schoonouders weigeren buiten te roken

hallo allemaal,

ik ben nu 5 weken en 1 dag zwanger. ik ben zo blij, wat een heerlijk gevoel!
nu doet zich het eerste probleem aan... mijn schoonouders weigeren niet te roken. ze blijven , ondanks dat wij ernaar vroegen het niet te doen, roken. en er werd flink gerookt. en ik zit er dus naast... in een rookhol! dat is me nu 1 keer overkomen en ik wil er dus niet meer op bezoek gaan. ik voelde me vreselijk toen ik naar huis reed..ik  heb in een rookhol gezeten..waarom konden ze nou niet gewoon even naar buiten ofzo??  ik voel nu al zon groot beschermingsgevoel naar mijn  wezentje toe..
wat vinden jullie dat ik moet doen? en wie herkent zich hierin?

meeroken is toch ook schadelijk?

ps bedankt voor jullie felicitaties!

groetjes san

hoi san

wat vervelend dat je schoonouders niet meewerken zeg!
gelukkig is dat bij ons wel anders!!!

heb je er al met ze over gesproken? weten ze wel dat meeroken schadelijk is voor de kleine?
misschien kun je een artikel vinden op internet en ze dat laten lezen.. met de gevolgen van (mee)roken in de zwangerschap.

ik neem aan dat als de baby er is, je ook niet wilt dat deze in een rookhol ligt als je bij ze op vistie gaat. wat vind je man/vriend ervan? heeft hij dezelfde mening?
misschien kan hij het beste met zijn ouders daar dan over praten?

succes meid! en gefeliciteerd met je zwangerschap!

He wat naar! Ik zou ook helemaal misselijk worden van zoveel rook!
Mijn ouders roken overigens ook, en ik heb ze ook wel met wat moeite ertoe gekregen om dat niet meer te doen in de kamer als wij met de kinderen langskwamen.
Inderdaad door uit te leggen hoe slecht het is voor hun kleine longetjes, gevolgen op gebied van kas op astma etc.

Meeroken is voor iedereen natuurljk slecht maar even voor jouw geruststelling op dit moment: Met 5 weken werkt je placenta nog niet, dus er worden nog geen schadelijke stoffen uit jouw bloed overgedragen via de placenta naar je baby. Die heeft er nu dus echt geen schade van ondervonden! (geldt eveneens voor een glaasje.. gelukkig maar, lang niet iedereen weet met 5 weken al dat ze zwanger is)

Voorlichten, meer kan ik je niet adviseren!!

(en je man moet er aachter staan, dat helpt ook!)

succes ermee

groetjes
Klarie

Hai,

Lastig hoor! Het is hun huis maar ik vind het niet teveel gevraagd om even buiten te roken als jij er bent. Ik bedoel je komt toch niet elke dag!? Het is zeker schadelijk. Meeroken is net zo schadelijk als zelf roken. Hoe moeilijk ook...ik zou er niet meer heen gaan zolang ik zwanger ben als zij geen rekening met je houden. Het is met name in de aanlegfase echt slecht voor je kindje. Roken ze ook bij jou in huis of houden ze zich dan wel in?

gr.Ing

Hoi!

Vervelende situatie, weten ze al dat je zwanger bent??
In de toekomst zou het fijn zijn dat ze daar rekening mee houden.......

Tuurlijk, meeroken is hartstikke slecht, aan de andere kant........het is net wat klarie zegt. Jouw placenta werkt nog niet, de bloedsomloop van jou en je kleintje wordt pas vanaf een week of 10 / 12 gedeeld (spreek me er niet op aan als het een week later of eerder is.....)
Daarom hoor je ook wel eens dat er gewoon gezonde baby's geboren worden bij moeders die niet wisten dat ze zwanger waren en heel veel gerookt en gedronken hebben in de eerste weken van de zwangerschap..............

Desalnietemin blijft het een lastig probleem,

Succes ermee,

Rimke
Mama van Maudy, 8-9-2008

Lastige situatie hoor.

Aan de ene kant ben ik het helemaal met je eens dat ook meeroken schadelijk kan zijn, maar ja, het is wel hun huis natuurlijk. Ik zou me ook niet graag in mijn eigen huis laten vertellen wat ik wel of niet mag doen.

Mijn ouders roken ook en als ze hier zijn zouden ze gerust buiten gaan staan maar ik geloof niet dat ze dat in hun eigen huis ook zouden doen. Ik heb het ze nooit gevraagd, ook hier in huis niet, maar vooral mijn moeder zou dat ook denk ik niet op prijs stellen.

Hangt er misschien ook een beetje van af hoe het gevraagd wordt.

hoi,

Moeilijk hoor, het is toch hun huis en als ze zelf niet aanvoelen dat het niet goed is om zo te roken bij iemand die zwanger is, is dat toch wel heel lastig.
Ik neem aan dat je er niet elke dag over de vloer komt?
Misschien kun je je man/vriend de volgende keer laten zeggen: ik kom langs maar ik weet niet of zij mee komt want ze wordt zo misselijk van de rook, of zouden jullie misschien buiten willen roken? (of onder de afzuigkap!)
Dan hebben ze wat minder het gevoel dat ze aangevallen worden, jij kan er immers niks aan doen dat je (zogenaamd) kotsmisselijk wordt van alle luchtje...

Succes!
Elke

Ik zou aangeven dat je het erg jammer vind dat ze niet buiten willen roken of in iedere geval minder willen roken wanneer je op visite komt. Ik zou de bezoeken gewoon beperken.

Tijdens mijn zwangerschap vond ik het niet zo erg om heel af en toe eens in de rook te zitten. Ik vind het veel belangrijker dat mijn dochter nu niet in de rook zit. Gelukkig roken mijn ouders wel buiten zodra we met Zoë op bezoek komen.

Maar maak het bespreekbaar zonder verwijten want het zou best eens kunnen dat ze zich anders aangevallen voelen en expres binnen blijven roken.

Groetjes Joyce mv Zoë 17-09-2008

Terug
Bovenaan