Schoonouders

Ik vind het ook best moeilijk om mijn meisje aan iemand anders over te laten. Hoewel ik er met mijn moeder niet meer zoveel moeite mee hebt. In het begin durfde ik zelfs niet weg te gaan en haar bij mijn man te laten.

Komt waarschijnlijk omdat dit onze eerste is. Nu gaat het goed hoor, heb het gewoon gedaan en was in het begin best lastig. Maar nog steeds ben ik het liefste zelf bij haar. Alleen als het iets heel belangrijks is en we haar niet mee kunnen nemen en snel terug zijn, laat ik haar 'alleen achter'.

Groetjes, Marisa
 
Hallo dames,

ik snap het schoonouders gebeuren best wel, ik sta ook dichter bij m'n moeder dan m'n schoonmoeder, maar het is wel de meoder van je man/vriend. Voor haar is het ook d'r kleinkind net als voor je eigen moeder. Ik zie nu uit eigen ervaring dat de oma/opa zijn iets bijzonders is. Tuurlijk is het jouw kindje, jouw regels, jouw opvoeding, maar het is niet alleen het klein kind van JOUW moeder het is ook het kleinkind van je schoonmoeder. Opa's en oma's zijn fijn en kinderen kunnnen er bij wijze van niet genoeg van hebben. Gun je schoonouders ook een keer die kans. En weetje de hoofdregels voor de opvoeding van je kind liggen bij jou en je man maar dat ze bij opa en oma (ongeacht welke!) wat meer mogen dat had je zelf ook toen je klein was. Als dingen echt uit de hand lopen kan je er altijd wat van zeggen.

Mijn kleine meid gaat normaal gesproken 1 dag in de week naar m'n schoonmoeder, 1 dag naar mijn moeder en 1 dag naar de chreche op de dagen dat ik werk. Ze hebben elk hun eigen manier van doen maar de belangrijkste dingen van wat ze eten, hoeveel ze eten, drinken slapen etc. dat bespreek je en de rest moet je leren uit handen geven.   Momenteel passen beide oma's zelfs 2 dagen op omdat ik met m'n gebroken scheenbeen zelf niet alleen voor m'n dochter kan zorgen.

Jouw man is neem ik aan ook een goed exemplaar dus zo slecht heeft ze het voorheen niet gedaan dan toch? geloof me ik begrijp je heel goed, ik heb ook met een heleboel dingen een totaal andere visie dan m'n schoonmoeder maar ze is echt een superoma. Ze houdt mega veel van m'n kleine meid en dat is het belangrijkst.

Dat ze dingen voor je kopen is alleen maar goed bedoeld. Als het bedoeld is voor als de kleine bij hun is is het ook goed bedoeld. Dat houdt alleen maar in dat ze zich bezighouden met het welzijn van jouw kleine. Ze nemen hun taak als grootouders serieus. Probeer gewoon niet op alle slakken zout te leggen en tel gewoon af en toe tot 10. Je kleine heeft er alleen maar baat bij als ze bij allebei de oma's kan en mag logeren. Ik mis die van mij ook als ze er een nachtje niet is. Ook als dat is omdat ik zelf iets leuks had die avond. Maar dat is mijn gevoel en mijn probleem. Dat geldt ook voor jou als je kindje uit logeren gaat. Dat gevoel komt vanuit het 'ik wil gewoon altijd elk moment bij m'n kindje zijn' en dat ligt echt niet (altijd) aan je schoonmoeder. En dat je het prettiger vind bij je eigen meoder is begrijpelijk aangezien bloed nu eenmaal dikker is dan water. je moeder is coor jou directe familie je schoonmoeder niet. Maar voor je kindje is er geen verschil tussen de oma's.

het is een hele verhaal. Absoluut niet bedoeld als preek maar meer om te relativeren. Heeft bij mij ook even geduurd voor ik het kon.

groetjes
Desi
 
Nog even een PS.   ( ja nog meer)
mijn moeder neemt Lotte elke dag dat ze oppast minstens 2 keer per dag mee naar buiten. Even naar de markt, even naar de kinderboerderij, etc.
Lotte vindt het zalig om buiten te zijn. Frisse lucht is goed voor d'r. Oma's kunnen ook buitenshuis   prima voor hun kleinkinderen zorgen. Vertel gewoon wat jij wilt dat ze meenemen ( naats luiers en doekjes aan drinken, rijstwafel, krentebolletje ofzo.)   er gebeurt echt niks engs met ze. dat is datzelfde 'ik ben niet bij m'n kindje en wil dat wel graag zijn' gevoel wat je laat overheersen. Oma's zijn over het algemeen best verstandig hoor!
 

Hoi naamgenootje ;-)

Ik herken dit heel goed, ik zou het zelf geschreven kunnen hebben!!!   Ze hebben in mijn ogen wel recht op tijd met hun kleinkind maar ze kunnen niet alles zo  doen als zij dat willen. Jij bent de moeder dus jij maakt de beslissingen. Goh als ik het zo schrijf is het heel duidelijk, maar om ze dat te vertellen valt niet mee. suc6 ermee.

