[quote quote=10400338]Hallo Inge, Zo herkenbaar! Hier een kleine dame van 9 weken. Bij het 8 weken consult vorige week besproken dat ze overdag niet tot nauwelijks wilde slapen, en veel aan het huilen/jengelen was. Toen is de Ria Blom methode meegegeven (het boekje) en ben ik daarmee aan de slag gegaan. Ondanks dat onze dochter het eigenlijk super goed doet (slaapt nu regelmatig overdag, slaapt de nacht door en is heel blij), twijfel ik constant aan mezelf! O jee, ze is al eerder wakker dan het voedingstijd is.. mag ik haar dan wel eruit halen? Als ze dan begon te huilen; moet ik haar even laten huilen? Zou ze toch al honger hebben? pfff! Tussendoor met het cb gebeld en die gaf aan dat zij best een ander ritme kan hebben. Een tijd van 3-4 uur tussen de voedingen zou ze moeten kunnen volhouden. Toch drinkt ze niet altijd haar fles leeg en als ze dan na 2-2,5 uur ineens huilt en mijn hand zowat ik haar mond stopt ga ik toch overstag en geef ik haar nog een klein flesje. Dan begint die twijfel weer; is dat wel slim? Kom ik zo ooit in een ritme? Ben ik de methode nu weer door elkaar aan het gooien en gaat het dan weer mis? Ik durf zelf niet eens met haar in de wagen te gaan wandelen omdat dat niet ‘volgens de methode’ is (voor m’n gevoel moet ze in haar bed slapen) en zit dus hele dagen binnen.. over 3 weken moet ik weer gaan werken en denk dat dan alles ‘op orde’ en volgens een strak ritme moet gaan.. zo vermoeiend allemaal ? wil eigenlijk nog gewoon lekker genieten van m’n meisje nu ik nog thuis ben maar dat is soms zo moeilijk ?..[/quote] Nou, jouw verhaal zou mijn verhaal kunnen zijn. Ik merk ook meteen dat ik die methode ging opzoeken en me weer ging afvragen of wij ook zoeits moeten doen, terwijl ik heel goed weet dat dat voor ons niet goed zou zijn op dit moment. Wat niet wil zeggen dat zo'n methode niet kan werken, maar niet voor ons, op dit moment. Zelf merk ik dat ik graag houvast wil hebben; ik ben erg controlebehoeftig. Nu is een baby natuurlijk compleet random en dat maakt me soms angstig: 'doe ik het wel goed!?'. In het begin deed ik dus heel erg mijn best om wat controle terug te krijgen, door met schema's e.d. te werken. Dat geeft rust, totdat het schema niet werkt en baby bijvoorbeeld eerder wakker wordt, vaker huilt of meer honger heeft. Dan werkt bij mij zo'n schema juist averechts, want dan gaat er dus iets 'fout'. Wat ik nu probeer, is zoveel mogelijk alles loslaten. Natuurlijk houden we een beetje rekening met de flesvoeding en het maximum per dag, maar voor de rest doen we wat goed voelt. Dan hoef je je ook niet druk te maken over of het past binnen een schema. Lukt me dat altijd? Nee, absoluut niet, en als ik er over denk dat ik ook binnen een paar weken weer moet gaan werken, dan vliegt de angst me weer aan, maar dan probeer ik maar weer te leven in het hier en nu en zie ik mijn kleine mannetje tevreden naast me slapen op de bank zonder enig weet van schema's of ritmes. Ik heb een app groep aangemaakt, omdat ik zag dat veel vrouwen zich herkennen in niet zorgeloos kunnen zijn bij een pasgeboren baby. Die roze wolk klinkt leuk, maar veel vrouwen ervaren toch veeeeél zorgen. Wellicht kunnen we daar onze zorgen met elkaar delen; die herkenning zorgt bij mij in ieder geval dat ik me niet 'gek' voel.