Ritme opbouwen

<p>Hallo mama’s, </p><p>Mijn zoontje is 6 weken en weegt +/- 3135 gram. Ik merk dat we nog totaal geen ritme hebben overdags en dat ik dat moeilijk vind om dit te vinden/maken.</p><p>Onze dag start om 6 uur opstaan en naar beneden. Tussen 6:00 en 6:30 krijgt hij meestal de fles en dan komt hij om de 2 uur, dan weer 4, dan 3 uur voor een fles en schone luier (geen ritme dus). Slapen doet hij ook heel weinig ondanks hij veel in de kinderwagen ligt kijkt hij het liefst om zich heen.</p><p>Hoe moet/kan ik het beste een ritme opbouwen? Lijkt me voor ons beide het beste. </p><p> </p>

Hoi Elena,

Mijn dochter is 6,5 week en ik heb van de week ook het consultatie bureau gebeld voor vragen over het ritme. Zij gaven mij de tip om te proberen de flessen op hetzelfde tijdstip te geven. Stel je geeft om 23.00u de laatste fles en hij komt om 3.00u weer dan mag je hem een voeding geven. Stel hij komt tussen 5 en 6.. probeer dan een beetje rooibos thee te geven of een voeding met maar 1 schepje. Zo fop je ze een baby en kun ja alsnog de voeding om 7.00u geven. Zo probeer je dan steeds de voeding te rekken tot het tijdstip dat je eigenlijk de voeding wilt geven. Na een uur leg ik mijn dochter dan weer in haar eigen bed in een donkere kamer. Ze huilt dan wel even 10 min, ik loop een keertje terug, geef de speen en zeg wat lieve woordjes en loop vervolgens naar beneden. (Dan hoor ik het niet zo goed en kan ik er beter tegen) na 15/20 min slaapt ze. Dan maak ik haar weer wakker en dan slaapt ze overdag nog wat in de wagen of in de box.. om 19.00u in bad, vervolgens de fles en dan slaapt ze weer om 20.00u tot 23.00u... dan zo min mogelijk licht maken en net tegen hem praten.. fles geven en weer terug in bed leggen.. etc. 

het consultatiebureau gaf mij ook de tip om overdag echt om de 3uur te voeden zodat ze savonds “denken”.. laat me nu maar even met rust..” 
mijn voedingschema ziet er nu zo uit:

7.00 - 10.30 - 13.30 - 16.30 - 19.15 - 23.00. 

groetjes Muriel

Mijn dochter is 14 weken en een vast ritme heb ik ook niet, dat lukt ook niet omdat ik nog een peuter in huis heb. Ik vind het niet belangrijk om op vaste tijden te voeden, ik kijk hoe laat ze s nachts voor een voeding komt en daar pas ik de tijden overdag op aan.
Na de eerste fles s ochtends (meestal rond 6.30) leg ik haar altijd terug in bed en dan slaapt ze nog een uurtje. Ik geef de fles ongeveer elke 3 uur. Maar niet eerder dan 2.5 uur na de vorige voeding, eerder kan ze nog geen honger hebben. Soms slaapt ze lekker en zit er 4 uur tussen, vind ik ook prima. Ik maak haar nooit wakker voor een voeding.
Tussen alle voedingen door moet ze even slapen. Ze is 1.5 uur wakker tussen de voedingen (soms 2 uur, maar ze is al een stuk ouder dan jouw kindje) Dan merk ik dat ze gaat mopperen en gaat ze naar bed of ze slaapt in de box of in het babynestje. Het duurt soms echt wel even voor ze slaapt hoor, het is niet wegleggen en gelijk slapen. Soms lukt het echt niet en valt ze op de arm in slaap en dan leg ik haar over in dr bed. Slaapjes zijn vaak 30-45 minuten, een enkele keer 1.5 uur ofzo. 
Dus ook weinig vast ritme hier, maar ik laat wel een minimale tijd tussen de voedingen en ze moet echt even slapen tussen de voedingen door. Dit werkt voor ons het beste zo. Mijn oudste dochter probeerde ik destijds in een strak ritme te krijgen met vaste tijden voeden en slapen, maar dat werkte echt niet voor ons allebei. Nu een wat losser ritme en dit gaat goed.
Hopelijk heb je er wat aan!

Goedemorgen,
Zou me hier niet druk om maken, dat ritme komt wel.
Je kindje is tenslotte nog maar 6 weken oud. Het is ook een levend wezentje en geen machine ;-)

Ik heb onze dochter nooit laten huilen tot haar 6 maanden en rond de 10 weken is er toch echt een ritme in gekomen.
Snap dat ze in slaap vallen na 15/20 minuten. Je baby is helemaal kapot en overstuur. Persoonlijk zou ik een baby van deze leeftijd nooit laten huilen, ze hebben je dan gewoon nodig.

Ik denk dat je zoontje de voeding nog echt nodig heeft als ik naar zijn leeftijd en gewicht kijk. Hij is 6 weken en nog 'maar' 3100 gram. Onze dochter was bij haar geboorte 3280 gram.

