hallo,
even los van de borstvoeding: ik vond het maar heel kaal om mijn baby op haar eigen kamertje te leggen. Ze had 9 maanden in me gewoond, en dan zou ze ineens helemaal moederziel alleen daar in die grote kamer liggen? had ik geen trek in.
Onze oudste was een model-slaper. Ze heeft de eerste 6 weken tussen ons in geslapen, aan het hoofdeind. met een paar kunstgrepen is dat prima te doen. Ik kon haar zo heel makkelijk voeden, en ik vond het heel geruststellend dat ik mijn hand op haar buikje kon leggen en meteen wist dat alles goed was. Als ze onrustig was sliep ze op de borst van mijn man verder ;-)))
Daarna heeft ze tot 4 maanden in een wiegje naast ons bed gelegen. Intussen spartelde ze wat meer, en dat mocht ze in haar wiegje doen. Ze werd toen vaak nog 1 of 2 keer wakker voor een voeding. Vaak was het genoeg om even mijn hand op haar te leggen, dan sliep ze zo weer verder.
Na de 4 maanden is ze op haar eigen kamertje gaan slapen. Ik moest de deur dichthouden vanwege onze katten, en dat vond ik doodeng. Dus heb ik een soort constructie om haar ledikantje gemaakt waardoor de katten er niet meer bij konden. Dochter sliep toen al door trouwens, dus ik hoefde niet meer op te staan en naar een andere kamer te lopen.
Mijn zoon heeft nooit bij ons in bed geslapen. Althans, hij sliep in een wieg op onze kamer, en later op zijn eigen kamer. Daar stond ook nog een tweepersoonsbed, en vaak ging ik daar liggen bij de eerste nachtvoeding, om vervolgens lekker met hem verder te tukken.
Ik zal nooit vergeten dat ik met mijn dochtertje van toen 3 maanden oud op kraamvisite kwam bij mijn nichtje, en daar lag dat kleine babietje helemaal alleen in zijn wieg op een andere kamer. Vreselijk vond ik dat, zo verlaten....
Ik weet niet of je ze verwent door ze bij je op de kamer te houden. Ik denk dat dat pas gaat spelen als ze wat ouder zijn (vanaf een maand of 9).
Mijn gouden tip: zorg dat je een eenpersoonsbed op de babykamer hebt staan, zodat je liggend kan voeden zonder dat je partner meteen wakker is, en eventueel daar verder kan slapen als je een hele onrustige nacht hebt. Als het kind wat ouder is, is het makkelijker om jezelf uit de babykamer te verwijderen dan om je baby aan een andere kamer te laten wennen. Maar goed, dan hebben we het dus over een kind van een jaar oid.
Doe waar je jezelf het beste bij voelt. Dat is nu nog heel moeilijk te bepalen denk ik. En laat je vooral niks wijsmaken over "verwennen". Je kindje heeft maandenlang net onder jouw hart gezeten, dan is een hand die over de rand van het wiegje hangt wel zo geruststellend...
Groetjes,