schoonouders weigeren buiten te roken

Hi Sanas,

allereerst: van harte!!!! Geniet ervan meid, tis iets moois die zwangerschap.

Zelfs ZO mooi dat het bezopen is dat je schoonouders dit weigeren. Wat aso! OK, het is hun huis maar kom op, het is inmiddels 2008, we weten inmiddels allemaal  wel wat de risico's zijn van meeroken. Ik vind dat je volledig in je recht staat. Niet makkelijk deze discussie  maar ik geef je groot gelijk.

Hopelijk draaien ze bij...

Groetjes, Janneke
26 weken zwanger

Lastig. Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vind ze te vragen wat ze in hun eigen huis doen. Maar persoonlijk zou ik er helemaal niet meer heengaan omdat een ruimte waarin normaal gesproken gerookt wordt voor mij al heel erg misselijkmakend is.

Ik  wordt al misselijk als ik op straat iemand voorbijloop die rookt of met iemand in een ruimte ben die gerookt heeft (stank van kleding). Gelukkig ben ik gezegend met een (schoon) familie waar maar heel weinig wordt gerookt, dus ik heb het niemand hoeven vragen.

Ik denk dat het beste is om uit te leggen hoe schadelijk meeroken kan zijn, en dat je het heel vervelend vind dat je echt niet in 1 ruimte kunt zijn waar gerookt wordt. Als zij ook gewoon heel blij zijn met een toekomstig kleinkind, dan willen ze het toch ook niet in gevaar brengen?

Succes en geniet lekker van je zwangerschap

Hoi San,

Geweldig hoor van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Wat vervelend dat je schoonouders bij jou in de buurt roken, dat is niet erg sociaal.

Tja en om nu alles over de gevolgen van roken uit te gaan leggen?

Dat is nu toch wel algemeen bekend. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er gewoon

niet meer naar toe wilt. En als ik jou was zou ik het ook gewoon niet doen!

Zolang er wordt gerookt in jouw bijzijn.

Een zwangerschap is een bijzondere tijd waarvan je lekker moet genieten en je hoeft echt niet te accepteren  dat mensen er zo laconiek mee om gaan,

jij weet echt wat het beste is voor jou en je kleine.
En het is natuurlijk ook belangrijk dat je vriend je in dit standpunt steunt en volledig achter jou gaat staan.

Dus zolang  het zo blijft,  lekker thuisblijven. En  vooral (proberen) je niet schuldig of verplicht te voelen.

Je staat volledig in je recht!

Groetjes Lizzy

Hoi Sanas,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Wat waardeloos zeg dat je schoonfamilie rookt om je heen. Dat moet anno 2008 echt niet meer kunnen. Ik vind het echt gewoon te gek voor woorden. En dat je iemand vraagt niet bij een zwangere te roken is heel normaal, ook in hun huis. Die regels zijn dan gewoon even anders. Het gaat hier niet om dat je hun iets verbied in hun huis het gaat er om dat jouw kleintje geen schade ondervind van hun gerook waar dan ook....bah bah bah...elke keer weer die discussie over dat roken. Ik heb zelf jaren gerookt en snap de roker maar ik had ook altijd begrip voor de niet roker. Toen ik zwanger raakte 8 jaar geleden  ben ik direct gestopt en doe het nu nog steeds niet.

Inmiddels ben ik pas bevallen van mijn derde kindje en ook ik heb een schoonfamilie met allemaal rokers. En overal waar we eerst kwamen was het een rookhol en had ik er last van. Tot ze dat wisten en iedereen het gewoon als vanzelf niet meer ging doen. Mijn vriend is ook heel duidelijk geweest naar zijn familie toe. Dat er bij ons thuis niet meer binnen gerookt mag worden en dat ze het om mij en (nu de baby) ook niet kunnen en mogen doen. Iedereen accepteert dat en er is geen probleem gelukkig. Ik voelde mij zelf wel eens bezwaard omdat iedereen zich moest aanpassen aan mij maar ze namen dat gevoel echt weg bij me hoor. Ben je mal zeiden ze dan, de baby is belangrijker dan onze sigaretten hoor. En gelukkig maar dat ze zo denken. Het kleintje heeft er niet om gevraagt om in de rook te zitten he!!! En wiegendood, als je ze dat onder de neus wrijft dan binden ze al snel in hoor, en als ze dan met verhalen aankomen dat he vroeger ook heel normaal was dan moet je maar zeggen dat er vroeger meer kinderen stierven!. Ik kan me soms echt druk maken over dit onderwerp. Dan denk ik, stop dan gewoon allemaal dan heeft niemand meer ergens last van pffff.  

Mijn vriend rookt zelf ook maar hij houdt echt rekening met ons. Hij rookt nooit binnen en zal iederen die dat wel wil doen direct tegenhouden. Gelukkig heb ik zijn steun binnen de familie en is er voor ons geen enkel probleem. Mijn schoonouders roken gewoon niet als ik bij hun langsga en luchten het huis vantevoren. Niet dat dat alles weghaalt maar het helpt wel natuurlijk.

Heel veel succes nog verder en ik hoop echt dat je door steun van je man of vriend gewoon lekker rookvrij je zwangerschap mag voortzetten.

Groetjes Peet

whahaha, gelukkig nieuwjaar!

(ik was weer iets te fel geloof ik?)  We houden het maar op ontzwangeren!!!

en sanas? heb je je schoonouders al op andere gedachten kunnen brengen?

@ petra.. gelukkig nieuwjaar!

Mijn moeder rookt dus, en toen we er met de kerst waren rookte ze gewoon binnen.
Ik kon het haar niet verbieden, tja het is haar huis toch?
We hebben wel afgesproken (vriend en ik) dat zolang ze bij haar thuis binnen rookt dat wij niet langs gaan.
Mijn vriend heeft het nog tegen haar gezegd met kerst, 'je wilt toch het beste voor je kleinkind?'Maar daar reageerde ze niet op.

Ik hoop dat je eruit komt met je schoonouders.

Terug
Bovenaan