roken

Hallo allemaal,ik ben nu waarschijnlijk 8 weken zwanger en ik ben helemaal in de wolken. Er is echter 1 probleem. Ik rook en ik schaam me diep. Ik weet zo goed dat het slecht is en ik probeer er echt rekening mee te houden,maar ik doe het toch. Er zijn mensen die beweren van: en vroeger dan,toen stonden ze boven de kolen en dat was niet slecht? En toen kregen ze wel 5 tot 10 kinderen en gezond! Tja ik kan daar natuurlijk niet vanuit gaan en het gaat om mijn kindje. Ik wil stoppen en in verwachting zijn zou een heel goed moment zijn,maar het is zo moeilijk.
Wie zit er met hetzelfde probleem of heeft tips voor me. Ik schaam me echt.
Dankjulliewel. Groetjes Suus
 
Je kindje kan deze stoffen (net als alcohol) niet zelf afbreken, Stel je voor hoe beroert hij/zij zich voelt als jij een peuk opsteekt en hij/zij deze stoffen binnenkrijgt.

Bedenk ook dat roken niet alleen nu schadelijk is, maar je kindje er op latere leeftijd ook nog last van kan krijgen. Concentratiestoornissen, niet mee kunnen komen op school, agressief gedrag.....

Dat zou toch al voldoende moeten zijn?

Sterkte en als je het echt wil zal het je lukken. Is mij na ± 13 jaar dagelijks een pakje in 1 x gelukt (een jaar voordat ik zwanger wilde worden overigens).
 
Beste Suus,
ik ben gestopt toen ik vier weken zwanger was. Het was geen enkel probleem, maar dat kwam omdat ik een vriendin hebt die als O&G verpleegkundige op een kraamafdeling werkt en bij bevallingen assisteert. Ze heeft me eens precies beschreven hoe de placenta van een vrouw eruit ziet die tijdens de zwangerschap heeft gerookt. Het komt er in ieder geval op neer dat dan ongeveer de buitenste rand (2 cm) compleet zwart is. Hierdoor houdt het kindje veel minder placenta over om van te leven (dus voedingstoffen en zuurstof). Dit verklaart ook waarom kindjes van moeders die tijdesn de zwangerschap gerookt hebben vaak kleiner en lichter zijn. En laten we het vooral niet over het zuurstoftekort hebben wat op kan treden.
Ik wil je hiermee niet voor je hoofd stoten, want ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om te stoppen. Misschien schaam je je nu nog wel erger en lukt het nog niet, maar ik hoop zo voor jou en voor je kindje dat deze beelden toch genoeg zijn om te kunnen stoppen met roken.
liefs
Anne
 
Ik ben een half jaar voordat ik zwanger werd gestopt. Ik heb gemerkt dat je er echt zelf achter moet staan anders lukt het echt niet. Lukt het je niet om te stoppen hou dan op met stressen en beperk het aantal sigaretten. Stress is net zo erg als roken.
Als je er echt aan toe ben en je wilt echt stoppen voor je kindje dan gaat het je zeker lukken
 
Ik snap dat het moeilijk is maar denk idd aan je kindje en wat je ervoor hebt gedaan om zwanger te worden! Ook kost het een boel geld en daar kun je weer een heleboel leuke dingen voor je kleine voor kopen.

Sterkte!!
 
Hoi Suus,

Ik zal je niet gaan vermoeien met al die verhalen over hoe slecht het is, groeiachterstanden en astma... Je schulgevoel geeft aan dat je je daar bewust van bent. Ook geloof ik niet in de verhalen van die ik wel eens lees over verloskundigen en gyneacologen die "adviseren" dat je dan maar maximaal 5 sigaretjes moet roken, omdat het stoppen heel veel stress geeft en dit óók heel slecht is...
Ik kan je alleen maar een hart onder de riem steken. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is! De eerste weken nadat ik wist dat ik zwanger was heb ik nog één of twee sigaretten gerookt per dag. Haverwege maakte ik em vaak al uit omdat ik me zooo schuldig voelde. Ik had het twijfelachtige voordeel dat ik die eerste maanden ontzettend beroerd en misselijk was, dus ik had ook veel minder behoefte aan roken. Maar 20 jaar verslaving is heel heftig. Voor die tijd is het me nooit gelukt om te stoppen. Maar na twee of drie weken zo doorsukkelen met die paar sigaretjes op een dag, bedacht ik me dat het dat toch ook mogelijk moest zijn om het gewoon te laten. Ik was al zo'n eind op weg! In de vakantie ben ik helemaal gestopt ermee. Mijn stok achter de deur was mijn vriend, die echt door het lint zou gaan als ie het zou zien of ruiken. Ik zeg niet dat het heel makkelijk was, maar hoe langer ik niet rookte hoe beter ik me mentaal voelde. Het is zo'n goed gevoel om niet die stress te hebben dat je je kindje iets aan kan doen, of de stress dat je zonder sigaretten zit... Ik ben nu ruim twee maanden gestopt en vind het nog steeds lekker ruiken, mis het nog steeds bij een drankje of terrasje, maar het goeie gevoel is me ook heel veel waard. Probeer je aandacht naar je kind en de zwangerschap te verleggen. Wat mij ook helpt is dat ik mezelf voorhou dat ik niet echt gestopt ben, dat ik na de bevalling weer "mag" van mezelf. Dit is even een pauze. Natuurlijk hoop ik dat ik nooit meer zal beginnen, maar de pysche van een verslaving werkt volgens mij wel een beetje zo.
Ik wens je heel erg veel succes!! Als ik het kan, kan iedereen stoppen met roken, echt!

Groet Debbs
 
Gewoon stopppen!!!!!!! Doen doen doen!!! Ik weet waar ik het over heb hoor! Je zult jezelf veeeeel en veeeeel prettiger voelen. Ik heb nergens last meer van, en zie er meteen ook veel frisser uit, om maar te zwijgen van dat schuldgevoel inderdaad.
Ik hoop ook echt dat ik het na de borstvoeding vol zal houden, want ik wil nooit meer zo'n vieze stinkende schoorsteen worden. Bah!
Heel veel succes, maar wel doen hoor!
 
hoi suus

het is idd heel slecht voor je kindje, maar jah dat weet je waarschijnlijk ook al lang.
als je echt wilt stoppen kan je het ook. ik rookte ook al vanaf mijn 15de. ben nu 24 en mijn zwangerschapstest was 8mnd geleden positief en heb sindsdien GEEN SIGARET meer aangeraakt. het is een kwestie van karakter denk ik hoor (ja sorrie)...
als je echt wilt dan doe je het ook.
maar je moet je niet schuldig gaan voelen als je wel blijft door roken, dat is zo tegenstrijdig en werkt helemaal averechts. dan heb je en stress wat slecht is voor je kindje en ook nog eens een lekkere sigaret!
doe gewoon wat je moet doen, of denk dat je moet doen. als jij door blijft roken moet je dat gewoon doen. ik ken ook genoeg mensen die door rookte en ook gezonde kinderen hebben. maar je moet niet door blijven roken en tegelijkertijd gaan liggen zanikken erover. maak een keus voor jezelf. en voel je achteraf nooit schuldig want dat heeft helemaal geen zin.
succes met je keuze en een prettige zwangerschap verder.
groetjes van sandy
 
Terug
Bovenaan