Slecht nieuws 20 weken echo. Wie ook en hoe liep het af?

We zijn vandaag door de verloskundige door gestuurd naar Zwolle, gelukkig hadden ze gelijk tijd voor een uitgebreide echo en werd er ook tijd gemaakt voor een punctie, top dat dit zo snel kon, maar de reden waarom is natuurlijk vreselijk. De kleine zit ver onder de onderste lijn op de groeicurve met de romp en beentjes/armpjes, hoofdje onderste lijn. Gemiddeld 3 weken achterstand. Ik ben 20.5, maar groei geeft 17.5 aan. Ik vind het erg verwarrend, omdat tussen de verloskundige en de gyn verschil zit in de Meting, ook is de kleine erg moeilijk te meten, omdat ze diep ligt en de placenta ligt voor, de gyn drukte hard om goed te zoeken. Hersenen zitten op schema. Ze denken aan triploïde en er is op aanraden een punctie gedaan, deze achtbaan gebeurde op 1 dag 11:00-15:00, zo zit je bij de verloskundige en 45 min later in het ziekenhuis. Ik ben ff op nu, ik lees veel positieve verhalen en zolang er nog geen definitieve diagnose is hou ik hoop, maar ik moet ook rekening houden met slecht nieuws dinsdag. We hebben samengesteld 4 kinderen, dit is een kindje van ons samen. We werd duidelijk gezegd echt rekening te houden met een hele slechte afloop er werd zelfs geen sprankje hoop gegeven, terwijl er verder geen afwijkingen zichtbaar zijn, alleen die erge groei achterstand. Ik hoop op reacties van jullie. Liefs Blossom ❤

Hey, geen ervaring mee maar ik wil jullie wel een hart onder de riek steken en heel veel sterkte wensen de komende dagen en tijd! Hopelijk komt alles gewoon goed en zijn er ook hier mensen die zich herkennen in je verhaal waarbij alles goed is afgelopen. Heel veel liefs ❤️

Hoi,
Wat verschrikkelijk voor jullie om in deze onzekerheid te zitten.
Heb zelf helaas ook ervaring met een 20weken echo welke niet positief was. Ons zoontje had een afwijkend schedel vorm.  
Op het moment dat dat gezien was, werd het alleen maar erger.  Ons zoontje zou alle soorten syndromen hebben. Ene been was opeens ook langer dan zijn andere been. Plots vonden ze zijn neusje wat bol. Maagje wat aan de grote kant. Of we thuis wilde nadenken of we het kindje wilde houden. We hadden vanaf de 20 wk echo erna 3 echo's gegft ad waarbij elke keer dus een van de bovenstaande punten plots naar voren kwam. Daarvoor ook meerdere echo's gehad en toen was alles nog goed. Andere organen ook, denk aan hart, hersenen etc.
Wij waren sowieso geen voorstander om ons kindje weg te halen! Wat nog belangrijker voor ons was was dat zijn organen verder goed in orde waren.  Geen punctie laten doen omdat wij het risico niet wilden lopen dat er wat mis zou gaan.  
Nu is ons zoontje 10 maanden en wat blijkt? Puur alleen de voorste schedelnaad was te vroeg gesloten, de frontanel. Geen syndroom, echter nog loopt qua ontwikkeling enorm voor. Beentjes niks mis mee, prachtig neusje. Gewoon een gezonde zoon dus! 
Mijn vriendin heeft laatst haar 20 weken echo gehad en toen kreeg zij ook te horen dat haar zoontje veelste korte beentjes had. Die nu ook helemaal in de stres, na nog een meting scheelde het al wat qua lengte, toch nog iets te kort. Maar ook die lag in een bepaalde houding waarbij ze het niet goed kon zien.
Kortom, je weet het gewoon niet tot het geboren wordt en dat is zo moeilijk. Wij kozen ervoor om het te laten rusten en wilden gewoon geen onderzoek meer. We werden er zelf helemaal gek en onzeker van, helemaal omdat wij het wilde houden.
Ik denk dat jullie, aangezien je natuurlijk ook de uitslag nog van de punctie krijgt, echt de keus voor jullie zelf moeten maken hoe nu verder. 
Stel dat er niks uit de punctie komt, en de rest blijft voor wat het is, waarom nog al die echos en onderzoeken?
Stel dat er wel wat uitkomt, hoe staan jullie daar in?
Heel veel succes meis, ik weet hoe energievretend dit is. Vooral omdat het zo gevoelig ligt, het is je kindje. 
Laag je even weten wat de uitslag was?
Groetjes

