Schema’s, wakkertijden, doorslapen, radeloos

Hallo Inge,

Zo herkenbaar! Hier een kleine dame van 9 weken. Bij het 8 weken consult vorige week besproken dat ze overdag niet tot nauwelijks wilde slapen, en veel aan het huilen/jengelen was. Toen is de Ria Blom methode meegegeven (het boekje) en ben ik daarmee aan de slag gegaan. Ondanks dat onze dochter het eigenlijk super goed doet (slaapt nu regelmatig overdag, slaapt de nacht door en is heel blij), twijfel ik constant aan mezelf! O jee, ze is al eerder wakker dan het voedingstijd is.. mag ik haar dan wel eruit halen? Als ze dan begon te huilen; moet ik haar even laten huilen? Zou ze toch al honger hebben? 

pfff! Tussendoor met het cb gebeld en die gaf aan dat zij best een ander ritme kan hebben. Een tijd van 3-4 uur tussen de voedingen zou ze moeten kunnen volhouden. Toch drinkt ze niet altijd haar fles leeg en als ze dan na 2-2,5 uur ineens huilt en mijn hand zowat ik haar mond stopt ga ik toch overstag en geef ik haar nog een klein flesje. Dan begint die twijfel weer; is dat wel slim? Kom ik zo ooit in een ritme? Ben ik de methode nu weer door elkaar aan het gooien en gaat het dan weer mis? Ik durf zelf niet eens met haar in de wagen te gaan wandelen omdat dat niet 'volgens de methode' is (voor m'n gevoel moet ze in haar bed slapen) en zit dus hele dagen binnen.. over 3 weken moet ik weer gaan werken en denk dat dan alles 'op orde' en volgens een strak ritme moet gaan.. zo vermoeiend allemaal ? wil eigenlijk nog gewoon lekker genieten van m'n meisje nu ik nog thuis ben maar dat is soms zo moeilijk ?..

[quote quote=10400338]Hallo Inge, Zo herkenbaar! Hier een kleine dame van 9 weken. Bij het 8 weken consult vorige week besproken dat ze overdag niet tot nauwelijks wilde slapen, en veel aan het huilen/jengelen was. Toen is de Ria Blom methode meegegeven (het boekje) en ben ik daarmee aan de slag gegaan. Ondanks dat onze dochter het eigenlijk super goed doet (slaapt nu regelmatig overdag, slaapt de nacht door en is heel blij), twijfel ik constant aan mezelf! O jee, ze is al eerder wakker dan het voedingstijd is.. mag ik haar dan wel eruit halen? Als ze dan begon te huilen; moet ik haar even laten huilen? Zou ze toch al honger hebben? pfff! Tussendoor met het cb gebeld en die gaf aan dat zij best een ander ritme kan hebben. Een tijd van 3-4 uur tussen de voedingen zou ze moeten kunnen volhouden. Toch drinkt ze niet altijd haar fles leeg en als ze dan na 2-2,5 uur ineens huilt en mijn hand zowat ik haar mond stopt ga ik toch overstag en geef ik haar nog een klein flesje. Dan begint die twijfel weer; is dat wel slim? Kom ik zo ooit in een ritme? Ben ik de methode nu weer door elkaar aan het gooien en gaat het dan weer mis? Ik durf zelf niet eens met haar in de wagen te gaan wandelen omdat dat niet ‘volgens de methode’ is (voor m’n gevoel moet ze in haar bed slapen) en zit dus hele dagen binnen.. over 3 weken moet ik weer gaan werken en denk dat dan alles ‘op orde’ en volgens een strak ritme moet gaan.. zo vermoeiend allemaal ? wil eigenlijk nog gewoon lekker genieten van m’n meisje nu ik nog thuis ben maar dat is soms zo moeilijk ?..[/quote] Nou, jouw verhaal zou mijn verhaal kunnen zijn.  Ik merk ook meteen dat ik die methode ging opzoeken en me weer ging afvragen of wij ook zoeits moeten doen, terwijl ik heel goed weet dat dat voor ons niet goed zou zijn op dit moment. Wat niet wil zeggen dat zo'n methode niet kan werken, maar niet voor ons, op dit moment. Zelf merk ik dat ik graag houvast wil hebben; ik ben erg controlebehoeftig. Nu is een baby natuurlijk compleet random en dat maakt me soms angstig: 'doe ik het wel goed!?'. In het begin deed ik dus heel erg mijn best om wat controle terug te krijgen, door met schema's e.d. te werken. Dat geeft rust, totdat het schema niet werkt en baby bijvoorbeeld eerder wakker wordt, vaker huilt of meer honger heeft. Dan werkt bij mij zo'n schema juist averechts, want dan gaat er dus iets 'fout'. Wat ik nu probeer, is zoveel mogelijk alles loslaten. Natuurlijk houden we een beetje rekening met de flesvoeding en het maximum per dag, maar voor de rest doen we wat goed voelt. Dan hoef je je ook niet druk te maken over of het past binnen een schema. Lukt me dat altijd? Nee, absoluut niet, en als ik er over denk dat ik ook binnen een paar weken weer moet gaan werken, dan vliegt de angst me weer aan, maar dan probeer ik maar weer te leven in het hier en nu en zie ik mijn kleine mannetje tevreden naast me slapen op de bank zonder enig weet van schema's of ritmes.  Ik heb een app groep aangemaakt, omdat ik zag dat veel vrouwen zich herkennen in niet zorgeloos kunnen zijn bij een pasgeboren baby. Die roze wolk klinkt leuk, maar veel vrouwen ervaren toch veeeeél zorgen. Wellicht kunnen we daar onze zorgen met elkaar delen; die herkenning zorgt bij mij in ieder geval dat ik me niet 'gek' voel.

