Schoonouders en oppassen

Ik zou daar helemaal klaar mee zijn ? Zeker als het niet nodig is dat ze oppassen. Dan maar gewoon in een weekend op bezoek. Dan kunnen ze ook een band opbouwen. 

Als het niet perse nodig is... dan zou ik ook zeggen jammer dan. Het moet wel haalbaarvzijn natuurlijk. Allemaal leuk zo een band opbouwen, maar zij willen graag n oppasdag, dus dan kunnen ze toch ook naar jou toe komen? Het moet uiteindeijk wel te doen zijn voor jullie, toch? Al helemaal omdat het noet perse nodig is.
Mijn schoonouders hadden in eerste instantie aangegeven geen vastse oppasdag te willen. Helemaal prima natuurlijk en ook hee begrijpelijk! Nu kregen wij bet financieel niet helemaal rond en moesten we noodgedwongen stoppen met de opvang. Mijn schoonouders hebben toen aangeboden om toch een dag op te komen passen. Superlief!! Zij komt nu iedere keer bij ons in huis, omdat ze dat zelf praktischer vind. En dan gaat ze begin middag n keer naar hun huis toe, zodat hij daar ook geregeld komt. Einde dag is ze weer bij ons met hem, of haal ik hem daar op. Net hoe het uitkomt!

Het is dus zo dat het idee van mijn vriend afkomt, maar dit was wel op hun verzoek. Zij willen namelijk hem heel graag zien en etc. Ik heb toen al gezegd dat ze het niet moeten zien als iets wat wij nodig hebben, maar meer als een uitje samen. Die wekelijkse bezoeken vind ik eerlijk gezegd al vervelend. Ik ga vaak met tegenzin en als ik dan zo’n opmerking krijg, denk ik van: jullie komen dus nooit hierheen uit gemakzucht? Waarom kom ik überhaupt nog? M’n vriend mag gaan, maar m’n zoon en ik blijven dan gewoon thuis. Het moet toch van twee kanten komen?
Mijn schoonouders zijn maar een aantal keer bij ons geweest. Nog op 1 hand te tellen.
Wat betreft mijn zoon; ik wil niet dat mijn zoon leert dat hij altijd mensen tegemoet moet komen, maar het echt van twee kanten moet komen. Als ik hem steeds naar mijn schoonouders breng, voelt her alsof ik hem leer dat het okay is dat zijn opa en oma niet naar ons toekomen en hij wel steeds naar hun. Is gewoon een idee waar ik niet achter sta. Natuurlijk is het goed voor hem dat hij allebei de kanten van zijn familie kent en ik vind het ook belangrijk, maar tegelijkertijd vind ik dat zij ook enigzins wat moeite moeten doen. Dit is ook bij mijn eigen ouders zo, maar die lopen mijn deur plat haha.
Maar is het egoïstisch dat ik er zo in sta? Toen ik dit met mijn vriend besprak, werd hij lichtelijk geïrriteerd, omdat ik al zo vaak kritiek heb op hun. Misschien verwacht ik gewoon te veel ervan?
Ik heb tegen mijn vriend gezegd dat ik dit zeker wil bespreken met zijn ouders. Eigenlijk wil ik dan ook zeggen dat als zij niet onze kant opkomen, zij niet moeten verwachten dat ik onze zoon wel naar hun toe kom brengen. Ik denk dat ze dit niet zullen waarderen, maar dit gaat zó tegen mijn principes in.

Ze hebben deels wel gelijk, vind ik. Oppassen kost al veel tijd en energie. Waarom niet de een halen en de ander brengen? Of beide 20 minuten rijden (tot de helft) en bij een restaurantje oid je kindje overpakken?

Ik vind niet dat je egoïstisch bent hoor, ik snap het wel. Het is niet alsof zij ten koste van alles een recht hebben om jullie zoontje te zien, de moeite moet wel van twee kanten komen. Misschien gingen voorheen (voor hij geboren was) jullie altijd hun kant op en kwamen zij al zelden bij jullie? Dat betekent misschien dat zij dat gewend zijn en blijkbaar niet zien dat de situatie nu veranderd is. Ik ga nu ook vaker naar mijn ouders dan dat zij bij mij komen, maar weet wel vrij zeker dat dat gaat veranderen zodra de kleine geboren is. 
Ik denk echt dat erover praten helpt! En probeer het richting je vriend niet te verwijtend naar zijn ouders te brengen (weet niet of je dat doet, maar voor het geval dat). Voor hem is het natuurlijk vervelend er tussenin te zitten, hij wil zijn ouders ook betrekken en dat is begrijpelijk, maar als je het rustig uitlegt zou hij ook moeten begrijpen wat jij bedoelt.

Lastig he dit soort dingen! Ik zou voor oppas op dagen dat jullie werken, goed bedenken wat voor jullie handig en haalbaar is en dit duidelijk en zonder te koppelen aan andere dingen en emoties, aangeven. Op een werkdag nog 1,5 rijden lijkt me niet fijn voor jullie en jullie zoontje! Als je schoonouders dan besluiten dat ze dit niet willen, helemaal prima. In weekenden is alles wat makkelijker en kan je wel keertje heen en weer rijden wrsch. En hopelijk komen ze ook geregeld bij jullie, snap dat dat vervelend voelt!! 

Lastig lijkt me dit! Je wilt geen ruzie of afstand creëren, maar wel iets doen wat bij jou en jouw gezin goed voelt. Kan me voorstellen dat je er mee zit. Is het een optie om een middenweg te vinden? Bijvoorbeeld dat ze om de week oppassen en dat het de ene keer bij jullie en de andere bij hen is? Op die manier moeten jullie beide 1 keer per maand heen en weer rijden. Met name als de borstvoeding klaar is, zou je er dan voor kunnen kiezen je zoontje daar wel een nachtje te laten slapen, het is dan eens per maand en misschien zelfs wel fijn voor jou en je vriend. Sterkte met het vinden van een goede oplossing! 

Terug
Bovenaan