Schoonmoeder

@benb het is ook alleen maar mooi dat jou ervaring niet zo is! Ik zeg ook niet dat jou reactie fout is, ik kom misschien wat bot over in mijn vorige reactie.
Als beide oma's bij mij zo waren als de ene die niet zo claimt dan was mijn reactie ook zeker zo geweest!

[quote quote=10398599]@benb het is ook alleen maar mooi dat jou ervaring niet zo is! Ik zeg ook niet dat jou reactie fout is, ik kom misschien wat bot over in mijn vorige reactie. Als beide oma’s bij mij zo waren als de ene die niet zo claimt dan was mijn reactie ook zeker zo geweest![/quote]
Ik snap je hoor ;) Wij zijn zelf erg makkelijk. Dat scheelt misschien ook. Als ik dan lees van de mama in kwestie dat ze in bad doen een intiem moment vindt, dan krijg ik echt een beetje de kriebels. Ze kan haar kind nog 100.000 keer in bad doen. Ik snap wel dat oma dat ook een keer wil doen. Als je nu je kind al niet los kunt laten... Onze dochter is zo ontzettend makkelijk. Ik denk ook doordat wij zo makkelijk zijn. Ik zou gewoon een vaste dag in de week afspreken met schoonmoeder voor bezoek.

Ik snap idd ook wel wat BenB bedoeld mijn eerste reactie toen ik het las had ik ook het idee van nou is het zo erg dat ze hem in badje wilt doen. Ok dat ze 3x in de week misschien langs komt is idd wat veel. Maar zoals iemand anders ook aangaf kan je misschien zelf taakjes bedenken die ze wel zou kunnen doen. En kan je man niet met haar praten dat jullie t beperken tot 1 a 2x in de week dat ze komt.

Ik snap ook wel wat BenB zegt..

Mijn ouders wonen op 200km afstand en die zie ik 1x per maand ongeveer. Mijn schoonouders wonen op 5min afstand en ze zien onze kinderen wel 2x per week. Ongeveer 1x per week komen ze even koffie drinken, meestal staan ze onverwacht op de stoep en blijven ze een uurtje. Ze hebben 24 (!!) kleinkinderen, dus ik vind het juist heel bijzonder dat ze tijd maken voor alle kleinkinderen en alle kleinkinderen 1x per week minimaal willen zien.

Ik zou willen dat mijn eigen ouders dichterbij zouden wonen, want 1x per maand Mijn moeder zien vind ik gewoon weinig, maarja dat is helaas niet anders.

Mijn kids zijn ondertussen 3 jaar en 17 maanden. Maar als mijn moeder of schoonmoeder hiet zijn, spelen ze met de kinderen, kruipen de kids op schoot bij ze, ze verschonen ze en doen ze ook in bad. Flesjes geven en in/uit bed halen deden ze ook gewoon toen ze jonger waren. Alleen als ik merkte dat het te druk werd voor mn kinderen en als ze echt gingen huilen, dan pakte ik ze over en troostte ik ze zelf.

Verder vind ik het alleen maar fijn als iemand anders even de kinderen vermaakt of op schoot houdt of een flesje geeft. Idd, je kan zelf nog 100.000x een flesje geven en je kindje in bad doen. Prima toch als iemand anders dat een keer doet? Toezicht houden vind ik ook echt onnodig, je schoonmoeder kan heus wel zelf een kindje in bad doen.

Dat ze 3 uur lang wacht tot je kindje wakker wordt, is wel een beetje gek natuurlijk. Misschien kun je afspreken dat ze even belt voordat ze langs komt, zodat jij kan zeggen of je kindje wakker is of niet. Maar laat je schoonmoeder lekker even een half uurtje wandelen met je kind, wat is daar mis mee? Heb jij even je handen vrij. En je schoonmoeder snakt blijkbaar met een beetje 1 op 1 aandacht met je kindje.

Ik snap je verhaal deels, ik zou ook niet willen dat mn schoonmoeder hier 3 uur lang zit te wachten totdat mn kinderen wakker zijn.. maar dat ze 2x per week een uurtje langs komt en je kindje wilt vasthouden of een keer in bad wilt doen of een flesje geven, vind ik volkomen normaal gedrag voor een oma!

Oooo ik herken je verhaal zo! Hier 2 jaar geleden ook voor het eerste kleinkind aan beide kanten van de familie gezorgd. Daar waar mijn moeder meerdere keren per week langs kwam de eerste maand, maar zich op een hele prettige manier op de achtergrond hield en juist ondersteunde waar ik haar nodig had, voelde het alsof mijn schoonmoeder zich enorm opdrong en vooral in haar eigen behoefte wilde voorzien. Al na 6 weken begon ze te vragen wanneer onze zoon nou eens een nachtje mocht komen logeren. Te gek voor woorden haha. Ik gaf nog borstvoeding ook nog eens. En ook dat op de mond zoenen, wat ik niet acceptabel vind.
Ik ben in sommige dingen, bijvoorbeeld dat op de mond zoenen, vriendelijk maar heel duidelijk geweest in mijn grenzen. Maar ik besefte me ook hoe bijzonder zij haar kleinkind vond en het was van begin af aan mijn intentie om onze zoon een hechte band met zijn opa en oma op te laten bouwen. Ook omdat andere opa en oma in het buitenland wonen en hij hen alleen korte periodes in het jaar intensief kan zien. Vanaf dat onze zoon 3 maanden is, gaat hij regelmatig naar mijn schoonouders. Ze komen dan dus niet hier op bezoek, maar ze halen hem op en dan blijft hij een nachtje logeren. Dat vergt wel wat loslaten, maar het brengt mij ook heel veel, omdat ik op die dagen heerlijk aan mijzelf toekom.
Jij bepaalt zelf of en wanneer het moment komt dat je je kindje meer aan oma toe wil vertrouwen. Je kindje is nu nog zo jong, ik snap wel dat je dat bij jezelf wil houden. Maar ik denk dat op het moment dat jij je schoonmoeder wat meer ruimte gaat geven en zij dat ook voelt, dat ze minder hard haar best gaat doen om de ruimte te 'claimen'. Voor haar is het ook allemaal nog nieuw en spannend nu, na verloop van tijd loopt het vast wat meer los. Veel succes!

Ga je wel zelf bij je schoonmoeder op bezoek? Ik vind het vrij normaal om 1x per week even een uurtje naar hun toe te gaan. Misschien kun je dat eens doen, elke week een uurtje? Dan kun je zelf het moment bepalen wanneer het voor jou uitkomt. En dan staat ze misschien ook wat minder vaak bij jou voor de deur.

Ik heb geen vervoer. Mijn partner gebruikt de auto voor zijn werken en mijn schoonmoeder woont 30 km vederop. Anders had ik het roer zelf in handen genomen om langs te gaan. Dan heb ik zelf ook in handen om weer te kunnen gaan.
Wat voor ons normaal is lijkt jou misschien veel te weinig maar ik vind 1 x in de 2 weken genoeg en dan mag ze wel 3 uren blijven of zelfs mee eten. 
Door het "claimen" om het zo maar even te noemen ga ik meer afstand creëren want het is me teveel. 
Mijn partner heeft hetzelfde met mijn familie hoe meer iemand zijn best doet hoe meer afstand hij neemt

Terug
Bovenaan