Roken

Ik heb een vraag voor zwangere vrouwen die hebben gerookt voor ze zwanger werden of dat misschien nu nog (met mate) doen. Ik rook namelijk en heb er ontzettend veel moeite mee om te stoppen. Ik had nooit gedacht dat het me zo zwaar zou vallen als ik een kind in me zou dragen. En ik wil graag bij voorbaat vragen om nu alsjeblieft niet meteen op me te schelden, ik wil graag alleen serieuze reacties van mensen die behulpzaam willen zijn. Er is ontzettend veel aan de hand, er zijn de afgelopen maanden abnormaal veel mensen in mijn directe omgeving in levensgevaar geweest, overleden en ga zo maar verder. Op het moment heb ik net te horen gekregen dat iemand waar ik veel om geef nog maar een paar weken te leven heeft omdat ze een onoperabele hersentumor heeft. Ik zit echt te janken terwijl ik dit schrijf, ik weet me geen raad. Iedere keer dat ik een tijdje niet heb gerookt komt er weer zo'n naar bericht. Ik voel me zo schuldig en zo'n slappeling. Ik heb goddank een hele lieve, begripvolle verloskundige die me vertelt dat er niet zoveel aan de hand is zolang ik niet meer dan vijf sigaretten per dag rook en dat de stress die nu stoppen met zich meebrengt oneindig veel gevaarlijker is voor mijn kindje dan die paar sigaretten. Maar ik wil echt liever helemaal niet roken. Als iemand dit leest die ook ooit met veel moeite is gestopt, wil ik heel graag weten hoe. Er komt steeds meer druk achter te staan nu het beter te zien wordt dat ik zwanger ben. Ik krijg ongevraagd gemene preken van mensen, soms zelf onbekenden. Daar ga ik me steeds naarder door voelen maar helpen doet het niet, alleen de druk wordt steeds groter. Help me alsjeblieft.
 
hai Anoniem,
Ik weet uit ervaring hoe vreselijk moeilijk het is. Ik heb 17 jaar gerookt, een pakje per dag. Ben ruim voordat ik zwanger werd gestopt. Had nooit gedacht dat ik dat zou kunnen.

Het belangrijkste is, (ik weet het, het klinkt als cliche), dat JIJ het echt wilt, dat JIJ je motivatie hebt, en niet anderen. Toen ik mijn motivatie bij elkaar had, en zelfstandig mijn besluit had genomen, ben ik met behulp van Allen Carr gestopt. Dat is nu ruim 2 jaar geleden. En nog een tip: denk nooit meer, zodra je gestopt bent, dat 1 sigaret nog wel kan. Dat kan dus echt niet.
Veel succes
 
Hoi daar!
Wat een drama! Ik zal je niet veroordelen omdat je rookt, ik heb zelf bij de eerste door gerookt, en ik weet niet of "met mate" op mij van toepassing was. Het is erg begrijpelijk dat je steeds weer naar een sigaret grijpt na zo'n bericht, en iedereen die rookt of dat ooit gedaan heeft begrijpt dat. Ik ken je niet maar mijn hart brak toen ik je bericht las, je wil gewoon erg graag het beste doen, maar het lukt gewoon niet. En dat is heel herkenbaar. Ik kan je een tip geven die ik al 8 mensen heb gegeven en 7 daarvan roken nog steeds niet. Het is een boek dat ik van mijn schoonvader heb gekregen en het heet : "de opluchting" van Jan Geurtz. (isbn 90 414 051806) Misschien is het wel niks voor jou, maar niet geschoten altijd mis!
Ik vind het heel erg moedig van je dat je dit bericht hebt geschreven, en je verdient het dat het lukt! Heel veel succes en sterkte met alles wat je op je (hobbelige ) pad tegenkomt! Ik duim voor je..

X mij

ps : kijk anders even op www.opluchting.com.
 
Vreselijk die mensen die zo snel hun oordeel klaar hebben! Ik heb nooit gerookt dus ik kan er niet over mee praten maar ik wou je toch even een hart onder de riem steken. Volgens mij is het namelijk erg belangrijk voor je kindje dat je een beetje lekker in je vel zit. Als je lijf vol stress zit dan voelt dat kind dat misschien ook wel. Dus probeer een middel te vinden om van de stress af te komen, misschien yoga of zwemmen of wandelen. Als dat eenmaal beter gaat dan lukt het misschien ook wel om minder te gaan roken. Trek je in ieder geval niets aan van dat gezeur. Iedere zwangere vrouw wordt doodgegooid met allerlei cliche's en rampverhalen, (ook als je niet rookt). Het schijnt erbij te horen.
Groetjes
 
Over De Opluchting van Jan Geurtz: ik ben zelf gestopt na een cursusdag van hem.
Het gaat erom dat je leert dat roken eigenlijk stompzinnig is. En geloof me, dat ga je echt wel inzien op die dag. Jij gebruikt sigaretten als troost, en eigenlijk slaat dat nergens op. Een soort raar mechanisme in je hoofd. Wat ik heel goed begrijp...
Hoop dat het je lukt! Heel veel sterkte!
 
* ontspanning zoeken: ga zwemmen met een vriendin of zo of een andere sport
* het belangrijkste is eerst om proberen de problemen die er zijn eerst van je af te praten, en proberen van je af te zetten door aan leuke dingen te gaan denken en dat kun je waarschijnlijk alleen maar door afleiding te zoeken.
* fixeer je niet teveel op het STOPPEN met roken, want vaak denk je te vaak aan die sigaret en wil het juist helemaal niet. ( net als met lijnen )


STERKTE MET AL JE PROBLEMEN!!!!
 
ik weet wat je bedoel ik ben nu ook zwanger 12 weken en ik rook ook nog steeds ik hou me soms niet eens aan de limiet van 5 en dan voel ik me echt schuldig tegen over mijn kindje wat anderen ervan zeggen hoor ik niet eens meer maar idd ik zei ook ik stop met roken zodra ik zwanger ben maar t is me echt super tegen gevallen ik heb t nl 2 dagen volgehouden en nu zit ik op 5 per dag soms meer en dat ook nog met moeite ik kom vaak bij clienten die ook roken en dan kan ik t ook niet laten eigelijk zou je echt de hele dag afleidng moeten hebben he
ik wens je echt super veel succes
xjes yvonnie
 
Terug
Bovenaan