Schoonouders ik word er gek van!

Hoi,
ik heb je verhaal en de reacties gelezen. Ik denk dat het tijd wordt om voor jezelf en je baby op te gaan komen. Deze bemoeienis gaat echt veel te ver!
Ik zou als ik jou was het op een rustige manier gaan bespreken, niet oordelen maar vanuit jezelf aan geven dat je er mee zit. ‘Ik heb er last van dat...’ en niet ‘jullie doen altijd..’ Daarbij vermelden dat jij hier zo erg mee zit dat je er geen prettig gevoel bij hebt om hun te laten oppassen. Het is dus ook in hun belang om tot een oplossing te komen! Geen discussie meer aan gaan over wat wel of niet te warm of te koud, honger of geen honger is maar aangeven dat jij de moeder bent en dat jij het op jouw manier doet en zij dit moeten respecteren. 
Ik vind ook dat je man hier een rol in heeft. Lekker makkelijk om je er niet mee te bemoeien. Ik vind dat hij je hier in moet steunen. Zou het gesprek samen aan gaan en hem van te voren melden wat je van plan bent om te zeggen en dat je wil dat hij je hierin steunt richting zijn ouders. 
Als je het lastig vindt kan je ook een brief of mail sturen. 
Het zal hoe dan ook een lastige situatie worden, maar dit kan zo ook niet langer toch?!

Duidelijk jullie grenzen aangeven inderdaad!
Ik heb mijn schoonmoeder, na een paar keer duidelijk zeggen maar een berichtje gestuurd. Ze luistert niet als het over de kleine gaat en heeft alleen maar oogkleppen op, bang dat ze wat te kort komt en gedraagt zich verwend met een pruillipje. Ik vind het wel prima! Het is ons leven en zij past zich maar aan. Ben blij dat ik het gedaan heb.
Ik heb zelf een oma gehad die zich overal mee bemoeide en elke dag op de stoep stond. Mijn moeder durfde er niks van te zeggen, waar ze nu nog spijt van heeft. Ik laat het me gebeuren en ik hoop jij ook niet! 
Maar opa en oma gaan moet leuk zijn, ook voor de ouders. Ga er anders zonder de kleine een keer goed voor zitten en heb het er over met ze. Dit moeten wij binnenkort ook doen.. kijk er ook niet bepaald naar uit, maar het is wel het beste.

Hallo,
Ik las je bericht en wil je wat tips geven (ondanks dat ik geen ervaring hiermee heb)..
Wil wel even een kleine noot toevoegen.. ik lig momenteel in het ziekenhuis (absoluut niks te maken met zwangerschap of kindje, ben zelf gewoon flink ziek).. hoop dus dat mijn verhaal een beetje helder is maar vergeef me mijn typfouten of zinsformuleringen (als je dat zo zegt) als ik die maak..
Ik zou inderdaad het gesprek aan gaan. Misschien samen zonder je kindje. Kan ook eventueel op "neutraal" terrein (dus niet bij jullie/hun thuis).. Let er dan wel op wat je doet. Wil je een zeer serieus gesprek kijk dan naar een plek waar je rustig kan praten.. wil je (misschien om ruzie te voorkomem) het meer in de ongedwongen sfeer, dan kan je ze bijvoorbeeld uitnodigingen voor een lunch (lijkt me beter dan uit eten omdat sommige mensen bij het uit eten bijv. Wijntje nemen.. niet dat dat fout is maar je wil een goed gesprek hebben wat ze zich later nog in detail kunnen herinneren).. ik zou bijv. (Als je voor lunch kiest) zeggen.. ik merk dat het niet lekker loopt tussen ons, ik wil het hier graag over hebben tijdens een lunch met jullie en wij met z'n tweeën en ik hoop dat jullie komen ondanks dat (naam jullie zoon) er niet bij is. Ik vind het belangrijk dat dingen uitgesproken worden zodat we in de toekomst goed met elkaar overweg kunnen voor (naam jullie zoon). 
Door het zo te zeggen weten ze waar ze aan toe zijn en ook dat jullie zoontje er niet bij is.. dan begint de lunch of het gesprek in ieder geval niet met hun verwijt dat hij er niet is wat dan weer irritatie opwekt bij jou waardoor je dan het gesprek geïrriteerd start zeg maar.. ook heb je dan aangegeven dat je het belangrijk vind om een gesprek aan te gaan en om een goede band met hun te hebben.
Wat betreft thermostaat.. weet niet wat voor 1 je hebt maar wij hebben een ouderwetse die je op handbediening of automatisch kan zetten.. als je hem op automatisch zet stel je dus bijv. 20 graden in en dan regelt dat ding het vanaf dat moment zelf.. kunnen ze er ook niet meer aan zitten.. als je dan zelf wil verhogen/verlagen kan je hem weer op hand zetten.. moet je alleen kijken of dat dat bij jullie kan..
Wat betreft temperatuur en dekens kan je ze misschien de folder van veilig slapen geven. Daarin staat de ideale temperatuur voor kamertjes etc. Dan kunnen ze ook lezen over dekens en het gevaar daarvan.. deze is te downloaden.. ook kan je op internet vinden wat je je kindje bij welke temperatuur kan aantrekken voor slapen (kan je ook even googlen) dan heb je (professionele) onderbouwing..
Probeer sommige dingen ook te relativeren.. misschien kan je ook kijken op internet wat dr opvoedgewoonted en dergelijke waren ij de jaren dat je man geboren is en jong was.. dan snap je misschien hun insteek of manier waarop ze tegen opvoeding etc. Aankijken..omdat hun dat in die periode met die insteek deden..
Hoop dat je wat aan mijn reactie hebt..
Succes! 

Terug
Bovenaan