Wij hebben eigenlijk tot vorige week gevoed op vraag van ons kind. Wilde zij s nachts twee keer drinken dan was dit zo en wilde ze maar 1 keer ook goed. De laatste week van vorige week hebben we ze bij het wakker gekomen gesust en terug in slaap gebracht. Soms lukte dit, soms niet. Vanaf deze week (4maand is ze nu) structuren we haar voeding meer. We gaan namelijk naar de eerste vaste voeding.

Dus eten rond 7u, 11u, 14u30 a 15u en 18u a 18u30. De nachtvoeding is nog op vraag maar gaan we vanaf nu proberen in te perken zodat ze kan doorslapen. Het wordt een uitdaging.  Maar nogmaals: als ons kind jonger heeft dan geven we het gewoon. Ook al is het uit haar ritme want je kan het je kind van 4 maand niet kwalijk nemen dat ze eens honger heeft (wellicht groeit ze )

6 weken is nog erg vroeg voor een ritme/schema, je kindje is nog zo klein. Ons meisje is nu 4 mnd, en er komt nu een beetje ritme in flessentijden en slaaptijden. Wij hebben qua voedingen ons kindje gevolgd, vooral in de nacht, wij maken haar zeker niet wakker voor een voeding. Als ze honger heeft meldt ze zich wel, hierdoor soms een flesje meer, maar dat heeft ze dan blijkbaar nodig. 
Vanaf 2 mnd hebben we wel alle slaapjes in haar eigen bedje laten doen, ik slaap zelf ook het beste in mijn bed op een rustige kamer. Maar als ze niet kan slapen, gaat ze in de draagzak. 
s avonds houden we altijd hetzelfde ritme aan, met papa mee douchen, slaapzakje aan, flesje op haar (donkere) kamer en dan slapen. Probeer vooral je kindje te volgen en de schema’s uit boeken als leidraad, en een vast ritme komt echt wel. 

Heel herkenbaar. En er zijn al heel goede reacties gegeven door de mamas hierboven. Ik wil alleen dit nog toevoegen: veruit de meeste babies moeten leren slapen. Zelfs als je de slaapsignalen goed leest en ze precies op tijd in hun bedje legt is het heel normaal om ze dan in slaap te moeten helpen door te zingen, wiegen, wandelen. Dat is echt helemaal niet erg! Als je wil kun je later de hulp die je geeft stapje voor stapje afbouwen om je baby te leren zelfstandig in slaap te vallen. Als je het juist fijn vindt om je baby in slaap te wiegen/voeden/hupsen/zingen: ook goed! Doe wat voor jou werkt en houdbaar is. 
En: wees niet te streng voor jezelf als je de schema's e.d. loslaat om je moedergevoel te volgen en het gaat nog steeds niet zoals je hoopt of wilt. Je moedergevoel mag ook de tijd krijgen om zich te ontwikkelen. Je kent je kindje pas net! Wees lief voor jullie beiden.   

als je wilt mag je mij ook contacten: venko4@hotmail.com
als je je telefoonnummer mailt kunnen we appen als je daar behoefte aan hebt!

Oh Imke! Feest van herkenning! Wat ik wel doe na een voeding, is mijn zoontje in de wandelwagen leggen. Daar valt hij in slaap en daar laat ik dan zijn hele slaapje in doen. Zet ik hem bij ons thuis gewoon in de hal. Daar is het ook stil en wat koeler zodat ie daar goed slaapt. Maar verder; jeetje wat zou ik net als jij wat meer willen ontspannen. Wacht nog altijd op de gouden tip...

Terug
Bovenaan