single zwanger

kinderopvang is voor studenten vaak goed geregeld. De subsidies voor kinderopvang zijn inkomensafhankelijk, dus als je studeerd krijg je heel veel subsidie om je kindje op de creche te doen.
Mijn buurvrouw is net weer begonnen met studeren en haar kindje gaat bijna fulltime naar de creche. Ik ben vergeten wat de kosten precies zijn, maar ik dacht dat het echt niet meer was dan 100   euro per maand.  Het uitzoeken meer dan waard.

succes!
Janneke

Hoi Meiden,

Hier nog zo'n single a.s mamma. Ik ben 37 en nu 9.5 week zwanger en vanaf de dag dat ik wist dat ik zwanger was is zo goed als de wereld vergaan voor mijn ex. We konden elkaar nog niet zo lang en ik slikte wel de pil. Deze heeft dus op een mooie hete zomerdag niet zijn werk gedaan. Allemaal mijn schuld volgens mijn ex. Heb hem erin geluisd ( al zegt hij dat niet met zoveel woorden, maar je proeft het gewoon ) en dringt al weken aan op een abortus. Gezien dit mijn eerste zwangerschap is en mijn leeftijd daarbij meegenomen pieker ik er niet over om over te gaan tot abortus. Hij vind mij egoistisch omdat ik het kndje wil houden en er dus duidelijk voor kies terwijl zijn wereld in elkaar stort .............. pffffffffffffffff, ik wordt er mega moe van, elke dag nutteloze discussies met hem.   Voor mijn gevoel is hij bang dat het hem geld gaat kosten, maar ik heb zijn financien niet nodig. Heb een mooi huis, goede baan en veel fijne vrienden die altijd achter me staan. Om het allemaal makkelijker voor me te maken ( tsjjaaaa ) stelde hij gisteren voor om een vlokkentest te doen. Nee ik zeg het verkeerd............ hij EISTE een vlokkentest.................. niet om te weten te komen of alles goed is met de kruimel............... maar om een DNA test............... Hij twijfelt er ineens aan of  de kruimel wel van hem is. I kmoet maandag namelijk naar het ziekenhuis voor een intake gesprek ( gezien mijn leeftijd) en daar worden dan alle opties met me besproken. Nu heeft hij weer van een collega gehoord dat je dan een vlokkentest kan doen en dat daar DNA uit te halen is. Ook is het zo dat op het formulier wat ik in moet vullen ook wordt gevraagd naar de naam van de a.s. vader................ die mag ik van hem niet invullen.............
Dus zo zie je maar weer meid, je bent niet alleen single a.s mamma. Mijn beste vriendin is ook single mamma, de vader heeft haar bij 4 maanden zwangerschap in de steek gelaten en doet het nu al zo 1.5 jaar alleen. En wanneer ik haar zie, weet ik zeker voor mezelf dat ik het ook kan en zelfs beter !!!!

Troost je, het past inderdaad niet in het perfecte wereldje wat een ander graag ziet, maar je kindje krijgt toch alle liefde van jou, je familie en vrienden en zal wat dat betreft niets tekort komen. Wie weet............ komt er later toch nog een fijne lieve man in je leven waarmee je wel de verantwoordelijkheden kan delen.
Voor mezelf zie ik dat niet zo gauw gebeuren. Heb na deze ervaringen al helemaal geen zin meer in een relatie laat staan iemand die zich met mijn leven bemoeut.

Sterkte meid en geniet van je zwangerschap ! Het komt allemaal op zijn pootjes terecht !

Bianca

hey hey

ik wilde hier graag  even op reageren! Ik heb het zelf niet meegemaakt maar mijn allebeste vriendin wel!! die heeft nu een heel schattig meisje van 7 maand!! Zij raakte ook door de pil heen zwanger! zij was 20 hij 19! in het begin waren ze allebei wel geschokt maar dat maakte plaats voor ( van zijn kant) we gaan trouwen en samen wonen!

en ze waren er redelijk blij mee! toen ze 2 maand zwanger was kwam haar vriend en zijn mammie bij haar langs, om te eisen dat ze een abortus liet plegen!   nou daar heeft ze niet eens aan gedacht!
toen bleek dat ie ook al een andere vriendin had ook al toen ze nog niet zwanger was!
nou hebben ze haar 9 maanden lastig gevallen en bedreigd! als ze het niet weg liet halen deed hij het wel!   hij heeft zelfs ontkent dat het van hem was en niemand van zijn familie wist dat hij vader werd en als iemand er na vroeg zei ze moeder dat het om zijn neefje ging, hoezo zielig!! nou is het meisje 7 maand oud en de vader heeft het nog nooit gezien!! ze hebben wel een geboortekaartje gekregen!

