Goeie tip, over dat collegegeld! Ik ga eens uitzoeken of ik dat ook voor elkaar kan krijgen. En ook hoe dat zit met kinderopvang; want ik weet dat mijn universiteit ook zelf een kinderopvang heeft waar studenten ook gebruik van kunnen maken (wel onhandig, moet het kindje mee in de trein, maar ja, misschien scheelt 't erg in de kosten).
Bebek, ik ben bezig met m'n MA, en ik weet ook niet of ik 't afkrijg voor mijn kindje geboren wordt. Ik hoop wel m'n scriptie af te ronden voor die tijd, maar ik heb ook erg veel last van m'n concentratie! Wat bij mij wel werkt is op vaste tijden studeren - bijvoorbeeld van 10-14 uur in de bieb. Als ik met anderen afspreek, is er toch meer kans dat ik ook echt ga studeren. En dan heb je de rest van de middag nog om uit te rusten, dingen te regelen voor je kindje, of lekker langs babysites te surfen...
Oh ja, en misschien helpt 't als je, voor een gesprek met de decaan, een lijstje maakt met concrete vragen, bijvoorbeeld: krijg ik korting op collegegeld als ik zwanger ben? Heeft de universiteit kinderopvang? Etc. Dan geef je die nieuwe decaan desnoods opdracht dat voor je uit te zoeken, haha! Daar is-ie toch zeker voor? Oh, en vaak staat er in de studiegids ook vanalles over "speciale omstandigheden". Ik weet niet waar je studeert (ik studeer in Leiden), maar veel universiteiten hebben de studiegids ook online staan tegenwoordig.
Bianca, wat naar voor je dat de vader van je kindje zo rot doet! Je mag een vlokkentest ook weigeren, hoor!! Want het is toch een extra risico voor je kindje (grotere kans op infectie of miskraam). Dus als jij het niet wilt, gebeurt het niet - en dan moet hij maar lekker tot na de geboorte wachten tot het DNA onderzoek. Oh ja, en DNA onderzoek moet je volgens mij zelf betalen, dus als hij dat wil, moet-ie het ook maar zelf betalen, toch?
Ik wens jullie allen veel sterkte!!
~Hilde