Roken

Ik rook ook en stukken minder nu. Het is ieder zijn eigen keus en dat zegt mijn gyn ook al is het natuurlijk niet goed. Maar vroeger rookte ook iedereen door. Mijn moeder, schoonmoeder en die laatste kreeg een kind van ruim 8 pond en 1 van ruim 9 pond. Mijn oudste mankeert ook niks.
Tuurlijk is het niet goed maar de stress van t niet roken is nog veel slechter.

xx
 
Ok, dan stop je nu niet, vanwege de stress (al zou ik meer stress hebben van het roken, als ik eraan zou denken wat dat met mijn kleintje zoudoen). Maar ook als de kleine geboren is, is tabaksrook erg slecht voor kinderen. Bijvoorbeeld de kans op wiegendood is veel groter, meer kans op chronische bronchitis, astma, chronische middenooronsteking (pijnlijk!), meer kans op longontsteking, en ook nog eens een twee keer zo grote kans dat je kind later ook gaat roken (en dus ook daardoor meer kans loopt op allerlei vormen van kanker). Dus dan zou het iig verstandig zijn om na de bevalling te stoppen met roken.

Veel ziektekostenverzekeringen vergoeden nu nog van die stoppen met roken programma's. Daarmee is het makkelijker om te stoppen. En nog een extra voordeel: als je stopt met roken, kan je het geld dat je overhoudt gebruiken voor leuke spullen voor je baby, en leuke positiemode voor jezelf :)
 
Kinderen waarvan de ouders roken tijdens de zwangerschap hebben vaker astma en andere luchtwegaandoeningen. Dat is wetenschappelijk bewezen. Denk daar eens aan bij elke sigaret, misschien dat dat motiveert om te stoppen. Doe het voor je kind! En nee, ik veroordeel niemand, maar helaas liggen de feiten gewoon daar.
Succes ermee.
Wendy
 
hallo,

ik ben hier niet om iemand te bekritiseren...ik heb ook gerookt maar ben voor de zwangerschap gestopt.

het is makkelijk om te denken, tegenwoordig mag je niets meer en die paar sigaretten kunnen vast geen kwaad...zelf dacht ik daar 2 jaar geleden ook zo over totdat ik zelf een dood kindje in mijn handen had...weliswaar niet door het roken hoor, maar als je zoiets meemaakt merk je wel hoe sterk en kwetsbaar tegelijk een kindje is.

ook in mijn omgeving verhalen gehoord van laag geboortegewicht en zelf doodgeboorte door het roken...

nogmaals ik bedoel dit niet als aanval...!

gr
 
Ik vind het fijn om te horen hoe andere dit doen..
Ik rook nu die hele dunne sigaretjes.. 5/6 pd. extra light.

En ook niet meer binnen. Mijn vriend rookt ook buiten.. Dat werkt wel goed.. want het is toch klote weer op het moment..

Graag zou ik willen weten van de gene die roken, hoeveel zij roken.

gr
 
@ Chapelle: begrijp me niet verkeerd maar wat wil je eigenlijk horen? Wil je een of twee andere zwangere(n) zien schrijven hier die 3-4 sigaretten roken en je dan beter voelen bij het pakken van een sigaret? Kom op meid... Ik snap heus wel dat t lastig is om te stoppen maar als je zo nodig wil blijven roken, bepaal dan ook zelf hoeveel sigaretten je rookt en laat dat niet afhangen van een ander...
 
Ik denk dat je gewoon moet doen wat je zelf wilt.. Als de wil er niet is om te stoppen of het lukt gewoon niet, dan is dat jammer.. Doe voor de rest zou ik zeggen wel zoveel mogelijk gezonde dingen! Er zijn genoeg gezonde kinderen geboren met rokende ouders, en ook de niet rokende ouders hebben kans op een ongezond kind.. Zeker is het niet goed voor de kleine, maar dat zijn autogassen en weet ik wat er allemaal in de lucht hangt ook niet.. Je kan pas stoppen als je er echt klaar voor bent.. En daarbij heb ik zoiets van als je zooo makkelijk kan stoppen omdat je zwanger bent, waarom zijn ze dan niet eerder gestopt? Het is ook slecht voor je eigen gezondheid dus vind het een beetje dubbel, maar ja..
 
ik heb 11 jaar gerookt maar toen ik wist dat ik zwanger was (met 7 weken) ben ik direct gestopt. Ik heb letterlijk geen sigaret meer aangeraakt. Ik had nooit verwacht dat dat mij zou lukken (de sigaret was altijd dat troostende maatje) maar op pure wilskracht heb ik het gered : ) iedereen heeft die wilskracht denk ik maar het is niet makkelijk. ik ben inmiddels 30 weken zwanger en vind het nog wel eens moeilijk maar als ik dan dat kleintje voel schoppen zet ik mij daar al snel overheen. Ik heb gewoon gedacht: ik heb 11 jaar lang ervan kunnen genieten en nu is het klaar:ik wil geen rokende moeder worden. De 1e 3 tot 5 weken d8 ik: waar ben ik aan begonnen maar geloof me:als je die paar weekjes door bent ga je je ook lichamelijk steeds beter voelen en weet je waar je het voor doet. Je eigen gezondheid!!
 
Terug
Bovenaan