Ritme opbouwen

Ik heb de thee ook nog niet geprobeerd want ze slaapt nu de hele nacht door maar dit is inderdaad wat het consultatie bureau zei. En het is ook niet zo dat je je baby moet laten huilen tot 7.00u. Soms kan je dit alleen proberen omdat ze dan weer verder slapen en zo de voeding kan rekken. Als het niet werkt, kun je alsnog de voeding geven.
En ik laat mijn dochter ook niet 15/20 min huilen. Het zijn hooguit 5 min en dan is ze stil als in ben terug gelopen. Ik bedoel dat het ongeveer 20 min duurt voordat ze slaapt. 
Babys hebben snel in de gaten dat je om ze heen bent en willen dan wakker blijven zei het consultatiebureau. 

Ik bedoel alleen maar dat je dingen kunt proberen om wat meer ritme te krijgen. Voor mij en mijn dochter werkt dit heel goed en heb ik nu een ritme te pakken. Bij de één werkt het beter dan bij de ander. Het belangrijkste is dat je je hart volgt. 

Geen kritiek, maar ben toch verbaasd dat ik zoveel mensen om mij heen hoor die zo vroeg met een ritme bezig zijn, terwijl de adviezen steeds meer terug gaan naar voeden op verzoeken en ritme volgen van je kindje. Zeker zo klein staat ze nog zo mooi bij hun eigen gevoel en behoeften en (gelukkig) nog ver van de tijd en schema's. Dat komt gauw genoeg en gaat je hele leven je achtervolgen? Ik persoonlijk vind zo een lijfje heel mooi geregeld van moeder natuur. En mijn persoonlijke ervaring is dat het vanzelf steeds meer komt. Merk nu echt al verschil tussen de eerste weken en nu ze 8 weken is. Komt ook veel meer rust. Maar dat regelen we vanuit haar behoeften en niet vanaf mijn klok

Oh het ritme.. Ben ik ook mee bezig geweest (zl is 8 weken) Maar heb het los gelaten. Hij is nog jong, en ik merk dat er toch wat meer ritme in zit dan paar weken terug. Hij komt om de 3 uur (krijgt 80cc afgekolfde moedermelk en twee flesjes kv), soms om de 2,5 en soms om de 4. Maar meestal toch echt om de drie. Ik probeer het toch nog op vaste tijden te geven, maar dit gaat niet altijd. Is het niet, is het niet. Is het wel, hartstikke fijn. 

Ik heb zelfs geprobeerd om de tijd te rekken tussen de voedingen door extra te geven. Hij dronk het altijd op, maar spuugde ook veel weer uit. Hij had na een bepaalde hoeveelheid geen honger meer, maar juist zuigbehoefte. En tja dan kwam er melk mee uit se speen. Had totaal geen nut dus, maar wilde perse dat er meer tijd tussen kwam. Vind het nog altijd ontzettend vervelend dat ik dit heb gedaan. Dus heb alles losgelaten en we doen het op zijn tempo. Niks forceren!
(Groeit je kindje wel via een curve? Dus dat alles goed omhoog gaat? Die van mij is ook geboren met een groeiachterstand. Woog 2740 met de geboorte en zit nu met 8 weken op 5 kilo. Hoeveel is je kindje bijgekomen in die 6 weken? Als ze zo licht zijn, moeten ze vaak wat inhalen en willen ze meer drinken. Is mij gezegd in ieder geval..)

[quote quote=10264038](Groeit je kindje wel via een curve?[/quote]Nee zover ik weet niet.

[quote quote=10264038]Hoeveel is je kindje bijgekomen in die 6 weken?[/quote]Bij geboorte 2150 gram 2 weken gelden 3135 gram.

Ik zou proberen toch de 3 uur aan te houden en als hij eerder komt dan lekker eerder geven.
Echt absoluut geen water of thee of foppen met een fles van 1 schep.
Goed bedoeld advies hoor maar dit gaat bij een 6 weken oude baby niet goed.
Toen onze dochter 7 maanden was heb ik haar in de nacht wel eens gefopt met 2 scheppen op 150 water maar eerder echt niet.
Na 10 minuten sliep ze toen weer en had wel het idee wat gedronken te hebben.

Zoals gezegd, dat ritme krijg je echt wel :)
Je doet het hartstikke goed door je kindje momenteel te volgen met de voeding.
Onze dochter sliep voor het eerst 'door' toen ze precies 5 maanden was. Ze liet toen haar late fles vervallen en sliep ineens van 20:00 tot 7.
Was ook van korte duur hoor hahaha. Slaapregressie, verlatingsangst en nog zo veel meer factoren die mee spelen.
Als hij wat ouder is dan gaat vaak 23:00 tot 6/7 lukken.

Succes! :)

Ik denk dat je de hoop op een ritme met zo'n jonge baby voorlopig even moet laten varen. Het ritme komt er vanzelf meer in naar mate hij wat ouder wordt. Die van ons is nu bijna 3 maanden oud en ik heb nu stille hoop dat er al iets meer een ritme in komt.

Het babietje weegt net 3 kilo(!), dan wil je écht geen water of thee geven. Hij heeft de melk meer dan nodig om te groeien. En daarom zou ik ook echt geen voeding rekken. Een ritme erin krijgen is iets wat wij willen, niet wat je kindje nodig heeft. Go with the flow, dat ritme komt vanzelf. En dan is je kindje, net als bij ons nu, 8 maanden en wordt ie ziek en is je ritme weer helemaal in de war. Je legt er veel te veel druk op door er nu een ritme in te forceren.

Mijn advies is, ga mee in de behoefte van je zoon qua eten. Komt hij na 2 uur alweer en zijn er geen andere dingen aan de hand (want het is natuurlijk niet altijd honger), lekker z'n flesje geven. Uiteindelijk is dat voor jou en dus voor je kindje relaxter. Ik wilde ook graag ritme hebben in 't begin, wat niet zo goed lukte. Wat toen hielp, is om eens een paar dagen op te schrijven wanneer hij honger had, na hoeveel tijd hij vermoeid raakte etc. Als je dat na een paar dagen bekijkt, zie je dat er toch een soort ritme in zit. Dan weet je een beetje waar je aan toe bent, want ik snap heel goed dat je graag een ritme wilt. Dat geeft jezelf ook houvast. 

Terug
Bovenaan