Sinterklaas en opvoeding (discussie)

voor mijn gevoel is het een beetje kort door de bocht om te denken
dat mensen die niet helemaal achter het Sintverhaal staan hun kinderen
gaan verkondigen dat de Sint niet echt is. Onze kindjes zijn daar nog
veel te jong voor.

Dat is nergens voor nodig, wat is nou echt of niet echt. De Sint is
echt. Net als Mickey Mouse in Disneyland. En daarover doen we toch ook
niet spatisch...?

Ellen laat ons gewoon even stil staan bij wat je die kinderen nou eigenlijk precies verteld. Kan geen kwaad lijkt mij...

Ook in de laatste stelling zie ik het probleem niet. Als je eerlijk bent betekend het nog niet dat je in detail moet treden... hou het een beetje in het midden maar kom niet met complete onzin aan. Die baby is door de liefde ontstaan en groeit net als een mooie bloem uit een zaadje tot ie groot genoeg is om er uit te komen... of weet ik veel, niet zo moeilijk in ieder geval.

hoi hoi,

Het was ook niet lullig bedoeld hoor......
Maar ik las tussen enkele reacties dat iemand wel wil gaan vertellen
(alleen nog niet dit jaar) dat sint niet bestaat en hoe aan het kind erop
zal reageren als hij/zij niet meer geloofd en de rest wel...
vandaar een beetje mijn reactie....

En wat ik er onderschreef was absoluut niet als stelling bedoeld hoor..
meer als voorbeeld.
Want ik heb nu een dochter van 5 en die vraagt dus wel door (en haar vriendje nog meer)
oke er zit een baby in die buik, maar HOE komt die daar......
Toen zat ik gewoon een beetje in mezelf te gniffelen zo van.......
haha hoe ga je dat uitleggen als je niet wilt liegen....en zag mezelf al het
hele verhaal (de uitgebreide versie incl details, haha) uit de doeken doen.
Dus ook daar zal ik echt nog even overliegen (nu helpt erover heen praten nog, alleen bij haar vriendje dus niet)

gr diana

o Diana, misschien kom je er uit door zorgvuldig je woorden te kiezen en natuurlijk vertel je niet het hele verhaal als een kind daar nog niet aan toe is, whaha, zou wat zijn.

Mijn reactie kwam voort uit het idee dat er een beetje veel oordelend gereageerd werd in het algemeen. Vond ik een beetje sneu.
En het feest wordt er heus niet minder om. Hoe dan ook blijft schoen zetten, liedjes zingen, cadeautjes krijgen een traditie. Kerst gaat toch ook goed? Hmmm, heerlijk kijk er al naar uit; cadeautjes onder de boom (hè, hoe komen die daar nou weer terecht?)

Veel plezier allemaal en laat je niet gekmaken door die ouwe met zijn knechten.

tis hier een discussie; wel of geen Sinterklaas.
Enzo snapt het nu niet dus volgend jaar is het zeker een discussie in huis.
Manlief vindt het onzin want hij heeft het vroeger ook nooit gevierd. Zijn ouders hadden ook geen zin in een "leugen" op te hangen over een verklede man vandaar.

Ik geloofde erin tot, denk ik, mijn 6e jaar. Toen kwam ik erachter dat mijn vader uit het raam was gesprongen om te kloppen op de deur. Hij raakte alleen gewond bij zijn sprong en de glasscherven hingen in zijn haar. Toen was het over. Ik was heel verdrietig mede omdat een half jaar van te voren al werd vermeld dat ik lief moet zijn omdat ik anders in een zak verdwijn naar Spanje.

Ik wil zelf 1x het gezichtje meemaken van Enzo als de Sint aankomt en als er op de deur wordt geklopt als hij heeeeel hard gaat zingen. Het lijkt me zo snoezig...
Maar ja, ik wil niet liegen....

Ik denk dat ik Enzo de waarheid vertel dat het verklede man is die kado's rondstrooid en zwart gesminkte mannen snoep gooien....
Moeilijk eigenlijk als ik zo nadenk...
Wij zijn verder echt kerst-beesten dus in de toekomst gaan alle pakjes onder de boom. Enzo zou geen pakjes-gebrek oplopen ha ha ha

liefs
di silva

Wij zijn helemaal voor de Sint met alle "leugens" erbij.
Buiten dan dat als je niet lief bent bla bla bla.
Pff tegenwoordig wordt alles zo uitgedacht en gedaan... wij doen er niet aan mee.
Zo erger ik me bijvoorbeeld ook stuk aan het feit dat er op scholen en kdv ed niet gestrooid mag worden door de pieten, ivm hygiene. Kom op hé, wij zijn er ook niet aan stuk gegaan hoor. Wat is er nu leuker dan piet die een handje binnen gooit en alle kids die vloer op heeeeerlijk.