het gaat haar nu super af in haar eentje, samen met de hulp van haar goede vrienden en haar ouders!! af en toe is het wel zwaar maar het plezier is veel groter!! en tuurlijk heb je meer verandwoording in je eentje maar dat weegt niet op tegen de voordelen!!!
ik wens jouw heel veel sterkte!! en ik weet zeker dat je redt  !!

kus kus

dag dappere meiden

Ikzelf ben getrouwd en mijn man is erg betrokken bij de zwangerschap gelukkig! Maar ik ken wel iemand die ook in jullie situatie zit. Het kindje was een gevolg van een one-night-stand. Geen haar op het hoofd van de betreffende moeder die dacht aan een relatie met de vader (en dat was geloof ik wel wederzijds). In de loop van de zwangerschap werd de vader steeds minder betrokken. uiteindelijk is hij 1x op kraamvisite geweest voor het contact weg was. Zij heeft toen aan hem een aantal basisgegevens gevraagd (geboortedatum, adres van hem en zijn ouders, voor- achter- en doopdamen etc) om hem in de toekomst op te kunnen sporen ze heeft ook een foto gemaakt van papa op kraamvisite. Voor het geval dat ze het toch al zeer beperkte contact kwijt raken en het kindje later op zoek wil gaan naar papa. Ik vond dat heel schappelijk van haar en in mijn ogen zeker in het belang van het kind.

Ik wens jullie veel succes en vooral ook veel plezier met jullie kleine straks!

Hoi bebek, nogmaals,

De vader van mijn toekomstige kindje dreigt ook naar het buitenland te verdwijnen, maar maak je niet te druk over hoe je dat allemaal moet uitleggen. Ik ken dat gevoel ook, ik zag al scenarios voor me van mijn kind over 20 jaar bij spoorloos ofzo. en dat vond ik erg heftig.

Wat ik wel doe is nu veel foto's en info over hem in een boekje opschrijven, ook omdat ik bang ben dat ik het later vergeet. Ik maak dus nu al een soort dagboekje voor mijn ongeboren kindje over zijn/haar vader. Ik denk dat het fijn is om zoveel mogelijk de vader ( ook al is hij niet aanwezig) wel te accepteren en het leven van je kindje, en verder zijn er vast ook veel lieve vrienden die een deel van die rol op zich willen nemen.

Ik ben onlangs ook weer met studeren begonnen en ben in febr uitgerekend. Ik hoef nu maar voor een half jaar college geld te betalen ivm zwangercshapsverlof. Ook krijg je bij laag inkomen (als student) ook vrijwel de hele kinderopvang ( als dit via officiele wegen gaat) vergoed. En als alleenstaande moeder zijn er ook extra vergoedingen en belastingvoordelen.

Dit klinkt bijna een beetje wrang , maar helpt je financieel wel weer een beetje meer.

veel sterkte en ook plezier ermee!

Goeie tip, over dat collegegeld! Ik ga eens uitzoeken of ik dat ook voor elkaar kan krijgen. En ook hoe dat zit met kinderopvang; want ik weet dat mijn universiteit ook zelf een kinderopvang heeft waar studenten ook gebruik van kunnen maken (wel onhandig, moet het kindje mee in de trein, maar ja, misschien scheelt 't erg in de kosten).

Bebek, ik ben bezig met m'n MA, en ik weet ook niet of ik 't afkrijg voor mijn kindje geboren wordt. Ik hoop wel m'n scriptie af te ronden voor die tijd, maar ik heb ook erg veel last van m'n concentratie! Wat bij mij wel werkt is op vaste tijden studeren - bijvoorbeeld van 10-14 uur in de bieb. Als ik met anderen afspreek, is er toch meer kans dat ik ook echt ga studeren. En dan heb je de rest van de middag nog om uit te rusten, dingen te regelen voor je kindje, of lekker langs babysites te surfen...
Oh ja, en misschien helpt 't als je, voor een gesprek met de decaan, een lijstje maakt met concrete vragen, bijvoorbeeld: krijg ik korting op collegegeld als ik zwanger ben? Heeft de universiteit kinderopvang? Etc. Dan geef je die nieuwe decaan desnoods opdracht dat voor je uit te zoeken, haha! Daar is-ie toch zeker voor? Oh, en vaak staat er in de studiegids ook vanalles over "speciale omstandigheden". Ik weet niet waar je studeert (ik studeer in Leiden), maar veel universiteiten hebben de studiegids ook online staan tegenwoordig.

