rongenfoto en samenlevingstest

Vandaag weer bij de gyn geweest. Ik moet een rongenfoto maken van mijn baarmoeder en eierstokken. dan word er contrastvloeistof ingespoten om te kijken voor een verstopping. En ik moet maandag een samenlevingstest doen. Maar wat kan ik bij deze onderzoeken verwachten weten jullie dat? Is het pijnlijk of iets?

Hay Iloontje,

Ik heb zelf alleen de HSG (rontgen) gehad. De samenlevingstest was bij ons niet nodig omdat we wisten dat het zaad heel slecht was.

Je kunt veel lezen over de HSG (ook hier eerder op het forum)...en de verhalen zijn best verschillend. De een vond het verschrikkelijk en de ander viel het mee.
Ik vond het zelf best wel meevallen, had 2 pijnstillers ingenomen van tevoren, dat doe ik zelf bijna nooit, weet dus niet of dat geholpen heeft.
Mijn eileiders waren ook niet open, dus misschien scheelt dat ook nog in de pijn. En sommigen beweren dat je daarna wat vruchtbaarder bent. (Ik werd zelf 2/3 maanden na die behandeling zwanger, terwijl uitgesloten was dat het natuurlijk zo kunnen...wie weet heeft het toch invloed gehad...wil je niet teveel hoop geven natuurlijk...

Ik vond het zelf t ergste om daar zo op die tafel te liggen, alhoewel ze het heel netjes deden vond ik...

succes! en laat weten hoe het ging!

Hoi Iloontje,
ik vond de HSG niet echt lekker, gelukkig was mijn vader mee om te rijden,
ik had namelijk erna behoorlijke kramp.
Dus mijn advies: neem iemand mee om je naar huis te brengen.
Net wat sparkle zegt: 2 paracetamolletjes van te voren innemen,zal best helpen.
Ik had nog 2 dagen wat bloedverlies.

Er word idd gezegd (ook door mijn gyn) dat je wat vruchtbaarder bent na de HSG, helaas ging dit niet voor mij op.

Veel succes, Fleur

Ik weet niet naar welk ziekenhuis je moet, maar ons ziekenhuis heeft een website waar alle onderzoeken heel duidelijk op beschreven staan. Ook hoe het in dit ziekenhuis gata. Dus wellicht kun je daar even naar kijken?
Op www.nvog.nl kun je ook allerlei informatiebrochures downloaden over allerlei uiteenlopende onderzoeken bij de gynacoloog. Misschien kun je hier al je, objectieve, informatie vinden. De één heeft heel veel last van zo'n HCG, de ander niet. Daar kun je niets van op aan. Ligt ook een beetje aan je eigen pijngrens natuurlijk. Probeer zoveel mogelijk objectieve info te vergaren en ga zo blanco mogelijk het onderzoek in. Het heeft geen zin om bij voorbaat al helemaal verkrampt van angst die HCG in te gaan.

Gr. en succes ermee!
ps. Ik heb as maandag een echo van onderbuik. Daarna weer terug naar huisarts voor uitslag spermaonderzoek.

bedankt voor jullie reactie. Ik moet nog een afspraak maken voor die foto. Ben heel benieuwd. Hopelijk ben ik zwanger dat het allemaal niet hoeft haha.
@louise succes maandag een echo is wel interressant vond ik zelf. hopelijk is alles goed

Hoi iloontje,

Zie dat de meiden hierboven al aardig hebben beschreven hoe het te werk gaat.
Ik zelf vond het reuze meevallen.
Heb zelf nu zo'n 2 jaar geleden de hsg gehad.Inderdaad wordt er gezegd dat je daarna vruchtbaarder bent,omdat alles goed is doorgespoeld.Helaas gold dit niet voor ons.En zijn wij inmiddels met 3de ivf poging bezig.

Succes ieg.

Gr. Suusje

Jeetje meis....
Ik heb geen flauw idee wat die onderzoeken inhouden, maar wens je uiteraard veel succes en sterkte! Hou je ons weer op de hoogte?

Ben zelf net terug van twee weken relaxen, volop genoten van wijntjes en heerlijk eten :)
Kunnen er weer tegenaan, zullen we maar zeggen.....

Sterkte maandag!

Liefs

Hoi Iloontje,
Zie dat er over de foto al een hoop geschreven is en dat vind ik wel fijn want die moet ik over een paar weken ondergaan net na mijn menstruatie. DE samenlevingstest heb ik vd week gehad. We moesten dinsdagavond verplicht vrijen en moet ik terug. Ze hebben een beetje slijm bij mijn baarnoedermond weggehaald en dat onder de microscoop gelegd om te zien of er levende zaadcellen aanwezig waren. Helaas wees een echo uit dat mijn eitje nog lang niet gesprongen was en ik kreeg een nieuwe afspraak voor vrijdag. Donderdagavond zelfde verhaal, netjes gevreeen en vrijdag bleek dat mijn eitje nog steeds niet gesprongen was maar inmiddels was gegroeid tot 18.5. Normaal gesproken springen eitjes tussen de 18 en 22 dus het zat eraan te komen. Mijn slijm was keurig in orde en er zaten levende spermacellen in. Dat is het samenlevingsonderzoek. Vaststellen of er levende cellen aanwezig zijn en jouw slijm dus "zaakvriendelijk" is. Dus even wat slijm weghalen en dat voelt als een beetje kramp in de buik.

We hebben gisteren nog een keer gevreeen want de gyn zei dat mijn eitje tussen vrijdag en maandag zou springen. Onze klusperiode zit er dus weer op. Ondanks dat we nu een beetje valsspeelden zou ik niet weten waaromn het deze maand wel gelukt zou zijn. Negatief he, ik weet het maar na anderhalf jaar bescherm ik mezelf een beetje...

Heel veel sterkte en hou je ons op de hoogte? Ben zelf nl ook wel benieuwd naar de foto...

Liefs Joy

Terug
Bovenaan