Roken bij de baby

Heej,

Ik ken je probleem helaas...
Hetzelfde hier..In mijn familie wordt er helemaal niet gerookt maar bij mijn vriend wel...
Tegen mijn eigen ouders zou ik het wel durven zeggen maar ja, tegen je schoonouders zeg je net iets minder toch?
Ik laat ze maar doen en denk dan tsja mijn opa rookte vroeger ook altijd (in zijn eigen huis en ook als tie op visite kwam) en ik heb er ook niks aan overgehouden...
Zolang het bij ons thuis maar niet gebeurt vind ik het allang goed!
Het is makkelijk om te zeggen dat je er iets van moet zeggen maar het is idd hun eigen huis natuurlijk...

Grtz

Ik ben het wel met Frieda eens, je kunt je kind niet overal tegen beschermen. Ik heb zelf ook altijd gerookt en mijn moeder rookt ook, zelf ben ik nu echt gestopt, en toen mijn man een jaar geleden stopte zijn we ook gestopt met bij ons binnen roken en laten roken. Eigenlijk heb ik dit ook nooit hoeven vragen, mensen gaan uit zichzelf buiten staan of laten het om te roken.
Bij andere mensen vind ik het een ander verhaal, andere mensen respecteren mijn standpunt niet te roken in huis, dus wat iemand in zijn of haar huis doet vind ik dat ie dat zelf moet weten.
Mijn moeder past op de kleine op en hangt er nooit met een sigaret boven ofzo, maar terwijl die kleine in de woonkamer ligt te spelen gaat ze wel in de serre even een peukie roken en dat moet ook kunnen vind ik, ze doet het toch immers niet waar de kleine bij is, alhoewel die ook weleens door de serre heen moet.
Wel heb ik een keer iemand gevraagd de volgende lift te nemen in het winkelcentrum die weigerde haar peuk uit te maken, maar dat vind ik sowieso asociaal, want er staat niet voor niks dat je niet mag roken in een lift!
Dus mijn kleine is meestal rookvrij, maar soms ontkom je er gewoon niet aan!!

Groetjes Karmen
mama van Liz

Hoi,

wij roken zelf allebei
Als de kleine er is roken we uiteraard niet binnen, niemand niet hoor.
En als ze het daar niet mee eens zijn, blijven ze maar weg.
Als we bij iemand anders zijn, vind ik niet dat je kunt zeggen: je rookt niet in je eigen huis.
Wel houden ze er allemaal rekening mee hoor, zo wordt er niet in de buurt van de kleine gerookt, en als we zeggen over een half uurtje gaan we de kleine halen, wordt er bewust niet meer op dat plek gerookt.
Als het goed weer is, roken de meeste mensen buiten, als het slecht is, bij de deur of raam.
Ik heb een x een aanvaring met mijn vader gehad: zijn vriendin woont op een flat, het was haar verjaardag.
Toen kwamen wij aan en waren er niet veel mensen aan het roken.
Op een gegeven moment zag je ze echt afwachten van wie steekt de 1ste op, en wij... ik en mn vriend, bewust op het balkon gerookt, in de hoop dat ze daar een voorbeeld aan namen.
Op een gegeven moment stak de dochter van die vriendin een sigaret op, waarbij ze ineens allemaal er 1tje opstaken!!
Als een schaap over de dam is??
Wij hebben gelijk Dylano op bed gelegd.
Er waren daar kindertjes ook, en die waren best wild, toen zei mn pa: een beetje rustig want er ligt een kleine op bed, ja dan heb ik liever dat ze lopen te schreeuwen dat dan hij met heel veel rook in aanraking komt.
Daarna heb ik het hem via msn gezegd, was echt pissig hoor!!
Hij wist zich geen houding te geven, en was zo weg.
Daarna heeft hij niet meer gerookt waar de kleine bij was.
Als we binnenkwamen, maakte hij netjes zn sjakkie uit.
Wat is dus wil zeggen, is dat je ze idd nie overal tegen kunt beschermen, je kunt wel heel erg je best ervoor doen, maar het gaat gwn niet altijd.