Ooooohhhh wat een verhaal met een mooie
afloop ❤! Ongelofelijk wat jullie ook
allemaal kregen te horen.
Het overvalt je op zo'n moment ook echt,
in de wachtkamer zei ik: ik doe geen punctie
hoor omdat het achterloopt in groei,
maar vervolgens krijg je zo veel slechts
te horen en wordt er zelfs geen sprankje
hoop meer gegeven, letterlijk: dit komt niet
meer goed, deze groei wordt niet ingehaald
en zoveel achterstand in de zwangerschap
met 21 weken is ernstig. Dus lig je een
half uur later op een bed voor een punctie
die echt wel nodig is wordt verteld.
Ze waren heel lief in Zwolle hoor, maar
jeetje wat komt er dan veel over je heen.
Ook als er dinsdag geen triploïde uit komt
dan nog is het niet goed werd verteld.
Er was ook geen maaginhoud te zien,
dus waarschijnlijk kan het niet slikken, 
maar dan denk ik: hoe komt de blaas
van ons kindje dan vol??? De verloskundige
zag namelijk een volle blaas. Niertjes 
werden niet gevonden en ineens oh hier
zijn de niertjes. Hart niet goed in beeld te
krijgen, maar wel 4 kamers te zien en een
goed kloppend hartje. Ik vind het erg
verwarrend en ik hoop zoooo dat de groei
achterstand komt omdat ik te druk ben
geweest en helaas veel stress heb gehad.
Bedankt voor jullie berichtjes, lief! Doet
me goed ❤. 

Hé meid,
Wat vreselijk om zulk nieuws te krijgen bij je echo. Laat ze alles maar extra goed onderzoeken, en als je het niet vertrouwd, meer informatie wilt of gewoon een andere arts wilt laten kijken, volg dan dat gevoel.
hier helaas ook ervaring met een slechte 20wk echo. Onze zoon had 4 ernstige hartafwijkingen. Wij hebben na veel angst en verdriet om onze zwangerschap toen af te breken. @Oonbekend, ik zie het dan ook zeker niet als 'weg laten halen'. Als we voor onszelf kozen dan was hij gewoon bij ons, maar we kozen voor hem. Zijn leven zou vol zorgen, pijn, operaties en angst zitten.

Blossom, ik hoop en duim voor je dat je dinsdag positief nieuws krijgt. Laat je niet direct van de wijs brengen, het is soms zó moeilijk tr zien op een echo. Al snap ik enorm goed dat deze dagen nie te doen zijn. Veel sterkte komende tijd!! X

Hej Meis, wat een *** bericht voor jullie! Zoals je zelf al zegt ‘te druk’ en ‘te veel stress’ zijn indd slecht voor de groei en ontwikkeling van een ongeboren kindje. Wil je geen valse hoop geven, maar hier hebben we vanaf de 20wkn echo te horen gekregen dat ons kindje Veelste klein was.. in het ziekenhuis kregen we te horen dat ze Een week later nog een keer gingen kijken of het wel groeide aangezien op de groei na er geen afwijkende dingen naar voren kwamen. Een week later bleek ons kindje indd te groeien minimaal maar te groeien.. na een hele hoop ziekenhuis bezoekjes en de info van een te klein kindje met te korte beentjes en een vergroot hoofd kwamen we 36wkn weer voor de controle.. was mijn buik raar, klein en hing Veelste laag! Weer alle apparaten vastgesnoerd, conclusie; te klein en zwak direct inleiden! Anders was het kindje niet instaat de bevalling te overleven.. nog geen 3uur later werd onze zoon geboren! En raad eens wat.. geen kleine beentjes, geen te groot hoofd en zeer zeker geen andere afwijkingen!! Een keurig kereltje van nota bene 2910gram! (Ons zwaarste kindje) 

het kan dus echt alle kanten op gaan, wat ik wil zeggen.. probeer niet te veel te stressen dat is zo slecht voor de kleine! Artsen zitten er ook regelmatig naast, een kindje ligt nou eenmaal niet perfect stil voor een onderzoek! Door al dat gestres heb ik echt een dramatische zwangerschap gehad wat nergens voor nodig had geweest

ik wens je heel veel sterkte en Suc6 meid!
liefs,

Wow Romy! Wat een verhaal en wat een fantastische afloop, ongelofelijk hoe naast ze er zaten bij jullie. Ik hou me nu rustiger en hou goede hoop, dat scheelt stress. Bedankt, ik heb zoveel aan zulke reacties. Allemaal bedankt ❤❤❤! 

Terug
Bovenaan