Schoonmoeder oppassen

Sorry maar ik vind dat je je schoonmoeder niet helemaal eerlijk behandelt.. zij haalt spullen in huis voor jullie kind voor als ze straks gaat oppassen en dat had ze dan nog niet mogen doen in de zwangerschap omdat ze daarna nog alle tijd had? En dat verwijt je haar nu? Ik vind dat nogal ver gezocht. Wees blij dat ze er zo actief mee bezig is geweest en juist gezorgd heeft dat alles klaar stond al voordat ze geboren is. Als ze dat niet had gedaan was dat ook niet goed geweest.. en dat ze niet langs komt heeft misschien te maken met het feit dat ze zich niet op wil dringen? Het klinkt voor mij een beetje alsof je schoonmoeder het sowieso niet goed kan doen en dat alles wat ze wel of niet doet onder een vergrootglas wordt gelegd. Op de opvang weet je ook niet wat er gebeurt en zullen er ook wel eens dingen mis gaan, zullen ze vallen of iets anders

Het moet best naar zijn als je het idee van oppassen van je schoonmoeder niet prettig vind.
Misschien ben ik gezegend met zowel ouders als schoonouders die ik vertrouw en waar ik goed mee op kan schieten.. Ik ben nu pril zwanger van ons eerste kindje en toen mijn schoonvader dat hoorde riep hij direct: overleg maar tzt, dan gaan wij samen een dagje oppassen! Ik vond het alleen maar lief. Mijn vader en zijn partner wonen de half hier en half in Engeland, idem daar. Als we een vaste dag voor oppassen nodig zouden hebben, zouden ze om de week een dag vrij maken voor ons (en dat is nagenoeg onmogelijk met hun schema en werk, maar toch boden ze het aan) Ik vind het waanzinnig dat mensen zo meedenken!
Jaren geleden, toen mijn broer zijn eerste kindje verwachtte was mijn moeder net verhuisd. Toen mijn schoonzus net 6 maanden zwanger was wilde mijn moeder dolgraag een ‘babykamer’ in haar huis. Dus wij aan de slag, een volledige kinderkamer met alles erop en eraan, bedje, box in huis, wipper, autostoeltje. Bedenk het maar en mijn moeder had het al! Dat werd alleen maar gewaardeerd. En geloof me, zij was over enthousiast ?

Wat de reden ook is, hormonen of niet, je zal er voor jezelf en met je partner toch een weg in moeten vinden. Ieder zal het op zijn eigen manier doen, maar zullen echt het beste met je kindje voor hebben? En het hoeft nu nog niet natuurlijk, gezien ze nog zo klein is! Geef jezelf de tijd!

Ik ben het niet eens met een aantal van de gegeven reacties. Je geeft aan dat ze met thee bezig is terwijl ze je kindje vast heeft en in 7 weken tijd pas 2x 30 min op bezoek is gekomen. 
Vooral die hete thee en hoe je schoonmoeder dat afdoet zou mij ook erg zorgen baren als ze alleen is met het kindje.
Ze is enthousiast en dat is ergens lief, maar ik zou dat ook moeilijk vinden, omdat je kindje al wordt geclaimd voordat je er zelf van hebt kunnen genieten. De meeste mensen zien dit volgens mij niet zo, omdat ze maar al te graag weer wat eigen tijd hebben. Ik had dit niet dus mijn kleine is met 2,5 jaar wel overal op bezoek geweest regelmatig, maar verder lekker thuis. 

Ik snap je zeker! Je moet haar wel met een gerust hart kunnen achterlaten. Mijn schoonmoeder valt vaak van de trap, no way dat zij ooit met mijn baby gaat traplopen of oppassen. Dan maar een boze schoonmoeder i dont care!

Zo reageerde mijn schoonmoeder in het begin ook. Onze oudste was haar 2e kleinkind in 3 maanden, ze werd dus 2x oma in een korte tijd. Ik vond mijn schoonmoeder soms ook ver overtrokken enthousiast. Toen we vertelden dat ik zwanger was begon ze zichzelf ook "in te dekken" dat ze altijd wil oppassen. Ze kocht ook ruim voordat de baby's geboren waren allemaal spullen, zelfs nog voordat wij zelf de spullen hadden. Mijn eigen moeder had al 2 kleinkinderen en vertrouwde ik dus ook meer met mijn eigen kind, omdat ze alweer wat ervaring had met baby's. We hebben bij beide moeders een vaste oppas dag en dat is de afgelopen 2 jaar goed gegaan. Ik gaf in het begin een briefje mee met hun dagschema, dus wanneer ze wat eten en hoe laat ze naar bed moesten. Dit vonden ze zelf ook fijn zodat ze wisten wanneer de baby waar aan toe is. Ik zou het even laten rusten en pas tegen die tijd dat ze gaat oppassen weer een beetje aankaarten. Het zal vast wel loslopen denk ik.

En jouw eigen moeder is wel de perfecte oppas? Die doet nóóit iets een beetje verkeerd/anders?
Ik vind je nogal bot overkomen en niet echt inlevend naar je schoonmoeder. Ga gewoon een gesprek aan waarin je je zorgen uit en wensen bespreekt.
Je zult altijd 'problemen' houden met oppas, of dat nou familie is of niet. Anderen zullen het altijd toch net even anders doen dan jij doet of wilt...

Heeel herkenbaar!!! Mijn schoonmoeder is ook zo.
Ze is naar mijn zoontje ontzettend intens en weet het altijd beter. Ze gaat straks 1x per week oppassen en heb me toch een partij spijt van die keuze..

Straks als hij iets ouder is zal het vast prima zijn maar nu.. hij is ruim 3,5 maand als ze gaat oppassen.

Waar ik alleen voor moet uitkijken is dat ik me niet óveral aan ga irriteren. Ik irriteer me bij wijze al aan een zuchtje van haar nu. Ik weet nog niet hoe ik dat ga doen maar anders heb ik helemaal geen rust ?

[quote quote=10575871]En jouw eigen moeder is wel de perfecte oppas? Die doet nóóit iets een beetje verkeerd/anders?
Ik vind je nogal bot overkomen en niet echt inlevend naar je schoonmoeder. Ga gewoon een gesprek aan waarin je je zorgen uit en wensen bespreekt.
Je zult altijd 'problemen' houden met oppas, of dat nou familie is of niet. Anderen zullen het altijd toch net even anders doen dan jij doet of wilt...

[/quote]Zo denk ik dus ook!

Terug
Bovenaan