Rooming in advies na borstvoedingscursus

Toch grappig om te lezen hoeveel verschillende adviezen er in verschillende landen wordt gegeven. Ik woon dus in Nieuw Zeeland en hier wordt aangeraden om je kindje (ongeacht fv of bv) bij jou op de kamer te laten slapen.
Ook is het hier heel normaal dat je dit doet, mensen hier vinden het raar dat men in NL kindjes op een eigen kamertje laten slapen.
Ik moet zeggen dat ik het heel fijn vond om onze dochter lekker close te hebben. Als ik dan wakker werd en het licht aanknipte en dat lekkere koppie zag, heeeeeerlijk.
Maar zo heeft ieder land z'n eigen gewoontes en gebruiken.

Miriam.

Ik heb ons dochtertje ook nog bij ons op de slaapkamer, ze is nu twee weken oud. Maar over een paar weken, misschien als ze een maand is of 5 weken, verhuisd ze gewoon naar haar eigen kamer hoor! Je hoort de signalen echt wel. En, sabbelen op de knuistjes hoeft niet altijd honger te betekenen. Het zo ook betekenen dat je jebaby overdag ook steeds beneden moet hebben...onrustig hoor. Zo leert hij niet in een stille omgeving te slapen, en leert hij ook niet dat zijn bedje op zijn eigen kamer een veilige plek is om te slapen. Ik heb mijn dochtertje overdag een paar keer boven in haar wiegje hoor. Mijn oudste is er ook nog, en die wil natuurlijk steeds kijken, veels te onrustig. En ik merk dat het voor mezelf rustiger is.
En de eerse weken 10 tot 12 keer aanleggen, dat komt wel eens een dag voor ja, maar echt niet iedere dag hoor! Mijn dochtertje was bij de geboorte 4160 gram (een zware baby) en krijgt tussen de 6 á 7 voedingen per dag. Ze heeft nu 1 keer zo'n regeldag gehad. Is je baby minder zwaar, dan kan het zijn dat je 8 voedingen geeft, en sommige drinken meer of minder. Hangt van je baby af. Bij mijn oudste heb ik ook nog nooit zo vaak hoeven aanleggen. Het kan soms, maar stel je voor dat je dat wéken hebt, dan zou je toch gewoon stoppen met bv, dan kom je nergens aan toe, wat een stress. Zowiezo als je er nog eentje van bijna 3 jaar hebt rondlopen is het moeilijk te combineren (vind ik). dus ik weet niet hoe lang ik nog door ga.
De verpleegkundige van het CB zegt dan ook: de beste voeding is de voeding die men met het meeste plezier geeft! Helemaal mee eens!
Neemt niet weg dat je het eerst een tijdje zou kunnen proberen natuurlijk.
Succes!

Hoi,

Ik heb een dochter van ruim 9 maanden en ben zwanger van de tweede.
In eerste instantie wilden wij onze dochter gewoon in haar kamertje laten slapen. Het is naast onze kamer en we hadden een mooie ledikant gekocht.
Wist ik veel! Na de bevalling dacht ik daar dus compleet anders over!
Ik ben bevallen in het ziekenhuis en we hebben daar ook geslapen. Mijn dochter naast me in een wiegje. In wist meteen: ik wil haar voorlopig naast me elke nacht! Ik wil meteen kunnen zien of ze nog goed ligt en of ze geen gekke geluiden maakt, of ze uberhaupt nog ademhaalt...
Dus de volgende dag zijn we naar huis gegaan en ik had natuurlijk nog geen wiegje. Ze heeft overdag in haar ledikantje geslapen. Maar dat was ook GEEN gezicht, zo'n kleintje in zo'n groot bedje! Dat voelde voor haar natuurlijk ook niet echt veilig.
Dus mijn vriend en mijn zus heb ik erop uitgestuurd naar de Prenatal om een wieg en alles wat erbij hoort te kopen!
Beste koop ooit!
Ze heeft zeker 4 maanden bij ons gelegen in een mooi klein wiegje. Ik gaf ook bv, maar daarom heb ik het niet gedaan. Als ik haar ging voeden, dan gingen we haar toch eerst verschonen in de babykamer, dus voor het lopen maakte het niet uit. En na een dag of 5 had ze ook geen echte nachtelijke voedingen meer nodig. 10- 15 aanleggen ook niet. Misschien twee dagen 10 keer, maar daarna gewoon rond de 7 of 8 keer en op een gegeven moment maar 6 keer.
Het schijnt wel zo te zijn dat een baby zich lekkerder voelt in een klein bedje (veilig, geborgen gevoel) en lekker dicht bij je in de buurt (9 maanden in je buik, jouw stem en geluiden dicht bij).
Als je voor het eerst moeder wordt, weet je gewoon niet wat je allemaal kan verwachten, vooral wat gevoelens betreft. Ik wilde haar gewoon bij me in de buurt  hebben. We hebben haar trouwens nooit bij ons in bed genomen om te slapen, want dat vond en vind ik doodeng.

