roken

Ik was gelijk gestopt toen ik het wist, maar toen de stresserige drie maanden voorbij waren en ik onwijze stress op mijn werk kreeg, sloop een sigaretje er weer bij in. Ik neem me elke dag voor om, rook er maximaal 5 per dag, maar wil er zelf echt vanaf. Zoals hierboven al beschreven, cold turkey is het beste, minderen als je echt wil stoppen werkt niet. Bedenk dat elke sigaret die je minder rookt er een minder is. Het schijnt dat je vk je er ook mee kan helpen. Allleen lijkt het me lastig om het voor te leggen omdat je je schaamt, althans ik wel en zoals je aan de berichtjes ziet, ze zijn (bijna) allemaal anoniem! Succes
 
Hoi, Ik heb 15 jaar gerookt. Ongeveer 15 sigaretten op een dag. Tip 1 om te stoppen; open de prullebak, fl***er je peuken erin, sluit de prullebak en kijk niet om!! Tip 2: ga nu niet de hele dag denken dat je wel zin in een sigaretje zou hebben, dat je het zo moeilijk hebt, dat je toch echt gestopt bent, dat je ........enz., dit helpt niet! Tip 3: bedenk wat jij je kindje eventueel bespaart hebt door te stoppen, ook na de geboorte, heerlijk voor je baby in een rookvrije ruimte in de box liggen. En ik heb ook weleens zwakke momenten gehad hoor, zelfs nu na 5 jaar heb ik de neiging heel soms om in stressvolle situaties naar mijn niet bestaande rookwaar te zoeken. Kun je nagaan hoe verslavend het (geestelijk) is. Maar ik voel me nog steeds supertrots dat het zo in enen gelukt is! Heel veel succes!!
 
Ik heb ook altijd zwaar gerookt, maar toen ik zwanger werd ging er bij mij een knop om in m'n hoofd.Ik dacht alleen het idee al dat ik mijn kindje laat meeroken.Ik heb hier erg geluk mee gehad dat het zo makkelijk ging. Dit had ik echt niet verwacht.Ik hoop dat het je gaat lukken meid, het zal wel zwaar voor je worden, want je mag al zoveel niet meer nu je zwanger bent.
Veel succes en liefs
 
Ik rookte ook heel veel, maar heb er heel bewust voor gekozen om eerst te stoppen met roken en om dan pas zwanger te raken. Zo kon ik zelf de stopdatum kiezen en hulpmiddelen gebruiken (heb me laten laseren). En ik was nauwelijks een paar weken gestopt of ik was al zwanger. Het gaat heel goed en ik heb helemaal geen behoefte meer aan een peuk. Maar daar heb jij natuurijk niets aan. Ik weet dat het heel erg moeilijk is, maar ik zou toch die sigaretten in de prullenbak gooien. Jij hebt de keuze, je kindje niet. De eerste paar dagen zal ontzettend afzien zijn, maar al na 3 dagen is de nicotine uit je lichaam en ben je lichamelijk afgekickt. Je zult zien dat het dan al iets gemakkelijker wordt. Zoek veel afleiding, sabbel lekker op chupa chup lollies, drink veel water, zorg dat je lekker bezig bent en denk vooral aan dat kleine wezentje in je buik die echt geen behoefte heeft aan al die gifstoffen in een sigaret. Een zwangerschap is echt de beste motivatie om te stoppen. Ik weet trouwens ook nog een leuk forum dat alleen maar gaat over stoppen met roken en waar je alle steun krijgt van "lotgenoten". Daar kun je veel steun en motivatie uithalen en bovendien kun je er prima je eigen verhaal kwijt als je het bijv. even moeilijk hebt. Laat maar even weten als je interesse hebt. Ik hoop dat je gaat stoppen en wens je heel veel succes!!

Groetjes,
Jacqueline
 
Ben ook zwaar 'verslaafd' geweest. Ben anderhalf jaar geleden na 13 jaar in 1 x gestopt omdat we toen al wisten dat we rond deze tijd aan kinderen zouden beginnen.

Stoppen moet toch een makkie zijn als je je bedenkt wat je je kind hiermee aan doet? Niet alleen nu, maar kinderen van rokende moeders kunnen op latere leeftijd als ze bijvoorbeeld naar de basisschool gaan, concentratieproblemen krijgen, agressief gedrag vertonen en niet meekomen met de rest. Je kan dus na een zwangerschap met peuken wel zeggen dat je een gezond kind hebt gekregen, maar het ergste kan nog komen.

Heb zelf een typisch voorbeeld gezien in mijn omgeving van een moeder die het niet kon laten. Kreeg een gezond kind, maar nu 2,5 jaar later is het een tiran die niet te houden is. Of het door het roken komt is natuurlijk de vraag, maar als je niet hebt gerookt, kan je jezelf daarvan in ieder geval niet de schuld geven.

Ik denk dat als je nu heel bewust bij elke haal aan je kindje zou denken (die volgens onderzoek ineen zou krimpen bij elke hijs die je neemt) en je beseft dat deze de slechte stoffen ook binnen krijgt, de placenta en navelstreng hierdoor minder werken waardoor je kindje het misschien helemaal niet naar zijn zin heeft, dan zou je toch zo klaar moeten zijn?

Sterkte en succes met stoppen.
 
ik ben nu van het vierde kind zwanger en had me dit keer voorgenomen om echt te stoppen maar dit keer is het weer niet gelukt en inderdaad schuldig voel ik me zeker ik rook nu 5 op een dag en mijn verloskundige is er van op de hoogte ik heb 3 jongens 15 jaar 13 jaar en 5 jaar ze kwamen supergezond te wereld ik zeg nu niet dat het goed is om te roken maar stress is ook niet gezond sterkte ermee
 
Ik kan met alle bovenstaande reacties meeleven. Daphne Deckers schreef het heel mooi in haar boekje: jij hebt een keuze, je kindje niet. Dat helpt mij nog wel eens, op een moeilijk moment.
Succes in ieder geval.
 
Moeilijk hè. Ook ik ben gestopt en ben alle negatieve artikelen over roken gaan lezen. Dat heeft mij geholpen, wan t ik wilde echt niet roken tijdens de zwangerschap. Bovendien liep ik er al een tijdje mee rond om te stoppen, maar had het lef niet. Misschien heeft mij dat ook wel geholpen. Nu leg ik het geld aan de kant en koop er iets leuks voor mijzelf voor. Succes, maar na een maand gaat het echt beter!!
 
Terug
Bovenaan