schoonouders weigeren buiten te roken

Rokers zijn heel moeilijk wakker te schudden uit hun verslaving. Ze beseffen gewoon niet hoe vuil de lucht wordt als ze roken. Ook ruiken ze zichzelf, hun haren en hun kleding niet. Daardoor denken ze vaak dat het allemaal wel meevalt, en zijn het de niet-rokers die zitten te zeuren.

Heel jammer, en ook heel lastig. Vaak moet er dan ook eerst iets ergs gebeuren (familielid met longkanker oid) voor men gaat beseffen waar ze mee bezig zijn. (wens ik overigens niemand toe)

Het enige wat we kunnen doen is rustig blijven en ons aan de feiten houden (bewezen schade voor iedereen die meerookt inclusief de ongeboren meerokers!!) En uit de rook blijven dus!

He Sanas,

Ik vind het ook aso als mensen gewoon roken, terwijl je gevraagd hebt of ze dat niet willen doen. Stel dat je astma had, zouden ze dan ook gewoon doorroken? Zo ja, dan heb je een goede reden om daar niet meer langs te gaan. En dat is precies het punt wat ik bedoel: je hebt altijd een goede reden om te vragen of mensen niet willen roken. Roken is nl. slecht voor je, óók voor de meerokers. Dus als mensen niet naar je willen luisteren, ga je gewoon niet meer langs. Makkelijk zat.

Mijn schoonouders en zwager roken ook. En toen ik zwanger was (nu 5 jaar geleden) hebben mijn vriend en ik meteen gevraagd of ze niet meer wilden roken waar wij bij waren en ook dat we dat niet wilden als wij met de baby langs wilden komen. Gelukkig roken ze niet meer in hun huis als wij komen en er wordt ook gelucht van te voren. Maar weet je, als ze gewoon door hadden blijven roken, had ik toch écht niet met de baby daar naar toe gegaan hoor. Dat zijn dan de consequenties die zij zélf hebben veroorzaakt en niet jij!! Zij doen iets en daar mag jij je conclusie uit trekken en doen wat JIJ wilt.

Groetjes,
Luna

quote: petratjuh reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-01-2009 22:23:05'));

Sorry om het te zeggen maar wat egoistisch van je moeder. Je kind kan er aan doodgaan! Zouden folders en andere info je moeder misschien wakker schudden?

Je hoeft geen sorry te zeggen hoor.. je hebt helemaal gelijk.
Ze ging in een hoekje zitten zodat ik er niet veel last van heb maar dat is struisvogelpolitiek.
Het 'leukste' moet nog komen, het vertellen dat we niet langs komen zolang ze thuis binnen rookt.

Als ik daarvan kom, stink ik vreselijk naar de rook en moet me dan ook gelijk douchen.

Eigenlijk is het helemaal geen lastige kwestie: Jij wilt geen rook inhaleren tijdens je zwangerschap en je wilt ook niet dat je kindje straks in de rook zit. Dat is heel duidelijk.
In het huis van je schoonouders wordt gerookt en ze willen dat niet laten voor jou. Het is hun huis, hun regels en hun keuze. Maar dan is het dus jouw keuze om daar niet meer te komen.
Ik heb min of meer hetzelfde aan de hand gehad bij mijn schoonouders. Als iemand voor mijn zwangerschap een sigaret opstak ging ik gewoon weg of boven tv kijken. Op een gegeven moment kreeg inderdaad iemand longkanker en was er ineens begrip voor mij en werd er niet gerookt als ik er was. Op zich wel fijn, maar toen na mijn zwangerschap mijn zoontje geboren werd heb ik er met hem geen stap over de drempel gezet. Rookdeeltjes zweven gewoon rond in het huis, ook als er op dat moment even niemand een sigaret opsteekt.
Het blijft altijd lastig er wat van te zeggen, maar mijn schoonouders zijn altijd welkom bij ons thuis om naar de kleine toe te komen. Al snappen ze niet dat ik er zo een heisa van maak (op kraamfoto's van mijn man vroeger staat gewoon een asbak op het nachtkastje!), het is gewoon heel duidelijk hoe ik erover denk. Het is het niet waard om er ruzie over te krijgen, maar ik zou nu al wel laten vallen dat het ook een probleem wordt als de baby er straks is en niet bij opa en oma op visite kan komen. Hebben ze nog even de tijd om te stoppen en af te kicken ;-)
Succes!
Ps als je het moeilijk vind om het ze te zeggen kun je ze ook een brief schrijven en die geven

Hoi Renske,

Het gaat bij mij om mijn ouders.
Ik vind het gewoon moeilijk, ik weet dat ik ze ga kwetsen ermee. Maar wat is beter voor mij en ons kindje?

Ik zie ze eind van de maand weer, ze komen dan naar ons toe en we zullen het er dan over hebben. Mijn vriend heeft er geen moeite mee om het te zeggen maar ikke wel.
Ik ben altijd bang geweest mensen te kwetsen, dus hield altijd mijn mond maar dicht.
Voor mezelf opkomen is niet mijn sterkste punt en vooral niet bij mensen van wie ik hou.

He Junior,

Dan is dit jouw leermoment, ik zou zeggen pak em en ga em aan. Misschien nog een zetje: je moet hier in de eerste plaats voor je kindje opkomen. Als het om je kind gaat, word je een tijger! Meid kom op, als je steeds de makkelijkste weg neemt, zul je ook nooit leren in het leven.

Succes
Luna

Terug
Bovenaan