Morgen zitten wij voor de tv en volgende week staan we aan de haven, kom maar aan hoor Sint wij zijn er klaar voor.

En over een aantal jaren vinden de kids het alleen maar super stoer dat ze delen in een grote mensen geheim

De aanloop naar 5 december en sinterklaasavond zijn herinneringen die leuk waren in mijn jeugd(heb niet zoveel leuke herinneringen aan mijn jeugd...)
Vooral de avond zelf,  heb me  jaren afgevraagd hoe het nou kon die zak met al die cadeautjes door het zolderraam en het gebonk op zolder! Elk jaar een nieuw deel van Jan, Jans en de kinderen.
En zover ik me kan herinneren heb ik er geen trauma oid aan overgehouden. Idd wordt hier ook niet verteld over de zak van Zwarte Piet als je stout bent geweest en een tik met de roe.
Maar we gaan heerlijk deze tijd tegemoed en er lekker van genieten. En er voor zorgen dat Mike er ook later met plezier aan terug denkt.  We gaan hem veel voorlezen over Sinterklaas, zodat de ontmoeting met de Sint helemaal leuk wordt! En natuurlijk de cd aan en meezingen!!!!
Hij is pas 2 jaar, veel te jong om hem te confronteren met het feit dat Sinterklaas niet bestaat,    als de tijd rijp is komt dat vanzelf wel. Ik zie dit ook niet als liegen maar gewoon genieten van een hele oude traditie en op een gegeven moment is het zo dat hij er achter komt en dan zien we wel weer verder!!!

Dus iedereen ..lekker genieten hoor!!!!

liefs jen en mike

Dit is dus iets waar ik me absoluut niet druk over maak.
Sorry hoor maar waar hebben we het over?
Je kind de pret ontnemen van die bijzondere sfeer wat het sinterklaasfeest met zich mee brengt vind ik erger dan het 'liegen' over die ouwe baardmans.
wat Fonske ook zegt,er is nog nooit een iemand bij de psychiater terecht gekomen omdat hij of zij in zijn jeugd zo vreselijk is voorgelogen door papa en mams.
En wanneer je je kind gelijk maar even uit die droom helpt dat die goeie man niet bestaat zet je hem toch een beetje als 'eenling' neer aangezien de rest van zijn of haar klasgenootjes heilig gelooft in sinterklaas.
En dus helpt jouw kind de rest ook gelijk maar uit de droom of moet hij ook liegen!
Wel lieg ik wat betreft sinterklaas tot op bepaalde hoogte.
De oudste is 7 en gelooft nog in sinterklaas,en met hem de rest van zijn klas,op twee kids na.
Nu heeft één van die twee in de klas gezegd dat de sint niet bestaat en de buurman die cadeautjes vrolijk voor de deur zet...
Wij hadden verwacht dat Giovanni daar tussen de middag over zou beginnen en we hadden afgesproken dan niet meer te liegen.
het kind is 7 jaar en die ga ik geen onlogische verhaaltjes meer voorhouden.
Tot onze grote verbazing heeft hij het er niet over gehad en dus laten we het zo.
Maar sinterklaas is hier een groot feest en zou het ze absoluut niet willen ontnemen!
Groetjes Tanja

Wow Ellen, je kind is 2!!!
Ik reageer hier al een tijd niet actief meer maar moet hier toch echt even voor inloggen. Ik wil het niet eens hebben over het Sinterklaas-verhaal, waarvan ik vind dat het absoluut geen leugen is maar een traditie, maar heb je wel eens nagedacht over de toekomst van je kind??!   Je wil hem op laten groeien als een eerlijke man??!

"Mama, ik heb vriendje A gezegd dat hij lelijk is en vriendje B dat hij een vervelende vader heeft en nu willen ze allebei niet meer mijn vriendje zjin. En ik begrijp niet waarom!".
Iedereen heeft een hekel aan mensen die TE eerlijk zijn, als ik jou was zou ik daar dus ietsje langer over nadenken!

Terug
Bovenaan