Slapen met bezoek

<p>Hey Mama’s,</p><p>Hoe gaan jullie om met slapen als je ergens op bezoek bent? Onze kleine slaapt al weinig maar als we op bezoek gaan krijgt hij helemaal geen rust. <br /><br /></p><p>Hij heeft namelijk een wakkertijd van 1,5 uur eigenlijk. Als ik hem dan voed, klaarmaak en naar zijn opa en oma gaan is die 1,5 uur al bijna op en merk ik zelf dat hij moe word.</p><p>Om niet de boe man te zijn laat ik mijn schoonouders hem gewoon wel even vasthouden, maar als hij dan gaat jengelen omdat hij weggelegd word, word hij gelijk weer opgepakt door hun omdat ze denken dat hij het niet fijn vind of er hangt continue iemand boven de box… Vervolgens word hij hele tijd op de arm rondgelopen en krijgt nog meer prikkels. </p><p>Ik vind het moeilijk om er niet gestrest van te raken omdat ik weet dat hij moe is en mijn schoonouders dus niet door hebben dat hij moe is. (Ookal heeft hij enkele keren al gegapen.) Daarnaast durf ik er niets van te zeggen omdat het mijn schoonouders zijn en ik snap dat hun hem ook wel even willen vast houden en hem nog niet zo kennen als ik.<br />Al denk ik wel, jullie hebben 2 kinderen opgevoed. Dan moet dit toch ook kunnen. </p><p>De kleine man is zoiezo liever wakker dan slapen. Hij is echt een onderzoeker, geïnteresseerd in alles etc. Zaterdag 3 maanden.</p>

Nou, gewoon laten slapen! In de wagen, maxi cosi of op schoot.

Of direct na het slaapje weggaan, dus binnen 5 a 10min in de auto zitten zodra hij wakker is en de fles bij het bezoek geven? Als je 1.5 uur bezig bent met verschonen en voeden vind ik dat best lang..

Maargoed,op die leeftijd sliepen ze gewoon waar dat nodig was. Dat was meestal wel 1 a 2x per dag in de wagen, maxi cosi of op schoot. Soms ben je gewoon op stap of boodschappen doen of op bezoek. Juist op die leeftijd kunnen ze nog vrij makkelijk overal slapen, met 5 a 6 maanden accepteren ze dat niet zomaar meer en ben je met de slaapjes meer aan huis gebonden.

Slapen is belangrijk voor baby's en jonge kinderen. Maar slapen is ook een vaardigheid die geleerd moet worden. Net als fietsen.
Ik hoor vaak dat veel jonge baby's overdag niet 'willen' slapen. Baby's zouden het te gezellig vinden. Dit wordt verkeerd begrepen door ouders. Jonge baby's kennen geen termen als gezellig er bij willen horen. Dit is de interpretatie die wij als ouders aan het gedrag koppelen wat we zien 'kijk maar als ik haar weg leg is het huilen en pak ik haar op of In de arm is ze stil'. Dit heeft te maken met het feit dat baby's moeten leren in slapen. Vaak gaat dat gepaard met wat jengelen/huilen. Doordat ze nog moeten leren slapen gaan ze er tegen vechten. Door goed rekening te houden met de wakker tijd en adequaat te reageren op slaapsignalen zal je kindje gaandeweg steeds beter gaan slapen.
Alerte of rustige baby. Het maakt niet uit. Alle baby's hebben slaap nodig. En zeker ook overdag! 3 en misschien soms nog wel 4 slaapjes op die leeftijd is normaal. Dat ze kort slapen is ook normaal omdat de hersenen dus nog moeten leren om slaapcyclussen aan elkaar te verbinden. Google maar eens.
Als je nu investeert in een goede slaaphygiene van je baby dan heeft hij/zij daar de rest van zijn leven profijt van. 
Baby's moeten veel verwerken. Dat doen ze alleen als ze slapen. Op dat moment worden er namelijke nieuwe hersenverbindingen gemaakt. Slaap is dus echt heel belangrijk. En echt niet alleen snachts.
Je ouders hebben geen plek voor een camping bedje of ledikant? Ik neem zelf ook altijd een baby tentje mee. Google maar eens. Licht in gewicht en in 1 handeling uit te pakken en op te zetten. Zo kan je overal naar toe en toch je baby op een rustige plek te slapen leggen.

[quote quote=10469184]Nou, gewoon laten slapen! In de wagen, maxi cosi of op schoot. Of direct na het slaapje weggaan, dus binnen 5 a 10min in de auto zitten zodra hij wakker is en de fles bij het bezoek geven? Als je 1.5 uur bezig bent met verschonen en voeden vind ik dat best lang.. Maargoed,op die leeftijd sliepen ze gewoon waar dat nodig was. Dat was meestal wel 1 a 2x per dag in de wagen, maxi cosi of op schoot. Soms ben je gewoon op stap of boodschappen doen of op bezoek. Juist op die leeftijd kunnen ze nog vrij makkelijk overal slapen, met 5 a 6 maanden accepteren ze dat niet zomaar meer en ben je met de slaapjes meer aan huis gebonden.[/quote]
Ik ben met een 20/30 min wel klaar met een flesje en verschonen maar het is meer dat het veel tijd in beslag neemt om daar te komen..  We wonen in een flat en kunnen makkelijk soms 10 min op de lift staan wachten, dan nog 15 min rijden. Hou je ongeveer half uur over van de 1,5uur
Door mijn schoonouders krijgt hij gewoon geen rust omdat ze hem continue aandacht geven... en ik wil niet iedere keer moeten zeggen hij is moe. Wil hun ook de tijd geven maar wil ook geen oververmoeid kindje 