Hoe groot zijn de flessen die hij krijgt? Je kunt proberen er 3 uur tussen te laten door een speen te geven of even te wandelen.
Lukt dit niet dan gewoon een volledige voeding geven.
Drinkt hij de voeding helemaal op dan is het misschien tijd om deze al op te hogen? Zet er even een vraagteken bij omdat ik niet weet wat hij nu al krijgt hoor.
Ons cb zei nooit water of iets te geven op die leeftijd en ook niet klooien met de voeding. Als ze honger hebben dan hebben ze honger. Dat ritme komt echt wel als hij iets ouder is.
Waarschijnlijk is dit rond de 8-10 weken. Toen kon ik echt naar de klok kijken wanneer ze de volgende voeding moest hebben zo ingesteld was ze erop.

Komt echt wel goed :)

Onze zoon is vandaag 10 weken en ik begin sinds vorige week een beetje een ritme te krijgen. Ongeveer rond dezelfde tijd wakker, voeden en slapen.. Ik zou op dit moment je kind nog volgen. Wel zou ik proberen zo'n 3u tussen de flessen te laten. Dat ritme komt vanzelf, echt! 

Thee geven aan een baby van 6 weken om de voeding te rekken? Sorry hoor maar dat vind ik echt dwaas. Kun je best proberen, maar waarschijnlijk slaapt je kindje daarna helemaal niet lekker meer en ben je dus ook zo vroeg wakker. Honger is honger denk ik altijd maar. Als mn dochter om 2.30 gedronken heeft, hoeft ze echt niet te wachten 7.00 voor de volgende fles. Als ze om 6.00 wakker wordt voor een fles, vind ik dat heel logisch want de vorige voeding is dan al 3.5 uur terug. Dat ga ik echt geen uur rekken met een slok thee wat ze waarschijnlijk toch niet lekker vindt. En ik vind dat een baby zo klein nog niks anders binnen mag krijgen dan melk alleen... Ik werk op een kinderdagverblijf (al 9 jaar) en heb nog nooit gehoord dat iemand zn baby zo jong al thee geeft. Raar advies van het CB. 

Mijn dochter is 14 weken en een vast ritme heb ik ook niet, dat lukt ook niet omdat ik nog een peuter in huis heb. Ik vind het niet belangrijk om op vaste tijden te voeden, ik kijk hoe laat ze s nachts voor een voeding komt en daar pas ik de tijden overdag op aan.
Na de eerste fles s ochtends (meestal rond 6.30) leg ik haar altijd terug in bed en dan slaapt ze nog een uurtje. Ik geef de fles ongeveer elke 3 uur. Maar niet eerder dan 2.5 uur na de vorige voeding, eerder kan ze nog geen honger hebben. Soms slaapt ze lekker en zit er 4 uur tussen, vind ik ook prima. Ik maak haar nooit wakker voor een voeding.
Tussen alle voedingen door moet ze even slapen. Ze is 1.5 uur wakker tussen de voedingen (soms 2 uur, maar ze is al een stuk ouder dan jouw kindje) Dan merk ik dat ze gaat mopperen en gaat ze naar bed of ze slaapt in de box of in het babynestje. Het duurt soms echt wel even voor ze slaapt hoor, het is niet wegleggen en gelijk slapen. Soms lukt het echt niet en valt ze op de arm in slaap en dan leg ik haar over in dr bed. Slaapjes zijn vaak 30-45 minuten, een enkele keer 1.5 uur ofzo. 
Dus ook weinig vast ritme hier, maar ik laat wel een minimale tijd tussen de voedingen en ze moet echt even slapen tussen de voedingen door. Dit werkt voor ons het beste zo. Mijn oudste dochter probeerde ik destijds in een strak ritme te krijgen met vaste tijden voeden en slapen, maar dat werkte echt niet voor ons allebei. Nu een wat losser ritme en dit gaat goed.
Hopelijk heb je er wat aan!

[quote quote=10263952]Hij is 6 weken en nog ‘maar’ 3100 gram.[/quote]Klopt, hij is te vroeg geboren en met een groeiachterstand.

[quote quote=10263952]Hoe groot zijn de flessen die hij krijgt?[/quote]Nu 110 cc

[quote quote=10263949]Het duurt soms echt wel even voor ze slaapt hoor, het is niet wegleggen en gelijk slapen.[/quote]Hier slaapt hij geregeld niet tussen de voedingen door en is gerust 5 a 6 uur achter elkaar wakker. 
[quote quote=10263952]speen te geven of even te wandelen.Lukt dit niet dan gewoon een volledige voeding geven.[/quote]Hij krijgt continu zijn volledige voeding. Speen tuft hij uit en wandelen doen we ook elke dag maar maakt niks uit.

Ik geef hem nu tussen 23:30 en 00:30 en vollere fles en dan moet ik er meestal s nachts nog 2 keer uit.

Terug
Bovenaan