(Schoon)ouders inlichten?

<p>Hoi, </p><p>Ik ben zwanger van mijn eerste kindje en nu 41 weken, de bevalling komt dus echt dichtbij :) Nu vroeg mijn moeder of ik wilde laten weten wanneer 'het begint'. Ik heb daar alleen helemáál geen behoefte aan, wil veel liever rust om me heen en dat niemand iets weet. Dus dat zei ik ook tegen haar dat ik dat liever niet wil. Toen heeft ze tot drie keer toe benadrukt dat zij het wel heel fijn zou vinden om het te weten. Want dan kon ze dingen afzeggen en zorgen dat ze in alle rust de telefoon aan kan nemen etc. En ik vind het dus supermoeilijk om mijn grenzen aan te geven en heb 3x gezegd dat ik het zelf niet fijn vond om te laten weten "als het begint" en iedere keer zegt ze dan, ja maar ik zou het wel fijn vinden. Het kan ook als de weeën al regelmatiger komen en dat mijn vriend het ook zou kunnen laten weten.. </p><p>Ben ik nou overgevoelig of moeilijk aan het doen? Hoort het dat je meteen je ouders en of schoonouders op de hoogte stelt? Ik krijg er stress van want ik wil het graag goed doen en niemand kwetsen maar ik vind het zelf zo'n fijn idee om in rust te kunnen bevallen samen met mijn vriend zonder dat iemand ervan weet. En daarna als we eraan toe zijn gewoon fijn het (hopelijk) goede nieuws van een gezond kindje te kunnen delen met onze families... </p><p>Hoe doen anderen dat? </p>

Zo ongeveer iedereen van mijn omgeving wist dat het begonnen was. Vond het te spannend om voor mezelf te houden. Niemand heeft ons lastig gevallen. Alleen mn schoonmoeder belde in het heetst van de strijd, maar natuurlijk niet opgenomen. Ze is ook een beetje verward af en toe dus kan het haar niet kwalijk nemen. Had mezelf ook voorgenomen om tegen niemand iets te zeggen maar ja, adrenaline ?
Gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt en vooral je niet onder druk laten zetten. Het is toch zeker jouw bevalling.

Zou vooral doen waar jij je prettig bij voelt, dat is de enige 'goede' manier. Als jij er geen behoefte aan hebt om te delen wanneer 'het begint', zou ik dat ook niet doen. 
 Ben zelf 39 weken zwanger en hier komt er pas een bericht naar mensen om ons heen als de kleine er is, omdat wij er zelf ook geen behoefte aan hebben dat er mensen al eerder op de hoogte zijn. 

Ik heb het zelf aan niemand laten weten, pas 3 uur na de geboorte (na het hechten/huid op huid contact bij mij daarna partner en het rustig douchen en van (ziekenhuis) kamer wisselen) waren wij klaar om iedereen te bellen. Leek mij heel vervelend als mensen de hele dag/nacht op een telefoontje zitten te wachten. Liever alle rust en op onze eigen tijd. Ook zou het mij spanning geven tijdens de bevalling als ik wist dat mensen erop zaten te wachten en dat bevorderd de bevalling en ontsluiting niet. Mensen wachten maar!  Stel het duurt toevallig mega lang en ze wachten 36 uur op een telefoontje..

Hoi! Helemaal geen gekke wens hoor. Ik vond het ook veel prettiger dat mensen er niets van af wisten, ook voor hun eigen veiligheid: een bevalling kan lang duren en zij maken zich dan al snel zorgen. Bovendien wilde ik ook zelf bepalen wanneer ik toe was aan bezoek. Als je moeder hem naar je terug blijft pinpgongen met 'maar ik zou het wel fijn vinden' zou ik gewoon stoppen met reageren en zeggen dat je begrepen hebt dat ze het graag wil, maar dat je niks gaat beloven. In dit geval gaat het om jouw wensen en juist rondom de bevalling moet je alles zo inrichten dat het voor jou zo prettig mogelijk voelt. Laat je dus niet dwingen. Dan neemt ze het telefoontje maar aan als het niet rustig is :) Ik durf te wedden dat het op dat moment niets uitmaakt. Veel succes met grenzen stellen!

Hoi!
Wat spannend zeg! Kan elk moment gebeuren dus! 
Je moet doen waar jij je goed bij voelt, dus als jij dat niet wilt lekker niet doen. Ze kunnen je niet verplichten tijdens de weeen door je telefoon bij de hand te hebben. Geloof me daar denk je niet eens aan. 
Wij hebben er voor gekozen wel te doen. Mijn weeen begonnen 22.00 en toen wij rond 3 naar t zhuis gingen hebben wij een appje naar mijn moeder en schoonmoeder gestuurd dat het begonnen was en snel ging. (Dit deed mijn parnet) daarna heeft hij om 5 uur nog een update gestuurd en om half 8 was de kleine er. Hij belde rond kwart voor 8 met het nieuws! Nou moet ik zeggen dat onze ouders super relaxed zijn en al zeiden.. we horen het wel ?

succes met de laatste loodjes!! 

Als jij het niet wilt dan gebeurt dat niet.
Wat voegt het toe? Afspraken afzeggen? Onzin, je weet bij voorbaat toch niet hoe lang het duurt en wanneer je pas bezoek wil. En andersom moet je moeder maar snappen dat elke afspraak die zij nu maakt, onder voorbehoud is omdat je zomaar kan bevallen. Niks van aantrekken hoor, gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

Doen waar jij je goed bij voelt. Het is jouw bevalling, niet die van je moeder. Lekker niks van aantrekken.
Hopelijk heb je een mooie en voorspoedige bevalling! 

Terug
Bovenaan