Roken

Een gouden tip bestaat niet, maar wat wel helpt is erover praten en erover nadenken.
Ook je huisarts kan je hierbij misschien wel helpen.
Succes, enne... niet alle kinderen van moeders die roken mankeren ieets hoor, dus take it easy en het loopt vanlf wel los.
Belangrijk is je eigen gevoel te volgen en je niet te laten opjutten door een hoop 'beterweters'.

Succes,
Sterkte,

En laat je nog iets weten?
 
Hoi meis,

Ik had nooit gedacht dat ik zou kunnen stoppen met roken en toch is het me gelukt! Ik herken je wanhoop en paniek, maar die is écht niet nodig. Als je écht wilt stoppen (en niet in de zin van "Ja, ik wil wel graag stoppen, maar als er iets heel ergs gebeurt wordt het me te zwaar en begin ik weer." En dit bedoel ik niet gemeen, want ik herken 'm!) kan acupunctuur je nét dat extra steuntje geven. Ik ben op die manier gestopt zonder slaapproblemen, stressaanvallen of vreetbuien. Het viel me ineens heel erg mee om te stoppen.

Heel veel sterkte meis!

Liefs,

Isabella
 
Ook ik heb 14 jaar gerookt en ben ruim voordat ik zwanger werd voor goed gestopt (na diverse pogingen). Het is al eerder gezegd maar als je echt wil stopppen dan lukt het. Roken lost je problemen niet op, maar dat wist je wellicht zelf ook wel, het biedt wel troost maar misschien kan het ook een troost zijn door al het slechte wat je nu mee maakt, dat je nu juist ook iets goed kan doen. Laat dat je drijfveer zijn!
Veel sterkte
 
Lieve Anoniem,

ik citeer jou liever stop ik helemaal niet met roken!!! Prima doe dat dan ook niet maar inderdaad beperk het!!!
Ik ben een trotse mama van 2 kids waarvan de jongste nu 8 maanden is, heb bij alle twee beperkt gerookt! En ik kan je zeggen mijn kinderen zijn niet asmatische, niet te vroeg geboren, en geen laag geboortegewicht allebei een mooie 6.5 pond!!! Wat mij erg heeft geholpen was het buiten roken! Ik rook nu al bijna 3 jaar in weer en wind buiten om mijn huis lekker fris te laten ruiken! En zeg nou zelf als je echt trek hebt maakt het niet veel uit om naar buiten te gaan!! Ik wens je heel veel sterkte toe in deze mooie maar te gelijken tijd ook moeilijke tijd!!! Ga je eigen niet schuldig voelen!!!!
R.
 
Hoi Hoi,

Ik weet hoe je je voelt, ben nu 6 weken gestopt (weet niet precies hoelang) en 19 weken zwanger. Ik vond het eerst heel moeilijk en rookte er toen 3 per dag. Na mijn eerste bezoek aan de vk (12 weken zwanger) ben ik naar een sigaret per dag gegaan, daar had ik echt behoefte aan, iets om naar uit te kijken. (mensen winden het dan raar dat je niet helemaal stopt, maar voor mij was die ene sigaret 's avonds een mijlpaal, want mijn (toekomstige) man en ik hebben ook behoorlijk wat tegenslagen te verwerken). Maar toen las ik ergens een zinnetje en die kon ik maar niet uit mijn hoofd krijgen:" Bij elke trek die jij van je sigaret neemt, krimpt je kindje van pijn en ellende in elkaar..." Nou, bij elke hij sdie ik dus 's avons nam had ik een schuldgevoel van hier tot Tokio. Heb mijn sigaretten weggegooid en denk er zo min mogelijk aan, nu gaat het wel.

Succes!

Liefs mariska 2
 
Anoniem twee berichtjes terug; wie citeer je nu? Volgens mij zei ze 'ik wil liever helemaal niet roken', wat er op neerkomt dat ze liever wel helemaal stopt. Of bedoelde je dat ook?
 
Ik maak hier geen reclame voor roken, ik rook zelf ook niet, maar wil wel even kwijt dat mijn moeder (vrij hevig) heeft gerookt toen ze zwanger was van mij, ik was inderdaad behoorlijk aan de kleine kant maar heb nooit last gehad van mijn luchtwegen, ben inmiddels 1.82 m en heb een universitaire studie afgerond.
 
Aisha, het klopt niet helemaal wat jij zegt, hoor. Ten eerste ademt je kind natuurlijk helemaal niets in, het ademt in het geheel niet zolang het in je buik zit! Het krijgt de stoffen ook niet binnen, alleen kan roken een nadelig effect op de groei hebben omdat het de bloedvaten (en dus ook die van de placenta) vernauwt. Daardoor kan het gebeuren dat je kind minder voedingsstoffen binnenkrijgt, waardoor het langzamer groeit. En het is niet aangetoond dat de meeste gevallen van wiegendood door roken komen, wel is het zo dat het percentage van zuigelingen die sterven aan wiegendood hoger ligt bij moeders die gerookt hebben. Er is ook nog nooit een verband aangetoond tussen problemen met de luchtwegen bij het kind en roken tijdens de zwangerschap.
 
Terug
Bovenaan