Schildklier waarden bij zwanger worden

<p>Hallo dames,</p><p> </p><p>Zijn er hier toevallig ook met schildklierproblemen?</p><p>Ik ben geboren zonder schildklier.</p><p>Nu 4 weken gestopt met de pil. Toen was tsh 1,65 (ft4 20). Nu 0,09 (ft4 23). </p><p>Er werd mij verteld (ook door apotheek,) dat de pil en schildklier medicatie invloed hebben op elkaar. Daarom nu weer geprikt. Nu is die best gezakt in 4 weken. Om zwanger te worden juist goed denk ik. </p><p>Kan moeilijk vinden hoe hoog die moet zijn. Sommige sites staat tussen 1 en 2.</p><p>Ben benieuwd naar jullie waarden. En war erover gezegd werd.</p><p> </p><p>Groetjes!</p>
 
Bij mij is in week 8 van deze (2e) zwangerschap ontdekt dat mijn schildklier te snel werkt. Heb de ziekte van graves. 
Ik weet niet precies wat goeie waardes zijn, maar wil je wel wat meegeven; zoek een internist die ook echt verstand heeft van schildklierproblemen tijdens de zwangerschap. Ik moest halsoverkop naar een internist, dus kreeg een die direct plek had. Maar hij begrijpt geen snars van de zwangerschap, echo’s, wat wel en niet mag... Zo heb ik zelf uitgezocht dat een onderzoek met jodium niet mocht, dat er eigenlijk maar 1 soort medicatie geachikt is tijdens zwangerschap en borstvoeding.. Moest zelfs zelf vragen om opnieuw te prikken voor antistoffen... Dus laat dat niet gebeuren en zoek alvast een internist met verstand.. ;) Bespaart een hoop vragen denk ik! Succes & hopelijk mag je ook snel zwanger zijn!
 
Mijn waardes bleken dus veel te hoog aan t begin van de zwangerschap. Hoge waardes zouden in theorie betekenen dat je moeilijk zwanger raakt. Dus in die zin zou je denken dat lager goed is. Maar te laag is dan juist ook weer niet goed.. Lastig!
 
Ik heb een te langzaam werkende schildklier (hashimoto). Om te mogen starten met ivf behandeling moest mn TSH tussen de 1 en 2 zijn. Later werd gesproken over een waarde onder de 2,5. Laat je inderdaad goed adviseren. Je waardes voorgaand aan de zwangerschap zijn van belang, maar ook zeker tijdens een zwangerschap. Ik moest bijvoorbeeld meteen mijn medicatie ophogen op het moment dat ik ontdekte dat ik zwanger was. En vervolgens elke paar weken controle van de bloedwaarden. De baby maakt de eerste maanden nog geen eigen schildklierhormoon aan, dus dat moet door toename van medicatie worden gecompenseerd.
succes!
 
Dank jullie voor de reacties.
Ja de pil heeft ook invloed ! Daarom moest ik 4 weken na stoppen met pil weer prikken.
Alleen mijn huisarts denkt dat verwijzing niet nodig is.
Stiekem denk ik dat hij niet veel verstand heeft van schildklier e.d. Maar hoe kan ik om een verwijzing vragen als hij zegt dat dat niet hoeft..
Ik kijk het nog maar even aan. Laat iig regelmatig bloedprikken. En houden onder de 2 denk ik zo. Of rond de 1.
Zit nu 2 dagen over mijn NOD, dus vind het wel spannend stiekem.
Ben sinds stoppen met de pil nog niet ongesteld geweest.  Maar hoor veel verschillende berichten.  Dat t wel meteen kan, en sommige juist nog bijna een jaar niet.. we'll see.
Heb stiekem al wel 2 testjes gedaan. Zondag (1 dag voor NOD) en gister. Allebei negatief. Had niet anders verwacht, maar je hoopt stiekem wel.
 
 
Je kunt een afspraak vragen bij de gynaecoloog. Hij/zij kan je ook doorverwijzen naar een internist. Heeft er wellicht wat meer verstand van/kan je huisarts misschien duidelijk maken dat het wel van belang is. 
 
Terug
Bovenaan