gr,
Sabine

De gedachte erachter is dat als je kindje langer signalen moet afgeven voordat jij wakker wordt, hij of zij belangrijke energie verspeelt.... en die energie heeft je kindje nodig om te drinken en sterker te worden. Huilen is een laat hongersignaal, als je goed naar je kindje kijkt, zal het eerst beginnen met lipjes zuigen, zoekbewegingen maken. Dit zijn vaak zulke kleine bewegingen dat je er niet snel wakker van zult worden, zeker niet als je uk op een andere kamer ligt.

Het is heel persoonsgebonden, als jij van ieder zuchtje wakker wordt, kan het een verademing zijn om je ukje op een andere kamer te leggen. Mijn ervaring is dat je toch vrij snel de dagelijkse geluidjes buitensluit en pas wakker wordt als je de lipjes hoort... Maar nogmaals, dat is voor iedereen een persoonlijke afweging.

Die 10 tot 12 voedingen per etmaal zijn echt vrij normaal. In het begin heeft je ukje nog zo'n klein maagje dat er gewoonweg niet meer in past. Dit duurt echter geen maanden... je zult zien dat je kleintje vanzelf bij een aantal voedingen er meer tijd tussen laat. Het lijkt heel veel, maar je kindje bepaalt helemaal zelf hoeveel en hoevaak er gedronken wordt. Sommige kindjes houden van kleinere maaltijden, andere kindjes zijn meer type voor grote slokken snel klaar.

Met een maand of twee leert je kindje sneller drinken en zul je zien dat de voedingen je minder tijd kosten dan daarvoor.

Ja, je hebt soms het gevoel dat je de hele dag met je kind aan de borst zit... maar mama en kind moeten het voeden allebei nog leren... Heb je het idee dat het niet goed gaat, of trek je het niet... vraag dan even na bij een vrijwilliger van VBN of LLL of een Lactatiekundige (IBCLC) of er nog iets aan de drinktechniek verbeterd kan worden. Je moet er zelf niet aan onderdoor gaan, dat is echt helemaal niet de bedoeling!!!! Vaak is er met behulp van kleine tips of wijzigingen al een hele grote verandering mogelijk. Schroom niet... we hebben het allemaal moeten leren en hebben allemaal regelmatig met onze handen in het haar gezeten!!!!

De borstvoedingsorganisaties hebben allemaal ook een eigen website waar je allerlei informatie kan vinden, er is ook een gezamenlijk forum (borstvoedingsforum.nl) waar je vragen op kunt stellen en waar heel veel voedende moeders dagelijks ervaringen delen en zonodig elkaar een hart onder de riem steken.

Groetjes Nynke

Als ik nou als ik in bed ga mijn kleintje bij me in de kinderwagen heb, dat is wel een oplossing toch. En de andere momenten in het eigen bedje. Ben er namelijk wel voor om het te laten wennen aan eigen kamertje. Ik ben straks heel vaak alleen omdat mijn man door zijn werk dag en nacht weg is in ritmes van twee weken. Dan is het voor mij denkik wel beter om mijn kleintje dichtbij me te hebben, want ik sta er dan wel alleen voor.

Oh ja, dat was ik nog vergeten.
We hebben bewust niet gekozen voor de kinderwagenbak naast ons bed.
Het matrasje en de bak zijn niet echt geschikt  voor de baby om  er een langere tijd in te liggen. Dus ik wilde gewoon wel echt een wiegje en goed matrasje.

Voor een dutje beneden gebruikte we wel eens de kinderwagenbak.

gr,
Sabine

Ja ik kan er natuurlijk heel anders over denken na mijn bevalling, wie weet, het scheelt wel dat onze Dean 2 dagen in de couveuze moet liggen dus ook niet bij mij KAN of MAG liggen en dan zien we na die twee dagen wel weer verder...

Wij hebben onze eerste ook gewoon op de slaapkamer gelegd.

Ik heb hem in de eerste dagen wel veel aangelegd overdag, maar dus niet bij mij gehad 's nachts.
Wel hadden wij ook een dect babyfoon en keihard staan, dus ik hoorde hem wel.

Maar ik wilde hem ook niet op onze kamer ivm onze katten. Maar ik moet zeggen dat het echt heel goed gegaan is.

Hoe wij het nu doen voor de tweede, daar ben ik nog niet uit, maar waarschijnlijk weer gewoon in zijn/haar eigen bed.

gr mama van MD

Terug
Bovenaan