Sinte Maarten Mik Mak ... lalalala

Oké... hier log ik me even voor in... Snel dan, ik moet zo weer op visite:

klik hier

We gaan even langs de buren en naar mijn ouders. Gewoon even om het zingen. De snoepjes interesseren hem eigenlijk niet zo.

groetjes happyM.

Zooooooooooooooooo MArieke!! Daar word ik even stikjaloers van! Wat kan hij al zingen zeg!!!!
Kian roept soms een woord mee als ik met 'm zing, maar dan moet ik wel duidelijk pauzeren en duidelijk maken dat ik nu verwacht dat hij geluid gaat produceren!!
Oke, net als mijn frustraties van de haren die iedereen had en kian nog niet, de pannenkoeken die iedereen lekker vond, maar kian nog niet, zal ook dit vanzelf wel goedkomen.
Liefs Nelleke

Nou Marieke, hier log ik apart even voor in hoor. Tsjonge, wat kan Tygo al goed zingen zeg. Hier is het zoals Nelleke beschrijft, lang wachten en hopen dat Wieteke het goede woord op het goede moment zingt. Echt heel erg knap van Tygo, die zal heel wat snoep ophalen met z'n lied.

Hier wordt het trouwens wel gevierd, maar wij doen nog niet mee met Wieteke. Als ze zelf een lampion kan maken, mag ze meedoen. Bij ons thuis zijn er vroeger ook heel wat suikerbieten en pompoenen uitgehold. We deden alleen mee met een echte, zelfgemaakte lampion mét een waxinelichtje.

Groetjes,
Geeske.

helaas wordt hier in rotterdam geen sint maarten gevierd

de afgelopen jaren zijn wij naar mijn familie in de zaanstreek afgereisd, toen was het in het weekend en gingen we 's middags al heen
nu het op dinsdag valt denk ik dat we helaas een jaartje over moeten slaan

jullie in ieder geval veel plezier

saskia

Wij vieren Pierepauwe op 2 nov.

Pierepauwen

Het zogenaamde `Pierepauwen` is een typisch Vlielands folkloristisch gebruik. Dat wordt altijd op de avond van de tweede november (Allerzielen) gehouden. Ook nu nog gaan ieder jaar de kinderen in de leeftijd van vier tot tien jaar met lampions of zelfvervaardigde verlichting langs de straat van huis tot huis en ontvangen van de bewoners snoep of fruit.
Daarbij zingen zij het traditionele enigszins verbasterde liedje: `Piere piere pauwen jongens en meisjes gaan trouwen jongens met witte overhemd aan en meisjes met witte mouwen`
In het verleden werd in plaats van jongens de naam `Klaas` gebruikt en voor meisjes de naam `Fijtje`. Begin deze eeuw waren de kinderen nog regelmatig gekleed in het wit. Dat wil zeggen een doekje van witte vitrage maakte het gezicht onherkenbaar. Dat is allang niet meer zo.
Het gebruik stamt uit de tijd van de Franse bezetting en men gaat er van uit dat de naam `Pierepauwen` afkomstig is van het lichtfeest rond de apostelen Petrus en Paulus; in het frans Pierre en Paul. Net als het Sint Maarten, dat op alle andere waddeneilanden op 11 november wordt gevierd (echter niet op Vlieland) het vroegere Schotse Halloween en het Scandinavische Santa Lucia wordt het in een tijd gevierd dat het vroeg donker is. Het licht van de kaarsen speelt daarin een grote rol.

De kinderen gaan "gewoon" langs de deuren met zelfgemaakte lampionnen (dankzij school) liedjes en krijgen lekker snoep of fruit.
We zingen wel het bekende "Pierepauwelied" wat nu even niet voor in de typvinger ligt dus die houden jullie tegoed...

Stukje Vlielandse geschiednis.

Groet Renske mv Isa en Meike

Hier hebben we ook Sint Maarten maar Delano gaat niet mee hoor met het lampion lopen.
De oudste gaat natuurlijk wel al maar Delano vind ik er nog te jong voor.
Daarbij,waar moeten we dan met al dat snoep heen?
Volgend jaar gaat Delano denk ik voor het eerst mee.
Groetjes Tanja

Hee hallo,

Nou, ik was ook flink aan het mee-playbacken (lees: articuleren) achter de camera hoor hahahaha. Uit zichzelf blijft hij namelijk de eerste zin steeds herhalen.

Hij kan inderdaad een paar liedjes zingen.
Sint Maarten
Poesje mauw
Teletubbies-tune
Bumba-tune
berend botje gedeeltelijk (Améééka, Amééééka)
Visje, visje in het water....

De rest gaat bij ons ook volgens de methode van: vul het laatste woord maar in.

Hee Nelleke: TYGO LUST NOG STEEDS GEEN PANNENKOEKEN !!!!

hahahahahaha

Groetjes happyM.

p.s. mocht ik nog eens een liedje op film kunnen vastleggen, plant ik hem wel weer hierneer.

@Marieke,
Haha, na een intensieve training (vingers tussen de kaken en proppen maar) is Kian het gaan eten (niet echt hoor, voor mensen geschokt met hun kaak op hun knietjes verder lezen). Zo kunnen ze allebei wat! haha, maar zingen kan ie!

Terug
Bovenaan