Schoonouders en oppassen

<p>Hoi iedereen!</p><p>Helaas moet ik binnenkort weer werken en stiekem heb ik hier geen zin in?</p><p>Maar goed, ik heb de mazzel dat mijn ouders dichtbij wonen en ik geen kinderopvang hoef te regelen. Ook ben ik ondernemer, dus kan zelf mijn werktijden inplannen.</p><p>Nu zit ik met het volgende; mijn vriend zijn ouders wonen niet bepaald in de buurt. Ongeveer 45 minuten rijden. </p><p>Mijn vriend wil heel graag dat zij 1 dag oppassen, zodat zijn ouders ook betrokken zijn bij onze zoon. Dit is een gedachte waar ik zelf helemaal achter sta.</p><p>Mijn vriend kwam met het idee om onze zoon daar 1 nacht te laten logeren wanneer wij hem brengen voor de oppas dag. Ik heb aangegeven dat dat nu nog niet gaat, aangezien ik borstvoeding geef en hij voor de nachten nog komt. Enfin, ik kan hem daar dus niet brengen zo lang ik borstvoeding geef. Daarbij ben ik daar ook gewoon nog ècht niet klaar voor...</p><p>Aangezien ik het ook ontzettend belangrijk vind dat zijn ouders ook betrokken zijn, kwam ik met het idee om zijn moeder 1 keer per week, of 1 keer per twee weken bij ons te laten komen voor een ‘oppasdag’. Dit hadden we dus ook voorgesteld en hierop kregen we de reactie van: jouw auto rijdt toch ook? En dat terwijl wij letterlijk elke week langskomen met onze zoon bij hun!! Pardon?!</p><p>Door deze reactie heb ik eigenlijk ook helemaal geen behoefte om mijn zoon later te brengen voor de graag gewilde oppasdag vanuit hun kant. Het oppassen is namelijk helemaal niet nodig, maar wilde ik doen zodat ze hem ook leren kennen. Het lijkt nu echt alsof het van 1 kant komt. Ik moet onze zoon maar steeds bij hun brengen, omdat dat hun beter uitkomt. Ik neem toch aan dat zij hem ook willen leren kennen?</p><p>Hoe denken jullie erover en advies? Ik heb er echt een hard hoofd in en wil er eigenlijk niet eens meer heen. Moet toch niet de bedoeling zijn dat wij voor taxi gaan spelen?</p><p> </p><p>Groetjes van een kersverse moeder!</p>

Ik zou denken graag of niet. En willen ze ook wel oppassen? Hebben ze dit zelf ook aangegeven of komt het idee alleen van jouw vriend?
Uiteindelijk moet je vooral doen wat het makkelijkst en beste is voor jullie kind en als dat betekent dat ze niet standaard oppassen dan is dat maar zo. Je neemt geen kinderen om je (schoon)ouders te vermaken. 
En er is nog genoeg tijd om een band op te bouwen. Je zegt dat jullie regelmatig langs gaan. En er komt ook vast een moment dat logeren wel kan en je blij bent dat jullie kind een nachtje of weekendje naar opa en oma mag. 

Ja, ook erg benieuwd of het idee van je vriend afkomt. Daar lijkt het namelijk wel op. 
Ik zou hem zeker niet brengen als het zo moet maar je vriend laten brengen. Mocht hij dat niet kunnen, dan hebben ze pech gehad. Ik krijg het idee dat ze het niet jammer zullen vinden omdat jullie toch regelmatig langsgaan. 

Ja dan houdt het op.. Zou ik denken. Nu je nog bv geeft, kan je hem gewoon niet wegbrengen zolang. Als zij dan niet naar jullie willen komen, ja dan niet he. Graag of niet denk ik dan idd. Ik zou er al helemaal klaar mee zijn haha. (maar hier is de band tussen schoonouders ook niet zo goed) 
En het is jullie kind, jullie moeten bepalen hoe en wat je wel en niet wil. En niet hoe het andere het beste uitkomt. 

Ik snap het idee van een band opbouwen wel maar het moet wel haalbaar zijn.  En hun moeten het ook graag willen doen. En die band komt er echt wel hoor, ook als ze niet gaan oppassen. Heeft dan alleen wat meer tijd nodig misschien. 

Ik snap het idee van een band opbouwen wel maar het moet wel haalbaar zijn.  En hun moeten het ook graag willen doen. En die band komt er echt wel hoor, ook als ze niet gaan oppassen. Heeft dan alleen wat meer tijd nodig misschien. 

Poeh dan zou ik ook denken: mij teveel gedoe dan houden we het bij weekendbezoekjes. Mijn schoonmoeder komt naar ons, ook 45 min rijden. Betalen haar wel als gastouder. Je zou ook nog kunnen zeggen: de een haalt de ander brengt.. en logeren zou ik echt niks vinden, maar das persoonlijk. Incidenteel is het natuurlijk heerlijk als ze eens kunnen blijven slapen hoor, maar iedere week.. misschien kan je een middenweg vinden, zodat iedereen blij is? Om de week wellicht?

Ik vind jouw reactie heel logisch, zou zelf ook zo reageren. Een band opbouwen moet zeker gestimuleerd worden, en een béétje moeite moet natuurlijk geen probleem zijn, maar wat ik begrijp uit jouw verhaal gaan jullie al regelmatig langs. Daarnaast zou ik iets hebben van: op een dag dat ik oppas nodig heb omdat wij beiden moeten werken, lijkt het me totaal niet logisch om 45 min heen- en terug te rijden om mijn zoon naar de schoonouders te brengen. Op dat soort dagen moet het even kort door de bocht juist makkelijk voor jullie zijn en niet nog meer tijd kosten dan elke andere oplossing. 
Ik zou dit, ook met je vriend erbij, met hen bespreken en aangeven hoe jij het ziet. Ook duidelijk aangeven dat het vanuit jou ook vooral te doen is om de band, maar dat het anders voor nu misschien beter is het te houden bij de bezoekjes die jullie toch al met hem aan je schoonouders brengen.

Terug
Bovenaan