Groetjes Debby.

hallo

tot welke leeftijd willen jullie de kinderen beschermen???
jullie gaan dan dus ook niet naar buiten ????
hier barst het van de uitlaatgassen en zo kan ik nog wel ff doorgaan

groetjes

hoi hoi,

wij hebben eigenlijk heel erg mazzel want ik ken eigenlijk heel weinig mensen die roken. Degenen die het wel doen, doen het niet waar mijn kinderen bij zijn, dus dat is wel weer handig. En ik heb ook het geluk dat ik in een land woon waar roken in restaurants verboden is, tenzij het in een aparte compleet afgesloten ruimte gebeurt (wij noemen het meestal "het aquarium", omdat die mensen echt achter glas zitten te roken). Ik ben dus heel erg gewend geraakt aan eten in een rookvrije omgeving, en ik kan er niet aan wennen als ik in NL ben, dat iedereen overal rookt. Ja, een niet-rokers gedeelte in een restaurant, maar aan de tafel naast je wordt gewoon gerookt.

De wetgeving is hier sinds kort ook nog aangescherpt, en kinderen onder de 18 mogen NIET meer in het rookgedeelte van een restaurant komen. Dan moeten de ouders dus in het niet rook gedeelte gaan zitten en hun sigaretje ergens anders roken. Goeie zaak vind ik. Het enige nadeel van al deze rook-regels is dat je dus nergens meer op een terrasje kunt zitten zonder dat je in de rook zit, want alle rokers gaan buiten zitten.

Maar goed, in mijn huis wordt niet gerookt, de rokers gaan naar buiten. Als ik bij anderen thuis ben met een baby, ga ik wel weg als er gerookt wordt. Niet demonstratief of zo, maar gewoon van "ik ga lievr naar huis". Mijn kind heeft niks te kiezen...

Groetjes,

Ellen

quote: nika1 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('03-10-2007 15:39:51'));

hallo

tot welke leeftijd willen jullie de kinderen beschermen???
Totdat ze oud en wijs genoeg zijn om zelf een beslissing hierover te nemen. Mijn kinderen kunnen zelf niet aangeven dat ze de rook vervelend vinden dus doen wij dat.
jullie gaan dan dus ook niet naar buiten ????
Ik woon aan de rand van een buitenwijk op een paar minuten van de koeien enzo.
hier barst het van de uitlaatgassen en zo kan ik nog wel ff doorgaan
Ik zet mijn kind toch niet achter een auto waarvan de motor draait? Er komt hier weinig verkeer en daarom zijn er ook weinig uitlaatgassen. Gelukkig kunnen die buiten wegwaaien maar rook kan dat niet binnen. Van meeroken is bekend dat het de kans op wiegendood vergroot. Ik wil gewoon het beste voor mijn kinderen en vind deze reactie van jou dan ook erg kortzichtig!!!!

Marloes

groetjes

hallo,
ik kan wel achter die opmerking van nika staan.
mijn man en ik roken niet (meer) maar er mag bij ons in huis nog wel gerookt worden. alleen wil niemand dat. als de kleine op bed ligt doen ze dat wel trouwens.
het komt niet zoveel voor want in onze omgeving roken er niet zoveel meer.
en inderdaad uitlaatgassen tasten de longen evenveel aan als sigarettenrook. als je in een stad woont kun je beter ook niet naar buiten gaan.
maar dit is mijn meening als iemand andrs er anders over denkt vind ik het prima. en zou ik nog roken en iemand wilde dat ik niet bij de zijn/haar klein ging roken dan repecteerde ik dat wel. en rookte ik ook ergens anders geen probleem. maar andersom hoeft van mij dus niet.
groetjes

Dus Famke,

als ik jou goed begrijp mogen de mensen roken waar je kleintje bij is??
Bij ons wordt er niet gerookt in huis als de kleine beneden is, of binnen een half uurtje naar beneden komt.
Tuurlijk moet iedereen dat zelf weten, en ik ben het met jullie eens dat je je kleintje niet overal kan tegen beschermen.
Maar je kunt wel je best ervoor doen, toch?

Groetjes Debby.

Terug
Bovenaan