slecht nieuws met 20-weken echo

Hopelijk herkent iemand onderstaand verhaal. Vandaag hadden mijn man en ik de 20 weken echo, hartstikke leuk, maar toch ook wel spannend. Nu hebben ze op de echo twee afwijkingen gevonden, een plekje op het hart en de niertjes zijn iets te groot. Als er maar een afwijking gevonden zou zijn, zou dat geen reden tot bezorgdheid zijn, maar deze afwijkingen in combinatie met elkaar zouden kunnen duiden op het Syndroom van Down. En aangezien wij geen nekplooimeting hebben laten doen, moeten we dus verder de medische molen in. Dus gynaecoloog en evt. verder onderzoek.

Op dit moment zie ik het helemaal niet meer zitten. Ik zie de toekomst heel negatief in en weet even niet meer wat ik moet doen. Ik ben al de hele ochtend aan het huilen, terwijl ik weet dat de kans ook bestaat dat er niks aan de hand is.

Heeft iemand ook zoiets dergelijks meegemaakt??

Oh wat erg!!! Wat een spanning brengt dit met zich mee. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik hoop dat je iemand hier vind waarmee je goed kunt praten. Ik wens je heel veel sterkte, en je man ook natuurlijk!!!

hallo,

Ik herken je gevoel van onzekerheid.
Ikzelf heb wel een nekplooimeting laten doen en mijn score was niet goed.
Dus ook ik zit in een medische molen momenteel.
Heb gister een vruchtwaterpunctie gehad en moet nu nog drie weken wachten op de uitslag.
Dit zal een slopende tijd voor je gaan worden,kan er over mee praten.
Ook ik heb de hele middag zitten huilen toen ik het hoorde.
Wil je heel veel sterkte wensen.

liefs patries

Hoi,

Ik weet precies hoe je je voelt want 3 weken geleden kregen wij te horen bij de 20 weken echo dat onze baby een scheefvoetje heeft, groeit scheef. Maar om alles uit te sluiten, dat de baby dus verder wel gezond is, moesten we een uitgebreide echo ondergaan in het ziekenhuis 2 dagen later. We wisten eigenlijk wel dat de baby verder gezond was maar het was zo spannend en eng! Gelukkig kregen we goed nieuws en dat de baby dus 'alleen' een scheef voetje heeft. Daarom moet de baby direct na de bevalling in het gips, ook heel heftig allemaal maar gelukkig was er niets ernstiger aan de hand!
Ik moet zeggen dat ik hoorde dat ze iets 'verkeerds' zag de grond echt onder mijn voeten voelde weg zakken en je voelt je wanhopig en het is oneerlijk! Ik hoop dat het bij jullie, net zoals bij ons, allemaal blijkt mee te vallen! En veel sterkte. wanneer hoor je meer?

Liefs Mickey (23 wek)

Het is nu even wachten op de verloskundige. Zij noemde het twee softmarkers (de afwijkingen die ze gevonden hebben). Zij neemt contact op met het ziekenhuis om een afspraak te maken met de gynacealoog. Vanmiddag of morgen belt ze even terug. Omdat ik al 20 weken ben, zou ze er vaart achter zetten. Mocht het namelijk zo zijn, dat ze een ernstige afwijking vinden, dan zou evt. de zwangerschap nog tot de 24e week afgebroken kunnen worden.

Jee dit is niet echt nieuws waar je om staat te springen.

Iedereen hoopt (en gaat daar stiekem vanuit) op een 100% gezonde baby en als dat dan niet het geval is is dat echt een klap in je gezicht.

Het is voor jullie gunstig dat je het nu te weten komt nu de bevalling nog niet vlak voor de deur staat hoewel het vervelend blijft.

Je hebt nu tijd om je in dit syndroom te verdiepen zodat je een beetje weet wat je te wachten staat (baby's met het downsyndroom kunnen evengoed gelukkig zijn al is je leven wel wat anders).

Ik zou je wel aanraden en doe dat alsjeblieft te zorgen voor emotionele steun tijdens en na je bevalling.

Hou in het oog dat je kindje misschien wel even de kraamtijd in het ziekenhuis door brengt en dat je je recht op kraamzorg verliest als dit langer is dan 10 dagen.

Zorg voor hulp alsjeblieft want je verdient een zorgeloze kraamtijd waarop je met geluk terug kan kijken ook al is je kindje misschien niet 100% in orde dat mag niks uit maken.

Ik kan alleen maar zeggen HEEL ERG VEEL SUCCES en laat wat van je horen hier.

Hoi,

Ik wil je de komende tijd heel veel sterkte wensen en ik hoop voor jullie dat alles toch goed is. Het lijkt mij vreselijk om in onzekerheid te zitten. En hopelijk zit er vaart in de verwijzingen naar de gynaecoloog zodat jullie  gauw meer duidelijkheid hebben.

Veel liefs van Monique.

Ik heb net contact gehad met vk. zij had inmiddels de uitslagen binnen van de echo en zei dat het ging om minimale afwijkingen. het is dus nog absoluut niet zo dat het vaststaat dat het om het syndroom van down gaat. de echoscopiste gaf wel aan dat de grootte van de niertjes overeenkomt met het geslacht van het kindje. Mocht het zo zijn dat het inderdaad om het syndroom van down gaat, dan zou dit voor mij en mijn man een reden kunnen zijn om de zwangerschap alsnog af te breken. dit heeft dan meer met mijn prive-situatie te maken. Verder kan ik pas 14-09 terecht bij de gynacaeloog. Dit vind ik te lang duren, dus zou ze het nog in een ander ziekenhuis proberen. Voorlopig kunnen we dus niks meer doen dan wachten!

Terug
Bovenaan