Slapen op eigen kamer of niet

Het is echt niet zó belangrijk voor de binding dat je kind naast je slaapt. Het is ook heel afhankelijk van het kind. Het ene kind heeft heel veel behoefte aan papa en mama, het andere minder. Onze dochter sliep heerlijk in haar eigen kamer. Ze ging na 2 nachten naar haar eigen kamer. We werden gek van de geluiden en oordoppen bleven bij ons niet zitten. Inmiddels is ze bijna 2 en een heerlijk kind dat gek is op papa en mama. Doe dus inderdaad wat goed voelt. 
 
Het advies is om je kindje de eerste 6 maanden bij jullie op de kamer te laten slapen. Niet vanwege binding naar om het risico op wiegendood te verkleinen. Op een eigen kamertje slaapt je kindje dieper. Bij kleine kinderen kan in hele diepe slaap de ademhaling stoppen. Als je kindje bij jullie op de kamer slaapt is de slaap lichter waardoor het risico op wiegendood wat toeneemt. 
 
Mijn zoontje in een ledikantje langs mijn bed zijde gehad voor 4 weken. Na de 4e week ging ik de borstvoeding afbouwen omdat t niet liep en wij niet konden slapen van de geluidjes (hoe schattig ook). In het begin had ik er moeite mee dat hij in een andere kamer lag, had al snel door dat de babyfoon (luvion) goed te verstellen was en t scherm en geluid automatisch aan gaan bij iets hardere geluidjes. Na 2 nachtjes daaraan wennen slapen wij weer. Het is gewoon even aankijken.
 
Wij hebben ruim 4 maanden met ons kindje in het ledikant bij ons op de kamer geslapen. 
Ik vond het reuze gezellig! Haar ademen was zo geruststellend dat ik er zelf ook lekker van ging slapen. Ook de gekke geluidjes, waar even wennen, maar daar sliep ik snel doorheen omdat je leert wat wel en niet aandacht behoeft.
Bij 4 maanden sliep ze al een tijd het klokje rond van 7-7 maar maakten wij haar wakker als wij het bed gingen. Dus toen hebben we haar op haar eigen kamer gelegd, gewoon het ledikant daar neer gezet. Ik denk niet dat ze merkte dat ze ergens anders lag! 
Dus ik zou het wel proberen samen te slapen, omdat zo'n klein baby'tje jou zo lekker kan horen en zich dan veilig voelt. Mocht het niet gaan, kun je je kindje direct verplaatsen :) Maar zoals je aan de wisselende reacties kunt zien is het heel persoonlijk of je dat prettig vindt of niet. Succes met alle overwegingen!
 
Doen wat goed voelt! Onze kindjes hebben bij ons in de slaapkamer geslapen in een wieg. De eerste ging met iets van 6 maanden naar zn kamer, de tweede met iets van 2 maanden. Een baby maakt echt enorm veel ‘herrie’ in zn slaap. Smakken, kreunen etc. Ik kon er echt niet van slapen, heel waakzaam ?
 
Beide kindjes een weekje bij ons in kinderwagen of babynestje. Daarna op eigen kamer. 
We slapen er allemaal beter door. En natuurlijk stond ik er meteen bij als ze huilden dus de hechting heeft er echt niet onder geleden.
Ben er nog steeds wel blij mee. Ze liggen beide graag in hun bedje, sliepen snel door en slapen bij ons in bed is nog nooit gebeurd.
 
Ik dacht bij m'n eerste dochtertje dat ik haar wel meteen in het ledikant kon leggen de dag na de geboorte. Dit lukte dus niet, wat opzich logisch is, ze wilde gewoon nog bij mij zijn. Toen hebben we uit nood de kinderwagenbak als wieg gebruikt de eerste week en op onze kamer gezet. Doordat ik door alle geluidjes niet goed kon slapen, hebben we haar toch snachts in het ledikant gelegd en overdag in de kinderwagen. Voornamelijk het bedje voorverwarmen heeft daar wel bij geholpen. Nu zwanger van de 2e en nu hebben we wel een wiegje aangeschaft. Maar dat is meer omdat ik straks het niet handig vind om een baby, een peuter van net 2 en dan de kinderwagenbak steeds naar boven en beneden te tillen. 
 
Terug
Bovenaan