rijstebloem in laatste fles?

Hoi,

Ik heb de rijstebloem nu twee keer geprobeerd, gisteren heeft ze voor het eerst zes uur achter mekaar geslapen, heerlijk was dat. De eerste keer kwam ze wel, maar heb haar niet uit bed gehaald. Waarschijnlijk is ze toch gewend aan het ritme om snachts eruit gehaald te worden voor de borst. Dus,ook al lag ze te sputteren, niet eruit gehaald, alleen af en toe een aai over de bol. Maar heel duidelijk het signaal gegeven dat ze snachts niet meer de borst krijgt. Na een fles van 180 is het onzin dat ze snachts nog eens gevoed moet worden vind ik. Dus gisteren snapte ze het, en sliep door. Tzou mooi zijn als nog anderhalf uur langer volhoudt. Tot half zeven.

Gewoon verder kijken hoe het gaat. Ben helemaal gesloopt nu ik vandaag niet kon slapen smiddags. Mijn peutertje slaapt niet meer, breng ik wel naar bed dan speelt hij anderhalf uur, valt heel soms in slaap, maar omdat mijn dochtertje klaarwakker was en smorgens niet wakker te krijgen was, kon ik toch geen middagdut doen, dus liet ik mijn peuter beneden spelen. Nu zijn wij allebei erg moe...in zijn eentje op kamer spelen geeft toch wat rust blijkt.

Hij gaat er vanavond toch een half uurtje eerder in, en daarna ben ik aan de beurt...het is zo wel echt een zware dag!!!! Manlief moet maar wat gaan ophalen om te eten...

Groetjes
Jo
 
Ik zie dat iedereen het heeft over rijstebloem. Ikzelf geef borstvoeding aan mijn zoontje van 11 weken, maar dan met de fles. Dit is begonnen omdat hij nogal veel spuugde. Door elke gekolfde fles doe ik daarom enkele schepjes nutriton (johannesbroodpitmeel) om de voeding te verdikken. Hiermee wordt het spugen beperkt. Een ander voordeel van nutriton is echter dat het extra voedt, dus geschikt om het doorslapen 's nachts te bevorderen. Het consultatiebureau adviseerde mij nutriton al een week of zes geleden, ook volgens de verpakking is het voor jonge baby's toegestaan.
Mijn zoontje slaapt sinds ongeveer twee weken door van een uur of elf tot half zeven. soms wil hij nog wel eerder wakker worden. Als de tut dan niet helpt leg ik hem nog even tussen ons in tot voedingstijd.
gr Willemien
 
Hoi,

Inmiddels hebben we onze dochter op haar eigen kamer laten slapen. De rijstebloem hielp niet altijd, het johannesbroodpitmeel ook niet, alleen tegen het spugen. Ik had het idee dat het niet de honger was die haar en mij wakker hield. Na een gesprekje met iemand, het laatste duwtje in de goede richting besloten we haar in haar eigen kamertje te laten slapen. De eerste nacht was heel moeilijk, ze werd om twee uur wakker en huilde een half uur. Gelukkig werd haar broertje niet wakker. Na een half uur was het stil, maar toen lag ik twee uur wakker, en daarna begon zij weer, maar heb volgehouden, ben er niet naartoe gegaan, toen het stil was, ben ik even gaan luisteren, naar binnen gegaan, weer goed ingestopt, ze lag lekker te slapen, en ze werd pas wakker rond acht uur.

De tweede nacht ging ze om negen uur savonds naar bed en we hoorden niks, ik werd wakker om zeven uur smorgens, en alles was rustig. Heb eerst haar broertje die al wakker was eruit gehaald en aangekleed, en ontbeten, en daarna gaan kijken, ze werd net wakker.
Sindsdien is er al een weekje voorbij en ze slaapt elke nacht.

Het was toch meer dat ze de behoefte had alleen te slapen? of dat ze het niet leuk meer vond in de wieg omdat ze zo diep ligt? Nu in haar ledikantje ziet ze veel meer natuurlijk, en wij storen haar niet als wij later naar bed gaan.

Maar wilde even zeggen dat het gelukt is. Rijstebloem geef ik nog altijd voor de nacht, want ze blijft een hongerige baby, en overdag krijgt ze johannesbroodpitmeel tegen het spugen. Nog altijd geen eczeem, en de huid is niet droger geworden. Dus het ziet er tot nu toe goed uit. Ben blij dat ik met de borstvoeding ben gestopt, sinds drie dagen niet meer gekolfd of gevoed en het gaat goed. Ik vind het goed zo.

Groetjes
Jo
 
Kijk, mijn zoontje had ook altijd zoveel honger, ik doe al rijstebloem in zijn laatste fles van toen hij 12 weken was. Ik ben het gewoon bij de apotheker gaan vragen en die zei dat hij dat bij zijn kinderen al deed van toen ze 6 weken waren. Nu staat op de verpakkingen dat het pas mag vanaf 4 maanden, maar vroeger stond er dat niet op. En ik moet ezggen, in het begin hielp het niet, maar daarna opeens ging hij doorslapen.

Mijn grootmoeder zegt altijd dat ik er geen kastplantje van moet maken en eigenlijk heeft ze gelijk, mijn ouders zijn toch ook groot geworden en die kregen veel vroeger groente en fruitpap hoor.

grtjs, bea
 
Je mag best een schepje rijstebloem in de fles doen als je dat wil vanaf 4 maanden. Maar het helpt niet altijd met doorslapen. Overigens is het geven van ‘hapjes’ niet toegestaan vanaf 4 maanden. Maar je mag er wel mee oefenen. Dan heet het ook geen ‘bijvoeding’ maar is het extra boven op de normale borstvoeding of flesvoeding. Dus dan is je baby al gewend met 6 maanden aan nieuwe structuren en smaken, omdat het dan wél de bedoeling is om hapjes te geven als bijvoeding. Ter vervanging van borst of fles. 
Hopelijk volgt iedereen ook gewoon hun eigen gevoel en mening. Je word van alle kanten met adviezen plat gegooid. 
 
Overigens heb ik ergens gelezen dat de verpleegkundigen van het CB mogen zeggen wat ze zelf vinden over pap omdat het niet opgenomen is in het beleid van CB. Dat zou de reden kunnen zijn dat die adviezen zo uiteenlopen. 
 
Succes allemaal! 
 
Terug
Bovenaan