roken

Eigenlijk vind ik dat je moet stoppen met roken op het moment dat je aan kinderen wil gaan beginnen.

Ik ben zelf een aantal jaren geleden gestopt, ik rookte toen 30 sigaretten per dag en had contstant last van broncitus (die ik in eerste instantie direct na mijn geboorte al had, waarschijnlijk omdat mijn moeder lekker gepaft had tijdens haar zwangerschap). In ieder geval, ik ben toen gestopt, makkelijk was het niet en ik heb er ook medicijnen voor gebruikt (Zyban) maar het is wel gelukt. Ik was ook direct van mijn bronchitus af, ik heb sinds die tijd geen pompje meer hoeven gebruiken....

Nu ik zwanger ben is het zo dat ik niet eens met anderen wil meeroken, ik ga dus niet meer naar feestjes of bij mensen op bezoek die roken. Een enkele keer kom je er niet onderuit, maar ik voel me dan zo schuldig voor de kleine dat hij dat allemaal moet inademen dat ik snel weer weg ben.

Roken is slecht voor iedereen, daar hoeven we geen discussie over te voeren. Iedereen zegt wel dat stres ook slecht is, maar ik heb enorme stress gehad vooral tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap en nog bij de gynaecoloog gevraagd of mijn kind hier geen schade van kon oplopen en volgens haar kon dat echt niet. Dus ja, wat is erger? Ik denk echt het roken. Aan de andere kant kan ik me als ex kettingroker ook wel inleven in hoe moeilijk het is. Maar bedenk dat het vanaf het moment dat je zwanger raakt niet meer alleen om jou gaat, baby en zijn/haar belang hoort vanaf nu af aan eerst te komen.......

Heel veel sterkte en ik hoop echt dat het je lukt!

Jane 39+2
 
Dan ook nog maar even een reactie van mij er achter aan (ja ja, het is een hot item, wel of niet roken).

Ik respecteer ieder z'n keuze, maar zelf ben ik gestopt met roken op het moment dat we gingen proberen zwanger te raken. Ik wilde rookvrij zijn als ik zwanger bleek te zijn en dat is gelukt. Morgen ben ik 16 weken zwanger en tot op heden nog geen sigaret aangeraakt. Ik weet hoe moeilijk het is om te stoppen, maar zelf zou ik het niet over m'n hart kunnen krijgen een peuk op te steken terwijl die kleine in m'n buik daar last van heeft. Wij vrouwen hebben die keuze, onze kleintjes niet!

Natuurlijk worden er veel gezonde kinderen geboren van vrouwen die tijdens hun zwangerschap gerookt hebben, maar ik ben bang dat ik maar net diegene zal zijn bij wie er iets fout gaat .... of het dan wel of niet aan het roken ligt, ik zou mezelf op dat moment nooit kunnen vergeven dat ik gerookt heb. Daarom rook ik dus niet. Mocht er nu iets fout gaan, dan weet ik in ieder geval dat het niet aan mij ligt. Ik heb er tenslotte alles aan gedaan om een gezond kind te baren.

Zoals ik al zei, ik respecteer ieder z'n keuze ..... maar als je echt wilt stoppen, dan kun je het ook. Als het je niet lukt om te stoppen dan wil je het ergens ook niet (je weet wel dat het beter is om te stoppen, maar het is toch ook wel heel erg lekker ...). In dat geval moet je gewoon lekker doorroken en ophouden je schuldig te voelen, want je wilt het tenslotte zelf zo. Tsja, we kunnen het ons zelf zó moeilijk maken .... In ieder geval ben ik blij met de keuze die ik gemaakt heb: ik rook niet. Verder wens ik jullie allemaal heel veel succes met wel of niet roken en een hele fijne zwangerschap!

Groetjes,
Jacqueline
 
Beste Suus,
vraag hulp bij Stivoro, de huisarts of je verloskundige. Er zijn zo veel instanties en hulpmiddelen tegenwoordig die je kunnen helpen. Wellicht gaat het dan beter, want het is echt heel slecht voor je kindje nu, maar ook straks. Later heb je spijt als je kind ziek is!
Succes, D.
 
Terug
Bovenaan