet weten. Wat ik wel heb gehoord (en daar kan ik  me wel in vinden) is dat mensen in steeds schonere huizen wonen waardoor kinderen minder blootgesteld worden aan verschillende stoffen en daar geen weerstand tegen opbouwen. Een allergie is voor een deel erfelijk bepaald én voor een deel wordt dit veroorzaakt door omgevingsfactoren zoals bijvoorbeeld voeding.
Als je dochter een droge huid heeft en er komt eczeem in de familie voor, dan zou ik sowiezo wachten tot 6 maanden met het geven van bijvoeding. Gewoon om risico's te vermijden. Is het al een lange tijd dat ze zo snel weer komt na de borstvoeding? Misschien kan je antwoorden op die vragen vinden bij het borstvoedingsforum via www.borstvoeding.nl
Mijn eigen verhaal/ervaring:
Bij mij en mijn vriend komen allergieen voor, tenminste we zijn beide gevoelig voor huisstofmijt en ik heb vroeger lichte eczeem gehad. Ik had me voorgenomen om bv te proberen te geven met het idee: leuk als het goed gaat, kost het te veel moeite/problemen dan ga ik over op de fles. Bij mij liep de bv erg goed en heb tot 8,5 mnd gevoed. Vond alle voordelen erg prettig en zag weinig nadelen. Stan heeft tot 6 maanden alleen bv gehad en daarna zijn we fruit en groente gaan introduceren. Ik ben dit vanaf 6 mnd gaan doen omdat dit de adviezen zijn, zowel van artsen als van vele organisaties op deze aardbol. Dus waarom zou ik eerder willen/moeten beginnen? Omdat ik het zo leuk vind om hem een stukje appel te zien verorberen? Nou, dat kan ook prima vanaf 6 maanden. Dan is het ook leuk om het te zien. Hij moet zijn hele leven nog doen met het lichaam dat hij heeft. Ik zou het mezelf niet kunnen "vergeven" als hij een allergie/eczeem ontwikkelt omdat ik zonodig eerder wilde beginnen met bijvoeding.
Pfff, als ik dit teruglees, dan is het een heel verhaal geworden. Dit verhaal is mijn ervaring en mijn mening ten opzichte van bijvoeding. Er is al eerder een topic geweest over bijvoeding; deze discussie staat op pagina 5 van het onderwerp voeding. Het was een heftige discussie waar iedereen duidelijk zijn menig liet weten. Misschien heb je nog iets aan de informatie die daar staat.

Veel succes!
Groetjes Marieke
 
Dag Marieke,

Bedankt voor je reactie,

Bij mijn eerste heb ik ook alleen borstvoeding gegeven tot 5,5 maand, en dan groente geintroduceerd. Hij sliep al de nacht door met twaalf weken op borstvoeding.

Mijn dochter van bijna vier maand komt nog te vaak snachts. Ik word er helemaal gek van. Dus wat dat betreft ben ik bereid het risico te nemen, omdat ik er anders aan onderdoor ga. Dat kan ik voor mezelf wel verantwoorden. Ik vind het ook onzin om vroeg met fruit of groente te beginnen omdat het 'leuk' is. Daar heb ik zelf geen behoefte aan. Ze vindt borstvoeding heerlijk, dus dat laten we maar mooi zo.

Ik ga toch die rijstebloem vanavond voor het eerst proberen. En hopen maar dat het aanslaat en dat ze zich gewoon goed bl ijft voelen. Want ze is een heel vrolijk meisje.
Ik merk het vanzelf als ze er niet tegen kan.

Bedankt voor je reactie,

Jo
 
Hoi Peggy,

Bij het CB stelden ze zelf voor in Sten zijn laatste fles rijstebloem te doen, hoewel hij op dat moment pas 3 maanden was. In eerste instantie leek het te baten, maar het geluk was van korte duur. Toen ik er na 2 weken mee stopte sliep hij zonder net zo lang, na een paar dagen zelfs al langer dan met. Bij ons heeft het dus niet geholpen.

Groetjes Inge (mama van Sten)
 
Hoi Jo,

Ik hoop voor je dat de rijstebloem helpt en dat je dochter iets langer doorslaapt zodat jij ook aan je rust toekomt. Zelf kan ik ook niet goed tegen gebroken nachten en was ik erg blij dat mijn zoontje vroeg de nachtvoeding oversloeg (was 5 weken oud).  
Slaap lekker hoop ik!!!

Groetjes Marieke
 
Hallo allemaal,
Mijn dochter is 1 jaar. Tot februari kreeg zij volledig borstvoeding. Groente en fruit was echt nog bijvoeding. Ze vind eten en drinken maar niks. Ze krijgt nu overdag kv en 's-avonds laat en 's-nachts borstvoeding.
En we hadden gehoopt dat als ze papfles zou krijgen dat ze ook door zo slapen. Niet dus. En dat was voor ons een hele domper. Want nog steeds voed ik haar 2 keer 's-avonds laat/'s-nachts. Het heeft totaal geen invloed op haar slaapritme of hongergevoel. Ik doe nu zelfs 1,5 eetlepel rijstebloem en 1,5 eetlepel groeipap. Maar ook dat maakt niet uit.
Ik blijf het wel geven, want onze dochter drinkt namelijk de melk of de pap niet uit fles of (tuit)beker. Dat weigert ze. We geven het haar dus met een lepeltje. Het is wel een gedoe en geknoei. Maar ja, wat anders.
Rijstebloem had wel invloed op onze zoon toendertijd. Dus ieder kind is anders.
Het is dus geen gouden regel....."rijstebloem en je kind slaapt door", helaas niet.
groetjes Chantal

 
Terug
Bovenaan