Sinte Maarten Mik Mak ... lalalala

Hier bij ons doen ze niet aan sint maarten.
Maar ik was een keer bij mijn tante in Huizen en daar deden ze het wel en toen zongen ze dit:
Sint maarten sint maarten
de koeien hebben staarten
de meisjes hebben rokjes aan
kijk daar komt sint maarten aan

of zoiets dat ik hoorde hahaha
Liefs Esther

uhhhh dames... wanneer is dat?

Voordat ik straks alleen een doosje TicTac’s in huis heb, haha en dan die beteuterde kindjes voor de deur. Maar zonder gekheid... waarom vieren we StMaarten en wat deel ik dan wel uit? En hoe zit dat met dat kaarsje.

Voor je bergen snoepgoed in huis haalt zou ik eerst even bij de buren informeren of het wel gevierd wordt bij jullie... (hoewel, goeie smoes om de day-after je lens te vreten aan alles wat overbleef)

Het is 11 november. Na het eten komen kindjes met lampionnen (sommigen gekocht, sommigen zelfgemaakt). Geheel in de traditie waait het hard en regent het pijpestelen, dus reken op doorweekte, blauwbekkende, trillippende zangstemmetjes (en dat allemaal voor een zak snoep!).
Het makkelijkst is om van die mini-bars te kopen (mini-twix, mars, bros enzo). Maar dat doet wel bijna iedereen al, dus niet echt origineel. MAndarijntjes zijn ook erg handig, al neemt niet ieder kind je het in dank af dat je zo pedagogisch-verantwoord geshopt hebt. Tegenwoordig is het natuurlijk not-done om een grote schaal pepernoten neer te zetten waar ze allemaal een handje uit mogen pakken. HEt moet natuurlijk wel hygienisch zijn, dus svp verpakt snoep (hoewel ik met al dat onverpakte snoep van vroeger ook aardig heb overleefd, maar goed, dat is weer een nieuwe discussie).

De herkomst Sint-Maarten
Sint Maarten is gebaseerd op een legende. Martinus (Maarten) werd geboren in het jaar 316 in het huidige Hongarije.
Hij werd door de keizer tot ridder geslagen. Op een zeer koude dag in de winter zag Maarten een arme man zonder jas de sneeuw zitten.
Hij stapte van zijn paard af en sneed met zijn zwaard zijn eigen mantel doormidden en gaf de arme man een helft tegen de kou.
Hij overleed op 11 november 397 en op de feestdag van deze heilige werd het gebruikelijk om kinderen iets te geven.
Sint-Maarten wordt gevierd op 11 november, midden in de herfst. De bomen zijn kaal en het is vroeg donker. Het feest is een echt 'lichtfeest' voor kinderen.
De traditie is dat kinderen zelf een lantaarntje (lampion) maken van papier, karton, een uitgeholde suikerbiet of pompoen met een kaarsje erin.
Hiermee gaan ze 's avonds als het donker is in optocht langs de huizen. Aan de deur zingen ze een aantal liedjes. In ruil hiervoor krijgen ze een kleine attentie, net zoals Sint Maarten die de helft van zijn mantel aan de arme man gaf. Tegenwoordig bestaat de traktaties uit wat snoep, een mandarijn of bijvoorbeeld een stuiver.
In Limburg wordt het Sint Maarten verhaal vaak nagespeeld. Dan rijdt 'Sint Maarten' op een paard door de straten met allemaal kinderen met lampionnen achter zich aan.

SUCCES!!

ja ja ook hier in Highsand wordt er Sint Maarten gevierd. En het leuke is dat er bij  mike   op het kdv ook flink aandacht aan wordt besteed...ben zo blij dat hij daar nu zit en niet meer bij de gastouder..maar dat terzijde...

Morgenavond is er een knutselavond het op kdv, komen de moeders bij een om gezellig onder het genot van koffie en wat lekkers, de lampionnen in elkaar te zetten.
Dus zeker weten dat ik van de partij ben!!

liefs jen en mike

Terug
Bovenaan