Roken 2

Hoi Cleo, Nou, heb jetoch nog wat gemene reactie gekregen als ik het zo lees. En ja ze hebben natuurlijk wel gelijk, maar jezelf gek maken met schuldgevoel heeft ook geen zin. Ik ben 22 en heb ook gerookt tijdens mijn zwangerschap, en ja voordat ik heel veel mensen over me heen krijg... heel slecht. Maar ik begrijp dat het dus heel moeilijk is om te stoppen. ik viel echt onder de groep kettigrokers en toe ik zwanger was kon ik niet helemaal stoppen met roken. Ik hoop natuurlijk dat het je zal lukken, maar zo niet probeer dan toch van je zwangerschap te genieten en wapen je tegen alle mensen die commentaar op je gaan geven. Jij voelt je al schuldig genoeg en weet dat het slecht is, ander mensen en vooral vrouwen hebben niet het recht om jou nog rotter te laten voelen en je uit te kafferen. Houd dat in gedachten. Veel geluk, plezier en gezondheid voor jou en je kindje. Dat je maar net zo'n mooi kindje mag krijgen als ik heb gekregen!!!!
 
Beste Cleo

Ten eerste van harte gefeliciteerd met je zwangerschap...
kan me voorstellen dat je veel vragen hebt. Ik kan je aanraden om alvast een afspraak te maken met de verloskundige.. dit heb ik zelf al heel vroeg gedaan en die kan je echt heel goed begeleiden met je vragen.

Zelf rook ik en ben ik zwanger misschien niet slim maar ik heb als advies van mijn verloskundige gehad bouw het langzaam af.. en zorg dat je gegeven moment gewoon gestopt bent.

Mijn moeder rookte ook, mijn stiefmoeder rookte ook die moest stoppen heeft ze niet gedaan. In het ziekenhuis na de bevalling hadden ze haar gefeliciteerd met het stoppen met roken..het kindje was gewoon perfect qua gewicht e.d. Toen moest mijn stiefma wel lachen en zei alleen vandaag heb ik niet gerookt. maar de rest van mijn zwangerschap wel...

Daar stonden ze dan met een volle mond.
ze is wel minder gaan roken...

Kijk zelf hoe je er onder voelt om dit moment kan ik je aan raden om bij die twee sigarreten te houden als je minder ongerust bent en meer weet wat je te verwachten staat valt er al een hoop ellende van je af Stop dan.
 
Beste Cleo, ik heb zelf veel baat bij het boek Veilig Zwanger van Beatrijs Smulders en Marià «l Croon, waarschijnlijk kan je dat gewoon bij de bibliotheek inkijken of lenen. Er staat ook veel informatie in over dingen die verboden zijn tijdens de zwangerschap (o.a. roken) en over gezonde voeding. Ik ga zelf naar een gynaecoloog, maar ik denk dat je zeker zo snel mogelijk contact moet opnemen met een verloskundige bij jou in de buurt!

Ik wens je een fijne zwangerschap en veel succes met het stoppen met roken!
Groeten, Daisy
 
Hoi Cleo!! fijn dat je zwanger bent!

ja die appels moet je inderdaad goed wassen liefst met een druppeltje afwasmiddel en heel goed naspoelen. Zelfs als je ze schilt moet je ze even wassen omdat je anders net als bij ieder ander soort groente of fruit te veel van die insectiside rommel binenn krijgt en nog een andere stof die je tijdens je zwangerschap absoluut niet mag binnen krijgen!!

ja zijn er al velen die commentaar op je roken hebben gegeven.. het schijnt dat je baby letterlijk naar adem snakt als je rookt. Dat hebben ze onderzocht en beken.. vreselijk toch die gedachten.... mijn zus bleef ook hartnekkig door roken en die is meer dan 5 weken te vroeg geboren, coveuse en helemala geen pretje..
Ja tuurlijk veel mensen doen het en met velen gaat ie goed maar ook velen niet.. das het risico niet waar
je kunt beter twee weken ziek zijn en je rot voelen van het stoppen dan dat je helemaal in een diepe put zakt vanwege een gebreke aan je baby.. wij dachten afgelopen week dat er wat met de baby was niet gezond... nou dat wens ik niemand toe!! Er zijn zoveel dappere mensen die zo een kindje goed weten groot te brengen... maar tsja voor ik te vele afwijk.. probeer te stoppen vandaag nog!!!!!
zethem op
vr gr bibi :)

