Herkenbaar hoor, natuurlijk fijn als ze al vanalles in huis halen, maar mijn schoonouders haalden ook dingen in huis waarvan ik eigenlijk niet wou dat het gebruikt werd (zoals wipstoel vanwege de rug etc.). En als ze dan langs kwam dan zei ze vaak 'wat huilt hij schattig' - dan had je mij echt zo'n beetje tegen het plafond zitten. Huilen is niet iets waarbij je vertederd gaat zitten toekijken, maar waarbij je in mijn ogen in actie moet komen omdat je baby je verteld dat er iets (maarja wat?) niet goed is. En schoonvader dronk ook vrolijk hete koffie boven de kleine, ondanks waarschuwingen van ons... Mijn ouders deden die uitspraken niet en overlegden ook vantevoren over spullen die ze haalden, plus ik wist natuurlijk min of meer hoe ze mij en mijn broers en zus hadden opgevoed. Dat vertrouwde ik toch meer, ook al was mijn vader ook meer aan het schudden dan me lief was - maar die nam mijn commentaar dan wel weer tenminste meteen ter harte.
Tegelijkertijd is het natuurlijk wel lief dat ze zich op tijd voorbereid heeft, en dat ze jullie nu ook wat ruimte geeft om te wennen. Als je wilt dat ze vaker op bezoek komt kan je uiteraard zelf actief gaan uitnodigen om langs te komen. En het is ook superlief dat ze überhaupt gaat oppassen. Zowel mijn ouders als schoonouders doen dat niet structureel (alleen af en toe een keertje), maar zij wonen ook allebei ver weg.
Over dingen als een keertje oefenen op de luier verschonen kan je ook gewoon zeggen dat je dat graag een keertje wilt voor jouw eigen geruststelling. Gewoon zeggen dat je je anders zorgen zou maken (wat waarschijnlijk waar is?). Het hele doel van het oppassen is immers om te zorgen dat jij straks onbezorgd iets anders kan doen (werk of wie weet tzt ook een keertje iets leuks voor jezelf).
Maar geef het ook even de tijd. Nu is het misschien nog onvoorstelbaar om je kindje ooit ergens achter te laten, straks zal je wel moeten en ben je wellicht ook blij om even niet te hoeven zorgen. Je hebt nog een paar maanden om aan dat idee te wennen, en om je gevoelens hierover uit te spreken. Ondanks dat wennen stond ik de eerste keer dat ik mijn zoontje achterliet op de opvang ook te huilen, maar toen ik zag dat hij het daar ook enorm naar z'n zin had kon ik ook weer genieten van mijn eigen bezigheden en genieten van het feit dat ik eventjes geen mama hoefde te zijn maar weer gewoon Elsie was. Binnen een week was dat moeilijke gevoel weg.