[quote quote=10469187]Slapen is belangrijk voor baby’s en jonge kinderen. Maar slapen is ook een vaardigheid die geleerd moet worden. Net als fietsen. Ik hoor vaak dat veel jonge baby’s overdag niet ‘willen’ slapen. Baby’s zouden het te gezellig vinden. Dit wordt verkeerd begrepen door ouders. Jonge baby’s kennen geen termen als gezellig er bij willen horen. Dit is de interpretatie die wij als ouders aan het gedrag koppelen wat we zien ‘kijk maar als ik haar weg leg is het huilen en pak ik haar op of In de arm is ze stil’. Dit heeft te maken met het feit dat baby’s moeten leren in slapen. Vaak gaat dat gepaard met wat jengelen/huilen. Doordat ze nog moeten leren slapen gaan ze er tegen vechten. Door goed rekening te houden met de wakker tijd en adequaat te reageren op slaapsignalen zal je kindje gaandeweg steeds beter gaan slapen. Alerte of rustige baby. Het maakt niet uit. Alle baby’s hebben slaap nodig. En zeker ook overdag! 3 en misschien soms nog wel 4 slaapjes op die leeftijd is normaal. Dat ze kort slapen is ook normaal omdat de hersenen dus nog moeten leren om slaapcyclussen aan elkaar te verbinden. Google maar eens. Als je nu investeert in een goede slaaphygiene van je baby dan heeft hij/zij daar de rest van zijn leven profijt van. Baby’s moeten veel verwerken. Dat doen ze alleen als ze slapen. Op dat moment worden er namelijke nieuwe hersenverbindingen gemaakt. Slaap is dus echt heel belangrijk. En echt niet alleen snachts. Je ouders hebben geen plek voor een camping bedje of ledikant? Ik neem zelf ook altijd een baby tentje mee. Google maar eens. Licht in gewicht en in 1 handeling uit te pakken en op te zetten. Zo kan je overal naar toe en toch je baby op een rustige plek te slapen leggen.[/quote]
Helemaal eens... weet dit zelf ook en weet dat dit normaal is, maar weet niet hoe ik dit goed kan aanpakken met mijn schoonouders. Die pakken het eigenlijk "verkeerd" op. 

Ook al waren de slaapjes toen nog erg kort, ik bracht mijn dochter vanaf 3 maanden regelmatig overdag naar bed in haar eigen kamer als ik thuis was. Een campingbedje of de kinderwagen is ideaal als je naar een ander gaat. Die mag je vast wel ergens neerzetten.

Jij kent je baby het beste. Als je kleintje gaat slapen in een rustige omgeving zullen je schoonouders er vast wel begrip voor hebben als je je kleintje weg legt. Na het slaapje kunnen ze dan even lekker knuffelen.
Wees niet bang om het ze te zeggen. Zodra ze zien dat je kleintje slaapt als je hem weg legt, snappen ze vast wel waarom je de kleine weg legt of waarom je ze erop aangesproken hebt.

Kun je hem niet in de auto laten slapen? Dus aanrijden als de 1,5 uur om zijn en dan eventueel in de auto blijven tot hij wakker is. Dan daar voeden heb je nog een dik uur over voor opa en oma. Slaapje van de terugweg weer in de auto plannen.
Wat we later deden toen de wakkertijd ca 3 uur werd was de wandelwagen meenemen en als hij echt moe werd gewoon met hem gaan lopen, doei tot zo. Lekker rustig voor de baby. 

Wat wij deden is het dutje in de auto zodat je met een fris ventje aan komt en daar dan flesje geven en verschonen. Al die tijd kunnen ze dan van hem genieten. Als het dan vrij kort rijden was dan reden we gewoon om totdat hij voldoende had geslapen :p
En een andere optie is, als zijn wakkertijd erop zit, hem daar in slaap brengen in de kinderwagen bak, Maxi-Cosi, draagzak,of wat je maar mee hebt waar je kindje in slaapT. En aangeven dat de wakkertijd erop zit en dat je je daaraan zoveel mogelijk houdt om overprikkeling te voorkomen. Daarna is ze/hij weer 1,5u het zonnetje! Desnoods gezellig wandelen met de fam 

Heel apart maar opas en oma's schijnen het begrip wakkkertijden niet echt te begrijpen en ze vergeten ook heel veel ;-) maar zou dus wat meer de regie nemen. Je kindje kan t niet zelf doen/aangeven/zich onttrekken, dus moet jij het voor hem Doen.

Terug
Bovenaan