Ruimte, meer kinderen op 1 kamer?

Hoi mama marieke,

Goed onderwerp. Ik ben ook zwanger van de 3e en wij hebben ook maar 3 slaapkamers. Het punt is bij ons dat ik een meid heb van 8 en een zoon van 6. Ze zitten elkaar vaak in de haren en mijn dochter wil echt al privacy. Ik denk niet dat het werkt om ze op 1 kamer te laten slapen. Ze zijn het zo gewend beide een eigen ruimte te hebben. Voorlopig gaat de baby op onze slaapkamer het eerste jaar maar daarna willen wij ook onze eigen privacy wel weer eens want het lijkt me super bar slecht voor je relatie als er elke nacht een kind naast je ligt voor een aantal jaren. We willen of gaan verbouwen maar dat kan bij ons ook alleen maar beneden eigenlijk als aanbouw. Of we willen gaan verhuizen over een tijdje. Het is best wel lastig vind ik. De ruimte is echt beperkt. Ik hou zelf ook van ruimte en krijg het benauwd als ik er aan denk dat ik zo jaren zou moeten doorbrengen.

De kinderen slapen wel eens bij elkaar, dan gaan ze zogenaamd logeren haha en dat vinden ze wel leuk maar na een dag of 3 zijn ze dat altijd zat en willen ze ieder hun eigen ruimte weer. Bovendien vind ik mijn dochter zo groot worden ineens, als jullie begrijpen wat ik bedoel. De baby bij hun op de kamer gaat niet lukken. De kamer van mijn zoontje is echt te klein en mijn dochter die  heeft haar slaap hard nodig  en dan zou ze steeds wakker worden van het gehuil en bovendien zou ze dan savonds niet gewoon in haar kamertje kunnen want dan ligt er een klein kindje. Nee ik zie dat niet zitten.

Hopelijk komt er een oplossing, maar ja verbouwen....dan moeten wij beneden slapen en de kids boven, vind ik ook niet echt een heel fijn idee. En 1 kind beneden leggen al helemaal niet haha...moeilijk.

Nou ik wens jullie succes, jullie zijn makkelijker dan ik iig dat heb ik al gemerkt.

Groetjes Peet

Hoi meiden, hier hetzelfde 'probleem'. Wij hebben een zoon van 4,5 en een dochter  van 3. In mei 2009 verwachten wij nummer 3! De kamer van onze zoon zou ik tot babykamer willen maken, dan moet mijn zoon bij onze dochter op de kamer gaan slapen. Dat zie ik nog wel zitten hoor, toen we net in ons huis trokken (1 jaar geleden) hebben ze eerst ook bij elkaar op de kamer geslapen. Dat ging prima. En een jongens- en een meisjeshelft inrichten lijkt me zelfs hardstikke leuk om te doen. Mijn huiver zit een beetje in het feit dat onze dochter een echte 'early bird' is. Om zes uur wakker, licht aan, plassen, en dan niet meer naar bed willen. Onze zoon kan tot zeven uur slapen, maar met zijn zus in de kamer wordt hij toch ook vroeg wakker. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee en hoe is dat in de praktijk uitgepakt? Ik hoor het graag! Geniet van jullie zwangerschap!
Groetjes,
Simone

O ja, Peet:  ik zit er zelf aan te denken om  de kinderen van hetzelfde geslacht bij elkaar te leggen (over 2 weken weten we wat het wordt!) en dan de andere zijn/haar eigen kamer. En dan bedoel ik als junior groter is, dus vanaf een jaar of 1,5. Dus eerst de baby een eigen kamer en broer/zus samen. Daarna dan zelfde geslacht bij elkaar.
En ik heb ook van familie wel gehoord dat ze het vervolgens gaan rouleren. Dus elk kind gedurende bijv. een jaar of drie zijn/haar eigen kamer. Vond ik wel een leuk idee. Misschien ook iets voor jullie?
Groetjes, Simone

hi
ja wat is het probleem, kinderen kunnen heus wel bij elkaar slapen in 1 kamer....
bij mijn zus doen ze dat ook, en ze hebben steun aan elkaar, ze zijn niet alleen op 1 kamer..(ik heb dat vroeger graag gewild om dat ik altijd bang was, zo alleen, helaas hadden wij alledrie een eigen kamer)
nu de derde(jongste) bijna 4 jaar is mag ze bij dr zus op de kamer en gaat de oudste een jongen naar een eigen kamer.
zodat je van 1 geslacht op een kamer heb.

succes maak je niet druk verbouwen/verhuizen is heus allemaal niet nodig..

