Roken bij de baby

Hallo,

Ik denk dat jullie dit probleem ook wel kennen. Mijn man en ik roken zelf niet. Als mijn familie bij ons op bezoek komt, dan roken ze buiten. Ik heb dit nooit hoeven te vragen, dit doen ze uit hun zelf. Ik vind dat heel prettig. Ook als wij bij mijn ouders of zus langsgaan, dan gaan ze ook buiten roken, terwijl ze normaal gewoon wel binnen roken. Ik vind dit heel prettig, want ik wil liever niet dat mijn zoontje in aanraking komt met die vieze rook. Alleen mijn schoonouders roken wel bij Lucas en dat vind ik minder. In mijn eigen huis kan ik zeggen dat er niet gerookt mag worden (al durf ik dat niet zo goed te zeggen), maar ik kan dit niet eisen in een andermans huis. Aan de andere kant denk ik, ach maakt die ene keer veel uit? Tuurlijk is roken slecht, maar je kunt ze niet overal tegen beschermen. Als je buiten bent  kunnen ze ook vieze gassen inademen.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie hiermee omgaan.
Groetjes

quote: sonja1981 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-09-2007 12:14:47'));

Hallo,

Ik denk dat jullie dit probleem ook wel kennen. Mijn man en ik roken zelf niet. Als mijn familie bij ons op bezoek komt, dan roken ze buiten. Ik heb dit nooit hoeven te vragen, dit doen ze uit hun zelf. Ik vind dat heel prettig. Ook als wij bij mijn ouders of zus langsgaan, dan gaan ze ook buiten roken, terwijl ze normaal gewoon wel binnen roken. Ik vind dit heel prettig, want ik wil liever niet dat mijn zoontje in aanraking komt met die vieze rook. Alleen mijn schoonouders roken wel bij Lucas en dat vind ik minder. In mijn eigen huis kan ik zeggen dat er niet gerookt mag worden (al durf ik dat niet zo goed te zeggen), maar ik kan dit niet eisen in een andermans huis. Aan de andere kant denk ik, ach maakt die ene keer veel uit? Tuurlijk is roken slecht, maar je kunt ze niet overal tegen beschermen. Als je buiten bent  kunnen ze ook vieze gassen inademen.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie hiermee omgaan.
Groetjes

Hoi,

ik ben daar echt een harde in hoor. Ik wil absoluut NIET dat er bij onze kinderen gerookt wordt. Ook al is het bij een ander. Als we naar iemand toegaan die rookt weten ze dat we dat niet willen waar onze kinderen bij zijn en liever hebben dat ze naar buiten gaan.  Willen mensen hier niet aan meewerken dan gaan we weer weg. Mijn moeder rookt ook en mag niet achter de kinderwagen lopen als ze een sigaret vast heeft. Dat vind ik zo vreselijk om te zien. Zo asociaal. Ik vind roken zowiezo een asocial gewoonte. Net als alcohol drinken bij kinderen. Dat willen we ook niet. Ook al krijgen ze dat niet binnen ik vind het gewoon niet kunnen. zolang onze kinderen nog niet voor zichzelf op kunnen komen doen wij dat. Meeroken is ook een van de grootste veroorzakers van wiegendood.

Groetjes van Marloes

Hoi Sonja,
Ik heb daar eigenlijk ook een heel uitgesproken mening over, nml. niet roken in dezelfde ruimte  waar een baby/kind is. Maar... wat begrijp ik jouw dilemma goed! Mijn uitgesproken mening kan ik thuis prima handhaven. Maar ik heb een vader die rookt, en in zijn eigen huis doet hij dat ook als wij er zijn met de kinderen (jongste 5 mnd). Hij doet  op zijn manier wel  moeite, want hij gaat in een andere hoek zitten, met sigaret onder zijn hand zo ongeveer, maar ja, hij rookt wel. Zeker als het mooie weer voorbij is en de tuindeur niet meer open kan staan.  Ik vind het vreselijk, ben zelf gestopt  vanwege onze kinderwens, nu 10  jr geleden.  Maar wat doe ik? Het op de spits drijven en wegblijven? Sommigen van  de forumlezers  zullen dat misschien zeggen, maar dat is natuurlijk niet zo eenvoudig. Ik heb het wel eens geprobeerd te bespreken, maar dat loopt op irritaties uit > praten is niet  zijn ding. Mijn moeder neemt hem in bescherming, dus daar heb ik ook niks aan. Het is slecht voor kinderen, en wat ik helemaal erg vind: een kind wat ruikt naar rook... Maar ja, we komen er niet zo heel veel vanwege de afstand. En  veranderen kan ik 'm niet. Ik leg me er onder protest maar bij neer. Advies heb ik dus niet voor je! Wel benieuwd naar de anderen want het blijft een lastig onderwerp. Succes.