Bianca, wat naar voor je dat de vader van je kindje zo rot doet! Je mag een vlokkentest ook weigeren, hoor!! Want het is toch een extra risico voor je kindje (grotere kans op infectie of miskraam). Dus als jij het niet wilt, gebeurt het niet - en dan moet hij maar lekker tot na de geboorte wachten tot het DNA onderzoek. Oh ja, en DNA onderzoek moet je volgens mij zelf betalen, dus als hij dat wil, moet-ie het ook maar zelf betalen, toch?

Ik wens jullie allen veel sterkte!!
~Hilde

Wat een belachelijk gedoe zeg, dat hij een vlokkentest eist vanwege het dna! Zowiezo hoef je dat vanwege hem natuurlijk niet te doen. Er zitten ook veel risico's aan inderdaad. zowieezo eerst maar eens een nekplooimeting/combinatietest doen. bij mij kwam daar een hele kleine kans uit (1 op 2500), toen heb ik afgezien van een punctie vanwege de risico's.

ik vraag me af of je parter wel zomaar een DNA test kan eisen, behalve als jij van hem verlangt dat hij de officiële verantwoordelijkheid opzich neemt. Dat gaat echt niet zo makkelijk hoor in nederland, dus laat je niet door hem overdonderen!

Ik heb ook geen vader ingevuld bij de papieren bij verloskunduige en in het ziekenhuis. dat is even rot misschien maar heeft verder geen invloed op latere legale vaderschap wel of niet. Het enige wat daar voor belangrijk is of hij het kind officiëel gaat erkennen of niet ( dit gaat bij de burgerlijke stand).

Wat wel ook vervelend was dat ze me steeds vroegen naar erfelijke factoren waar rekening mee zoe kunnen gehouden worden, en ik weet dus niets van mijn vriends familie, en kon hem dat dus ook niet vragen omdat hij niet over de baby wilde praten.

Dat zijn gewoon wel wat zure dingen als je partner niet zo blij als jij zou willen..... maar uiteindelijk deel ik nu alle vreugde en ook mijn kleine zorgjes over de zwangerschap met een heleboel fijne vrienden en familie en heb ik veel vertrouwen in de toekomst.

o ja, over die opvang bedoelde ik de gewone kinderopvang in bv kinderdagverbljf of officiele gastouder. Met een redelijk laag inkomen krijg je dan ruim 60 procent terug, en als je werkgever het werkgeversdeel niet wil betalen (15%) dan krijg je dat er bovenop, dus dan betaal je maximaal 15% van wat het je kost. Maar wie weet hebben universiteiten soms ook wel  eigen kinderopvang. Mijn opleiding helaas niet....  

heel veel succes Bianca en alle andere single en/of studerende moeders in spé.
veel liefs van Marjo

Hoi Meiden !

Dank voor jullie begrip en meelevende woorden ! Dat doet een mens toch goed ! Ik ga zeker geen vlokkentest doen ! En al zeker niet omdat hij een DNA test wil, Ik heb hem gezegd maar gewoon te wachten totdat het kindje geboren is en dan kan ie zijn DNA test krijgen en meteen een briefje van de notaris erbij ! Ik zit nog te twijfelen wat ik ga doen. Ik mag niet uit eigenbelang handelen en wil het contact dat de vader eventueel na de geboorte zou willen met het kind ook niet echt in de weg staan. Aan de andere kant heb ik de sterkte neiging om naar de notaris te gaan en iets op te laten maken zodat hij al zijn rechten op het kind opzegt, zodat ik dan ook niets meer met hem te maken hoeft te hebben en hij nooit meer voor de deur kan staan om zijn rechten op te eisen. Moeilijk allemaal.................. Ben ten slotte nu nog maar net 10 weken zwanger en wie weet wat ik allemaal te zien/.horen krijg maandag op de echo.............. Ik hoop met heel mijn hart dat ik een kloppend hartje ga zien en verheug me er ook enorm op. Dit deel ik dag lekker met mijn moeder ipv met hem. Uiteindelijk zijn de mannen die hard wegrennen toch de verliezers ! Ze weten echt niet wat ze allemaal gaan missen ! Maar dat is zijn beslissing net zo goed als ik de mijne heb genomen om het kindje te houden.
Er is zoveel om uit te zoeken de komende tijd dat ik me niet zal vervelen daarin. Tot dan hoop ik maandag op een goede en mooie echo !!

Meiden sterkte !!!
Bianca

Terug
Bovenaan