Volgens mij bestaat tegenwoordig het idee dat ieder kind een (liefst ruime) eigen kamer moet hebben.
Mijn tweeling (jongen/meisje, 3 jaar) slaapt vanaf het begin samen in een klein kamertje. Ze vinden het super en willen echt niet zonder elkaar. Zelfs als er 1 ziek is, mag ik die niet bij mij in bed nemen, want ze willen bij elkaar slapen.
Ik ben nu net (ongepland) zwanger van de derde en wij hebben in principe maar 2 slaap kamers. Dat wordt dus hopen op een ander huurhuis, binnen een jaar, maar als dat niet bijtijds lukt, dan zal de baby bij ons naast het bed komen slapen. Misschien niet ideaal, maar voor mij geen reden tot stress!

Succes met het verdelen van je ruimte!

Hoi meiden,

Ja ik weet het niet eigenlijk. Die 2 van mij slapen ook wel graag samen en logeren heel dikwijls bij elkaar omdat ze dat prettig vinden. Maar pff wij zijn net bij mijn vriend ingetrokken en die kids van mij hebben heel erg veel spullen ook nog eens. De spullen van mijn zoon die zouden niet eens in die kamer van mijn dochter er bij kunnen joh. Bovendien zijn de 2 kamers net helemaal geschilderd zoals ze dat wilden. 1 hele te gekke meidenkamer en 1 hele gave jongenskamer in de kleuren die ze zelf hebben uitgekozen. Het zou echt gekkenwerk zijn om ze nu samen op 1 kamer te gaan zetten. Ze zijn ook echt gewend aan hun eigen dingen. Ze zouden elkaar overdag gewoon enorm in de weg zitten.

De baby op onze slaapkamer dat gaat het nu ook worden en daar heb ik geen stress over hoor. Maar wel na een jaar...ik wil ook gewoon mijn privacy. Het lijkt me gewoon niet goed voor je relatie op de lange duur...als je begrijpt wat ik bedoel!

Dus....verbouwen of verhuizen...het blijft toch op de planning staan al maak ik me vooralsnog niet echt druk er om hoor.

Groetjes Peet

hoi,

Ik heb 2 jongens van bijna 4 en 2 jaar, maar die leg ik niet samen op 1 kamer.
De baby die in april geboren gaat worden komt bij de jongste op de kamer. Voor snachts zet ik de wieg de 1e maanden naast mijn bed ivm nachtvoedingen, en overdag kan de baby in de andere kamer slapen. Als de jongens wat groter zijn, zal ik ze wel bij elkaar doen, dan kunnen ze ook samen spelen op die kamer en kan de baby  op de eigen kamer smiddags slapen.
Ik heb er geen problemen mee om ze samen op een kamer te doen, dat deden ze vroeger ook. Dus waarom in deze tijd (van recessie, dus verbouwen kost geld) niet?

Ik herken het ook wel.

Toen ik zwanger was van ons derde kindje hebben zijn de oudste 2 ook samen op een kamer gaan slapen. Ze waren toen wel iets ouder (bijna 5 en 2,5). We hadden ook wel van die ene grote kamer 2 slaapkamers kunnen maken maar ze wilden zelf erg graag op een kamer liggen. Wel ieder een eigen kant van de kamer, die ruimte was er, maar het ging zonder problemen. En het gezellige is: als ze 's ochtends wakker waren kropen ze in een bed om boekjes te "lezen" of samen met speelgoed te spelen.
Nu is er nog een vierde kindje op komst en nu liggen ze sinds een paar maanden op een stapelbed omdat er nog een kamertje bij gemaakt moest worden. Maar ook dit gaat prima en ze vinden het nog steeds (nu 6,5 en 4) erg gezellig.

Het kan dus prima!

Terug
Bovenaan