 
Hoi Cleo,

Het meeste is al gezegd en dat wist je zelf denk ik ook al wel!!Je weet zelf dondersgoed dat je niet moet roken. Ik weet sinds enkele dagen dat ik zwanger ben van de tweede en ben direct gestopt met roken (net als bij de eerste)omdat ik gewoon zeker wil weten dat als mijn kind later astma of iets anders heeft het niet aan mij gelegen heeft!!
Een vriendin van mij heeft wel doorgerookt tijdens haar drie zwangerschappen:alle drie te vroeg geboren 2 hebben bronchites andere astma. Baby lag al na enkele weken in het ziekenhuis door problemen met longen kon bijna niet ademhalen.Tweede hebben ze moeten reanimeren toen die nog maar 2 maand was 1x raden ja ook de longen. Dat wil jij toch niet op je geweten hebben?
Maar nee geen harde bewijzen dat het door roken kwam....
Alleen de twijfel dat ik dat misschien mijn kind heb aangedaan. Ik krijg er nu al de rilling van dus voor mij motivatie genoeg om niet te roken.
Als het leven van je kind niet genoeg motivatie voor je is kan niemand je helpen

 
Ik lees dat je vooral rookt omdat je misselijk bent. Als je 's ochtends misselijk bent, kun je het beste toch even wat eten,een cracker of een beschuitje. Misschien kun je bij verlangen naar een sigaret een kauwgompje nemen. Nicotinepleisters helpen ook. Er zijn tal van andere middeltjes tegen misselijkheid, die een heel wat betere oplossing bieden dan roken..Vraag anders naar een prettigmideel voor jou bij je dokter of bij de drogist...

Succes met stoppen....

Manky
 
Allereerst, wel triest dat een ieder die veel commentaar heeft dit anoniem doet...
Maar goed, ja, roken is slecht voor je kindje en alles wat je zelf al zegt, hoef ik niet te herhalen.
Toen ik zwanger was van de eerste, ben ik gestopt met roken. Dit lukte mij ook niet in een keer. Tot een week of 12 in de zwangerschap rookte ik maximaal twee sigaretten per dag. Natuurlijk wist ik dat dit ook niet goed was voor mijn kindje, maar hierdoor lukte het mij wel om daarna helemaal te stoppen. Als ik het met twee red, red ik het ook zonder... dacht ik dan maar.
En dat is gelukt! Ik heb in totaal bijna tien jaar (stevig) gerookt, maar ben helemaal gestopt. Mijn zoon is nu drie en inmiddels ben ik zwanger van de tweede. Het is nu ca. vier jaar geleden dat ik gestopt ben met roken en heb er nog geen spijt van gehad.
Ik heb me ook erge zorgen gemaakt of mijn kindje niet te klein zou zijn enzo...
Gelukkig was dit niet het geval, ik kreeg een stevige achtponder... ondanks die twee sigaretten in de eerste weken.
Appels eten heft de schadelijke stoffen heus niet op, dus daar zal ik me maar niet te barste aan eten.

Oh ja, roken in het bijzijn van kinderen die al geboren zijn, is net zo schadelijk voor hun longen, dus als je dan toch stopt, kun je het beter meteen maar helemaal doen... is voor jezelf ook beter!

Succes met je zwangerschap en het stoppen met roken. De misselijkheid gaat wel weg na een paar weken, maar het schuldgevoel over roken blijft....
Kun je maar beter ook kwijtraken, toch?

Groetjes,
Jolanda
 
Terug
Bovenaan