slaapschema baby?

Beste moeders,

Wie hanteert er al een zgn. slaapschema voor een jonge baby? Wij zelf eigenlijk nog niet, maar in mijn omgeving hoor ik veel dat jonge baby's ook 'smiddags voor een middagtuk in bed worden gelegd en ook 's avonds vanaf een uur of zeven tot aan de laatste voeding. Onze dochter van 9 weken slaapt veel maar niet op door ons gestelde tijden. We leggen haar nu sinds een week in bed rond een uur of 7 's avonds, maar tot nu toe huilt ze dan alleen maar en slapen zit er niet in. Ook 'smiddags lukt dat niet. Op zich niet erg, alleen ben ik nu 24 uur met haar bezig en dat breekt wel eens op, hoe leuk ze ook is. En ik kom aan andere dingen soms niet toe zonder dat ik gestressed rondren om alles af te krijgen voordat ze weer gaat huilen. Het lijkt wel of ze niet alleen in haar bed wil liggewn.
Wie kent dit, wayt doe je eraan en hoe lang laat je zo'n jonge baby huilen?
Alvast hartstikke bedankt voor de reactie.
 
Mijn zoontje gaf zelf aan wanneer hij wilde slapen (gapen, in de ogen wrijven, soms huilerig worden) en viel vaak op schoot of in de reiswieg in slaap. Regelmaat begon hij geleidelijk te ontwikkelen met een maand of 3 a 4. Nu (hij is 6 maanden) slaapt hij overdag nog altijd alleen als hij dat zelf aangeeft, en dat komt iedere dag ongeveer op hetzelfde neer. 'savonds leggen we hem om 19.30 met een ritueel (wassen, pyama aan, fles) in bed en dan valt hij zelf in slaap. In het begin kon ik me niet voorstellen dat dat ooit zou lukken. Ik wil maar zeggen: misschien helpt het om ontspannen te blijven wat betreft tijden en goed te kijken naar je kind, dan geeft ze het vast zelf aan? Succes! Dorien
 
Halloo,

Het kan je inderdaad opbreken zo'n kleintje. Ons zoontje, nu 5 maanden, slappt sinds een maand pas goed door. Hij krijgt om half 8 zijn laatste fles en slaapt vervolgens tot de volgende ochtend door. Met 9 weken was dat nog wel anders. Ik was ook helemaal op. Ik denk dat je de eerste paar maanden echt moet kijken naar waar je baby behoefte aan heeft. Een echt schema zit er misschien gewoon nog niet in. Dat komt vaak vanzelf. Probeer zelf ook een dutje te doen als zij slaapt. Het huishouden komt wel. Misschien heeft je dochtertje behoefte aan meer melk. Mijn zoontje had soms gewoon nog honger en dat kan ook een hoop huilen tot gevolg hebben. Ons zoontje slaapt trouwens alleen maar 's avonds en 'snacht in zijn eigen bedje. Overdag gewoon in de box beneden (naar behoefte). Als hij naar zijn bed gaat, dan pak ik hem niet meer op als hij huilt. Ga er wel bij zitten totdat hij slaapt en probeer hem zo te troosten . Je kunt ze nog niet verwennen met deze leeftijd, maar ze wennen er wel aan als je ze oppakt als ze huilen. Je moet ook vooral naar je eigen gevoel luisteren. Soms kan even knuffelen veel goed doen.
Veel succes ermee.

groetjes
 
Net heel berichtje getypt, zie ik het helemaal niet terug. Vreemd. Was een heel verhaal. Zit ondertussen op internet te kijken en kom op de site www.babyinof.nl iets tegen over slapen in bed en hoe je dat aan kunt pakken. Staat ergens onder verzorging/ opvoeding en dan knuffelen/troosten. Misschien heb je er wat aan.

groetjes
 
Wij hanteerde en hanteren een slaap schema.

Maar ons dochtertje sliep ook heel veel. Het was zeker in het begin, slapen, wakkermaken, verschonen, knuffelen en weer naar bed.

Het is belangrijk om een vast patroon in je dag aan te brengen kinderen weten dan waar ze aan toe zijn.

Verder vind ik het persoonlijk belangrijk dat ze in haar bed slaapt op die manier hou je gescheide dat het bedje is om te slapen (hebben daar ook geen speeltjes en of mobiel hangen. En de box om te spelen.
En op die manier komen ze meer tot rust omdat het rustiger is in bed dan in de woonkamer.

Kijk goed naar je kindje leg haar bij de eerste moeheids tekenen in bedje want als ze te moe word dan lukt het misschien niet meer.

Maar ieder kind is anders ons meisje had hier veel baat bij en wij ook.

Groetjes
 
Hoi Semmie,
Mijn dochter is nu 14 weken. Mijn ervaring is dat de baby op een gegeven moment zelf in een ritme komt. Het is iets wat je een beetje moet ontdekken. Ik zou het niet forceren, als het niet hoeft.
Ik merk dat onze kleine na een uurtje of twee wakker te zijn, vanzelf weer moe wordt. Meestal moet ik ze een beetje helpen met in slaap komen (borstvoeding, ideaal :) maar verder slaapt ze prima. Overdag slaapt ze dan per keer ongeveer een uur, drie a vier keer per dag overdag.
Misschien heeft jouw kind een ander ritme... hou gewoon in de gaten wanneer ze huilerig en moe wordt: dan is het bedtijd.
 
Tot ongeveer zes maanden heeft het geen zin om de baby te laten huilen. Vanaf ongeveer die tijd kun je ze leren zelf te slapen.
Verder is het ook wel persoonlijk, de een laat zijn of haar kind wel huilen, de ander niet.
Het schijnt zo te zijn (volgens het boekje van het Cons. Bureau) dat als je ze in de eerste zes maanden vaak troost, je er later minder last mee hebt
 
Hallo,
ik weet eigenlijk niet over welk slaapschema je het hebt, maar ons dochterje ging naar bed als ze moe was. Zo werkt het eigenlijk nog steeds (inmiddels 6 maanden), maar ze slaapt wel al minder dan eerst. Meestal kreeg ze voeding, dan spelen en daarna slapen, als ze wakker werd was ze weer aan de volgende voeding toe. Volgens mij is het heel normaal dat je kindje tussen elke voeding even slaapt en op een gegeven moment gaan ze vanzelf een slaapje overslaan. Maar misschie heb jij wel een heel wakker kindje.. Als ik het idee heb dat ze moe is leg ik haar op bed met speen en knuffel en binnen 10 minuten valt ze uit zich zelf in slaap.
 
Terug
Bovenaan