Ik heb een vraag voor zwangere vrouwen die hebben gerookt voor ze zwanger werden of dat misschien nu nog (met mate) doen. Ik rook namelijk en heb er ontzettend veel moeite mee om te stoppen. Ik had nooit gedacht dat het me zo zwaar zou vallen als ik een kind in me zou dragen. En ik wil graag bij voorbaat vragen om nu alsjeblieft niet meteen op me te schelden, ik wil graag alleen serieuze reacties van mensen die behulpzaam willen zijn. Er is ontzettend veel aan de hand, er zijn de afgelopen maanden abnormaal veel mensen in mijn directe omgeving in levensgevaar geweest, overleden en ga zo maar verder. Op het moment heb ik net te horen gekregen dat iemand waar ik veel om geef nog maar een paar weken te leven heeft omdat ze een onoperabele hersentumor heeft. Ik zit echt te janken terwijl ik dit schrijf, ik weet me geen raad. Iedere keer dat ik een tijdje niet heb gerookt komt er weer zo'n naar bericht. Ik voel me zo schuldig en zo'n slappeling. Ik heb goddank een hele lieve, begripvolle verloskundige die me vertelt dat er niet zoveel aan de hand is zolang ik niet meer dan vijf sigaretten per dag rook en dat de stress die nu stoppen met zich meebrengt oneindig veel gevaarlijker is voor mijn kindje dan die paar sigaretten. Maar ik wil echt liever helemaal niet roken. Als iemand dit leest die ook ooit met veel moeite is gestopt, wil ik heel graag weten hoe. Er komt steeds meer druk achter te staan nu het beter te zien wordt dat ik zwanger ben. Ik krijg ongevraagd gemene preken van mensen, soms zelf onbekenden. Daar ga ik me steeds naarder door voelen maar helpen doet het niet, alleen de druk wordt steeds groter. Help me alsjeblieft.