Hoi,
Ik vind sinterklaas zo'n leuk feest voor kinderen! Maar ik doe heel bewust niet mee aan de dreigementen van: Geen cadeautjes als ze niet lief zijn, mee in de zak als ze niet luisteren of andere dreigementen. Daar worden ze bang van en dat wil ik niet. Hier is de spanning begonnen toen Thom (5,5 jaar) toevallig een herhaling van "de club van sinterklaas" op tv zag. Zo'n 2 weken terug. Hij maakt sinterklaas nu zo'n 3 jaar echt bewust mee. En geniet er echt van. Ik heb hem dus dit jaar lid gemaakt van de club van sinterklaas. Wat ik sinds vorig jaar merk is dat hij in de periode dat sinterklaas in het land is tot na oud en nieuw erg druk is. Dat schijnt heel normaal te zijn. Er zijn ook zoveel leuke en aparte dingen vlak achter elkaar! Maar een groot deel komt ook door de invloed van school, vind ik. Daar bouwen ze echt naar al die feesten toe met werkjes, liedjes, verhalen, etc.
Danae (bijna 2,5) lift een beetje met haar broer. Ze snapt het nog niet helemaal. Vind die sint en pieten erg leuk op tv en internet. Maar hoe ze het straks vind als hij voor haar staat?
We gaan hier naar de intocht kijken, en misschien mee de zaal in. Moet ik nog even zien. Ook gaan we (van de airmiles) naar de sinterklaasshow in het Dolfinarium. Mijn schoonouders willen wat doen voor al hun kleinkinderen, dus daar zullen een paar cadeautjes zijn. En natuurlijk doen we er thuis ook iets aan. Bij Thom op school en bij Danae op het kinderdagverblijf word er ook wat gedaan. Maar ik ga geen sinterklaas huren of zo. Vind het allemaal wel genoeg dit jaar.
Mijn ouders doen met kerst een paar cadeautjes onder de boom.
Ik denk niet dat ze een trauma oplopen als ze over een paar jaar de waarheid horen. Ben ook voor eerlijkheid tegenover mijn kinderen. Maar gun ze dit feest ook. En traditioneel hoort daar die eerste paar jaar de leugen bij. Daar kan ik best mee leven.
Groetjes, Cathy