Loes


quote: Loes85 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-09-2007 14:10:11'));

Hallo,
Sinds dat mijn zoon (5 maanden) is geboren, komen mijn schoonouders steeds vaker langs en dan puur voor hem. Ook komt mijn schoonmoeder aanzetten met ; ik heb al een fietsstoeltje thuis en een campingbedje enz.... Ze bedoelt t vast niet verkeerd maar het voelt een beetje opdringerig en ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Doordat ze dit doet wil ik juist niet dat mijn zoon naar hun toe gaat om te logeren ofzo.
Is dit slecht van mij, want volgens mijn moeder hebben ze gewoon recht op een stukje privacy met hun kleinkind!?
En zijn er mensen die hier ook wat van herkennen?
Groeten loes



 
Hoi meiden,

Ik wil iedereen bedanken voor de reactie's! Hartstikke fijn allemaal!
Inmiddels gaat het stukken beter heb ik het idee tussen mijn schoonmoeder en mij.Ik heb haar inmiddels zelf gevraagd of ze een keer langs wil komen en volgens mij vond ze het wel gek om te horen maar wel fijn. Ik had zelf ook moeite ermee, omdat ik niet ineens te enthousiast over wil komen en het haar nog nooit zoiets had gevraagd.
Ik leer haar daardoor beter kennen denk ik en beter te waarderen.
Nogmaals bedankt
Groetjes Loes
 
Hoi Loes,

Fijn dat je inmiddels beter contact krijgt met je schoonmoeder. Hopelijk krijg je er zo vertrouwen mee dat ze een keer oppast.
Ik heb zelf meer moeite met mijn eigen moeder dat met mijn schoonmoeder, maar beide hebben al eens opgepast (schoonmoeder meedere keren, want die woont dichterbij).
En nachtjes weg dat zien we niet zitten, en we vinden dat niet nodig, dus doen we dat lekker niet.

Lekker wel je eigen gevoel blijven volgen!!

groetjes Mariska
mv Feline 26-5-07
 
Hoi,

Hier ook een met schoonmoedervrees. Mijn zoontje van 3 maanden is tot nu toe iedere keer naar mijn moeder gegaan (ook vervelend om te zeggen tegen mijn schoonmoeder). Mijn moeder woont een stuk verder weg dan mijn schoonmoeder die op fietsafstand woont, maar toch vertrouw ik hem haar niet zo goed toe. Dit heeft alles te maken met de ervaring die ik met haar heb in de eerste weken van mijn zoon; ze pakte hem onhandig vast, knuffelt hem niet zo, maar houdt hem stijfjes vast (zelfs als ie huilt), is nog van de generatie 'laat maar huilen, is goed voor ze'. Daarnaast is ze gewend dat haar eigen zonen nog steeds gewoon naar huis luisteren en dus herhaalt ze dingen gewoon net zolang tot ik haar idee opvolg of haar kortaf zeg dat ik het anders wil. Heel vervelend. Ik zou willen dat ze gewoon pas op de plaats maakte en mij mijn gang liet gaan met mijn zoon. Ik heb haar onlangs heel subtiel een OOK gegeven die ik had gekregen van Felicitas. Daarin stond toevallig een artikel over de opvoeding en dat opa's en oma's zich daar niet mee moeten bemoeien. Ik heb het idee dat dat geholpen heeft, maar ik weet natuurlijk niet of ze het heeft gelezen. Het is geen prater, dus ze zal er ook niets over zeggen. Dat maakt het ook lastiger voor mij om mijn gevoelens met haar te delen. Zou misschien een hoop frustratie wegnemen, maar is zo lastig. Deze week gaat mijn zoontje voor het eerst een paar uurtjes naar haar (ik kon er niet onderuit), maar het kriebelt al de hele week... Ik hoop gewoon dat ze mijn wensen in acht neemt en hem absoluut niet laat huilen en hem gewoon troost en vooral niet laat vallen! Misschien onterechte bezorgdheid, maar ik wil gewoon dat ze mijn zoon 'verwend' en hem lekker knuffelt, vooral als ik er niet ben en hij in een ander huis is. Van mijn moeder weet ik dat ze dat doet. Die is ook ervaren met baby's, dus dat maakt het ook makkelijker. Ik gun het haar wel, maar mijn zoon is belangrijker...

Saskia  
 
Hoi,

Ik begrijp je helemaal. toen ik nog in verwachting was had mijn man een nieuwe fiets gekocht. Van de fietsenmaker kreeg hij er een fietstoeltje bij. Dat stoeltje kun je ook op een andere fiets zetten alleen heb je dan wel een soort standaard nodig. Bij schoonmoeder zegt meteen "dat moet ik ook hebben". Ik kreeg het daar echt benauwd van want ik zag haar al elke dag mijn kind ophalen omdat ze met hem wil fietsen. En dat gebeurt dus echt niet.
Schoonouders zijn toch net anders dan je eigen ouders, maar ik vind het niet eerlijk om alleen je ouders op te laten passen. Je schoonouders zijn ook opa en oma en willen ook van je kindje genieten.

Groetjes Sonja
 
Terug
Bovenaan