hoi,

Pittig onderwerp hoor. Zeker omdat ook hierover de meningen flink verdeeld kunnen zijn.
Nou zal ik ook eerlijk zijn dat toen ik terug kwam uit het ziekenhuis na de bevalling ik het niet kon laten om een peuk op te steken. Dus ja ik rook. Maar absoluut niet binnen!!
Ik rook buiten of in de schuur. Bij de meeste verjaardagen waar we komen gaat iedereen netjes naar buiten. Maar je kan je kind niet overal tegen beschermen. Als ik bijvoorbeeld uit eten ga en heb geen oppas dan gaat Kyra mee. En in de meeste restaurants wordt er gewoon gerookt dus met dat soort dingen hou je het niet tegen.

Groetjes,

Frieda

Hoi hoi,

Ben hier ook een harde in, er wordt NIET gerookt in de buurt van de kleine. Gelukkig rookt er niemand  in onze direkte vrienden-/en familiekring dus dat scheelt. Wel een paar ooms en tante's, mochten wij die toevallig bij mijn schoonouders of oma tegenkomen en ze willen een peuk aansteken, dan wordt er wat van gezegd, blijven ze dan stomweg roken,  gaan we  absoluut weg. Bij ons in huis wordt er  gelukkig toch al nooit gerookt. Plekken waar gerookt wordt (bijv. restaurant of zo) vermijden we gewoonweg, daar kun je toch niemand er op aanspreken om niet te roken.

groeten,
xx Roos xx

Hoi allemaal,

Ik vind dat je niet kan roken waar de baby bij is. Ik zou gewoon niet meer naar mijn schoonouders toe gaan, echt wat asociaal.
Wij waren een paar weken geleden bij de opa en oma van mijn man. Die roken allebei stevig, maar niet waar de kleine bij is. Nu stak opa er per ongeluk eentje op en wilde hem meteen uitmaken. Nu gingen wij toch bijna weg dus dat hoefde van mij ook weer niet.
Maar moedwillig roken waar een baby bij is... de mensen die dat doen zijn echt niet wijs.

groetjes Mariska

hallo,
bij ons thuis word niet gerookt, al rookt mijn man wel. die rookt buiten en dus ook iedereen die bij ons komt! (ik heb ook gerookt trouwens tot ik 1.5 jaar geleden met de pil stopte).
ik vind het ook fijn dat bij onze ouders niet gerookt word als wij er zijn, en ook bij vrienden hebben we niks te klagen. maar om nou van mensen te eisen dat ze in hun eigen huis niet roken....dat vind ik echt te ver gaan! hopelijk doen ze het uit zichzelf of kun je het ze vragen maar als ze niet willen.....natuurlijk kun je er dan voor kiezen om nooit meer naar die mensen te gaan maar dat vind ik ook weer te drastisch.
en ik vraag me ook af tot wanneer je de mensen vraagt om niet te roken bij je kinderen? 1 jaar of 4 jaar of 12 jaar? ik vind het heel lastig om dat van mensen te vragen in hun eigen huis.

groetjes martine
(dochter demi is 4 maanden)

Bij ons is dit gelukkig nooit een onderwerp van discussie geweest. Mijn schoonmoeder rookt, maar als de kleine bij haar in huis is dan wordt daar binnen niet gerookt en door niemand van de familie.
Willen ze toch een sigaretje roken dan gaan ze gewoon buiten staan.
Zo kan het dus ook gaan in de familie.
Wees duidelijk in wat je wel en niet wilt hebben in de buurt van je kind, dit is niet voor iedereen altijd even duidelijk en normaal.

Liefs Saskia

Terug
Bovenaan