Toevallig heb ik er op het aprilforum waar ik 'thuishoor' ook een topic over geopend. Ik kreeg namelijk de indruk dat ik zo'n beetje de enige was die de 20 weken echo niet liet doen . Maar dat bleek mee te vallen en nu lees ik het hier ook weer.
Het is natuurlijk een heel persoonlijk iets, of je zo'n echo wel of niet laat uitvoeren. Maar ik denk dus inderdaad, wat de schrijfster voor me ook al zegt, dat sommige mensen het als een pretecho beschouwen. In mijn omgeving verbaasde ik me namelijk al over de reacties op mijn mededeling dat ik 'm niet ging doen. Ach joh, gewoon laten doen, als je niet wil weten of er iets mis is dan zeggen ze dat heus niet. Dus ik bellen met het echobureau en ze doen dit dus wel degelijk. Ze zullen het altijd melden. Als het een gratis pretecho zou zijn, hadden we 'm denk ik wel laten doen, gewoon om een kijkje te nemen bij onze baby, maar verder niet. Geen onderzoeken en geen geslachtsbepaling.
Met een screeningsecho kun je trouwens niet te weten komen of het kindje het Down Syndroom heeft of andere chromosale afwijkingen. Als er niets wordt gevonden, is dat ook geen garantie op een gezond kind, er kan dus altijd iets mis zijn. Als er iets met het hartje is, dan kunnen ze dat in 50% van de gevallen opsporen. En in 90% vd gevallen kan een aandoening zoals open ruggetje, nieraandoeningen en buikwanddefecten door een getrainde echoscopist (dit staat er ook nog een specifiek bij vermeld??) gezien worden. Het wordt nu wel een beetje een medisch verhaal, maar zo staat het in de info die ik van de vk heb meegekregen.
Een andere schrijfster verteld over een klompvoetje wat ze hebben geconstateerd. Het lijkt me inderdaad erg fijn om hierop voorbereid te zijn. Ik ben ook blij dat je zwangerschap verder hier niet onder lijdt. In jullie geval is het heel duidelijk wat er aan de hand is en dan kun je daar verder mee, maar in sommige gevallen is het helemaal niet zo duidelijk en zul je dus toch een minder bezorgde zwangerschap hebben, kan ik me zo voorstellen. Maar goed, daar kiest iedereen zelf voor en dat respecteer ik natuurlijk ook! Hoop dan ook dat mijn verhaal niet verkeerd wordt opgevat! We hopen natuurlijk dat al onze kindjes helemaal gezond en wel ter wereld komen, want dat is toch echt het allerbelangrijkste!!
Veel liefs, Mimi